Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Afgift privat gul plade bil

Profil slettet

Profil slettet

18-04-2009 kl. 19:21

Hej, Tænker på at købe en gul plade bil til privat forbrug. Jeg synes ikke der står nogle steder her på bilbasen hvad afgifterne er på dem? Så vidt jeg kan regne mig frem til er forsikringerne også lidt billigere? På forhånd tak...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

kenny thennum

kenny thennum
bruger siden
19-05-2004

18-04-2009 kl. 19:45

Hej Thomas. Det du spørger om er let at svare på. Forsikringen er den samme om det er gul plade bil eller hvid pladebil. Misundelses afgiften er på 5040 kr årligt oven i vægtafgiften hvis den er efter 1998 og bruges til privat brug. Kommer an på hvor meget man kører, så kan den dyre afgift godt tjenes ind igen i forhold til benzin udgiften. Vi skiftede fra benzin til diesel. Ved godt at det ikke er et salgs forum men vores gul plade bil er til salg 2 år gammel hvis du er int.

Profil slettet

Profil slettet

18-04-2009 kl. 20:43

Er det så hele vægtafgiften der er 900 kr. om året ligemeget om det er diesel eller benzin?

kenny thennum

kenny thennum
bruger siden
19-05-2004

18-04-2009 kl. 23:15

Nu er der vel ikke ret mange gulplade biler der har en totalvægt under 2 tons. Bortset lige fra de helt små biler. Der tænker jeg på getz, 207,corsa, og fiesta og hvad ellers der bliver bygget om til gul plade. Men med den type biler så er besparelsen nok ikke så god når den skal sælges igen. Da kunde grundlaget er meget lille. Hvis det er den type bil man ser så ville jeg nok give det mere og få den på hvide plader.

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

19-04-2009 kl. 01:16

Kenny:
Hvad med BMW 1- og 3-serie? Det er da ikke helt små biler, og der kan da hentes en besparelse ift. hvide plader. Jeg vil da også tro at Audi A3 Sportback, og måske endda Audi A4 Avant, holder sig under totaltvægten på de 2.000 kg.

Det er i øvrigt 2.520 kr. i vægtafgift + 900 kr. i straffeafgift man kommer til at betale. Husk at der fra 2010 skal betales: grøn ejerafgift + straffeafgift + evt. afgift for manglende partikelfilter på dieselbiler. Den grønne ejerafgift vil være højere end vægtafgiften.

Det er også sådan; at køber du en gulpladebil nu, der har en totalvægt under 2.000 kg, så kommer du ikke til at betale 900 kr. årligt i straffeafgift, men 5.040 kr. pga. af tillæg til loven der blev lavet ifbm. alle de nedvejninger af gulpladebiler med totalvægt over 2.000 kg, der var i 2007. Vil du have en med lav straffeafgift, så skal du finde dig en brugt fra mellem 1998 og maj 2007.

Det er meget indviklet, men jeg var selv møllen igennem, og tæskede samtlige regler og love igennem for at finde ud af det, så spørg bare hvis bliver nødvendigt.

Sidst rettet: 19/4-09

kenny thennum

kenny thennum
bruger siden
19-05-2004

19-04-2009 kl. 21:35

Hej Ulrich. som jeg kan læse det ud af FDM skema så er straf afgiften på 5040 kr årligt for gul pladebil til privat over 2 tons . Jeg prøvede det selv at få min vejet ned til 2 tons men det blev lavet om i løbet af 2 mdr det var i 2007. Jeg fik et pænt brev fra told at de havde lavet en teknisk omregistrering af min bil. Det var sgu flot klaret. Faktum er at jeg betaler 9070 årligt i vægtafgift. Jeg er ikke inde i hvad de forskellige bil mærker vejer, men det jeg mente var at importørerne har været meget kreative med at bygge alt om til gul plade bil. Og i mange tilfælde tror jeg at besparelsen på gul plade er en dårlig besparelse da gensalgs værdien ikke er ret stor. På de helt små biler. Du må gerne rette mig hvis jeg er forkert på den. Du har ret det er en jungle at komme igennem.