Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

VW Touran 2,0 TDI PD vs. Seat Altea 2,0 FR PD

Kasper Fodgaard Holm-Jørgensen

bruger siden
13-09-2006

24-09-2007 kl. 14:37

Hej med jer, Hvis vi ser på begge biler, som jeg nævner i emne-linien, så er de jo meget ens - ikke så underligt når man ser på hvem der ejer hvem... :) Dét jeg ikke forstår er hvorfor VW'en er godkendt til ät trække 1600/1800 kg på krogen, mens samme bil som med andet badge på "kun" må trække 1400 kg på krogen... hvad er forklaringen på dette?! En anden ting: Er der i øvrigt - efter jeres mening - nogen kvalitetsforskel, er Seat direkte et dårligere Brand end VW, og hvad med gensalg?? Med venlig hilsen Kasper Holm-Jørgensen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-09-2007 kl. 22:24

Da vi stod og skulle have ny bil prøvede vi begge. Vores oplevelse var, at der er væsentlig mere vindstøj (spejle, vinduesvisker osv.) i Altheaen end i Touranen. En del af det skulle, i følge forhandleren, kunne justeres væk. En anden ting er, at hvis det er en gulpladet bil du har kig på, så skal du vide, at der væsentlige mere støj (rumlen ved kørsel) i Althea´en. Ellers er Althea´en en dejlig bil.

Mvh. A.

Klaus Lodberg

Klaus Lodberg
bruger siden
11-09-2003

24-09-2007 kl. 22:41

Hej Kasper. En Altea er uden tvivl mere smart end en Touran og kan også som lettere brugt findes til væsentlig billigere penge. Afskrivningen er højere på Alteaen målt i %, men der skal du huske på, at det er af et lavere beløb. 25% afskrivning på 200000 kr. er 50000 kr., mens 20% afskrivning på 250000 kr. også er 50000 kr. Jeg vil lade både prisforskellen og "hjertet" råde i valget: Skal det være smart og mindre dyrt, men mere usikkert (mht gensalg), så vælg Altea. Skal det være snusfornuftigt, topkvalitet og med konservativt design, så vælg Touran. Gof fornøjelse, mvh Klaus

Klaus Lodberg

Klaus Lodberg
bruger siden
11-09-2003

24-09-2007 kl. 22:41

Hej Kasper. En Altea er uden tvivl mere smart end en Touran og kan også som lettere brugt findes til væsentlig billigere penge. Afskrivningen er højere på Alteaen målt i %, men der skal du huske på, at det er af et lavere beløb. 25% afskrivning på 200000 kr. er 50000 kr., mens 20% afskrivning på 250000 kr. også er 50000 kr. Jeg vil lade både prisforskellen og "hjertet" råde i valget: Skal det være smart og mindre dyrt, men mere usikkert (mht gensalg), så vælg Altea. Skal det være snusfornuftigt, topkvalitet og med konservativt design, så vælg Touran. God fornøjelse, mvh Klaus

bruger siden
13-09-2006

25-09-2007 kl. 10:32

Hej alle,

og tak for jeres inputs!!
Jo det er netop som van der er tanker om at skaffe enten den ene eller den anden. Jeg skal netop bruge den høje trækkraft, da jeg engang imellem skal trække den lokale roklubs bådtrailer.

Her er det så igen forvirringen hos mig bliver endnu større, da Alteaen netop er godkendt til de 1400 kg med drejningsmoment på 350/1800 rpm, mens f.eks. Suzuki Grand Vitara GLS er godkendt til 2000 kg med drejningsmoment på 300/2000 rpm - det er jo den omvendte verden!! :o)

Jo, jeg synes bestemt også Alteaen virker som et godt valg, også pga. design og meget-for-pengene-issuet, men nemt at finde rundt i tallene, dét er det bestemt ikke... ;o)

mvh Kasper

bruger siden
13-09-2006

25-09-2007 kl. 10:41

Hej alle,

og tak for jeres inputs!!
Jo det er netop som van der er tanker om at skaffe enten den ene eller den anden. Jeg skal netop bruge den høje trækkraft, da jeg engang imellem skal trække den lokale roklubs bådtrailer.

Her er det så igen forvirringen hos mig bliver endnu større, da Alteaen netop er godkendt til de 1400 kg med drejningsmoment på 350/1800 rpm, mens f.eks. Suzuki Grand Vitara GLS er godkendt til 2000 kg med drejningsmoment på 300/2000 rpm - det er jo den omvendte verden!! :o)

Jo, jeg synes bestemt også Alteaen virker som et godt valg, også pga. design og meget-for-pengene-issuet, men nemt at finde rundt i tallene, dét er det bestemt ikke... ;o)

mvh Kasper

Profil slettet

Profil slettet

29-10-2007 kl. 19:51

det ER bilens egenvægt der afgør hvad den må trække. Efter hvad jeg ved så skulle Touran veje omkring 300 kg mere end Altea og må derfor godt trække mere.
Hvad motor der sidder i har ingen betydning.
Årsag til det er egenvægten der afgør det er at det ikke må være sådan at traileren "skubber" bilen væk under opbremsningen.
Hvis ikke der er nogen der har prøvet det, så er det meget ubehageligt at bremse en cykel med en cykeltrailer der vejer mere end cyklen og personens vægt tilsammen, cykeltraileren skubber simpelhen cyklen rundt ved hårde opbremsninger. Det samme vil ske hvis traileren er tungere end bilen, hvilket self er farligt.

Profil slettet

Profil slettet

29-10-2007 kl. 19:53

det ER bilens egenvægt der afgør hvad den må trække. Efter hvad jeg ved så skulle Touran veje omkring 300 kg mere end Altea og må derfor godt trække mere.
Hvad motor der sidder i har ingen betydning.
Årsag til det er egenvægten der afgør det er at det ikke må være sådan at traileren "skubber" bilen væk under opbremsningen.
Hvis ikke der er nogen der har prøvet det, så er det meget ubehageligt at bremse en cykel med en cykeltrailer der vejer mere end cyklen og personens vægt tilsammen, cykeltraileren skubber simpelhen cyklen rundt ved hårde opbremsninger. Det samme vil ske hvis traileren er tungere end bilen, hvilket self er farligt.

Ole Jørgensen

Ole Jørgensen
bruger siden
05-03-2007

26-02-2008 kl. 22:20

Ja det er muligt, men så må man jo "nøjes" med en Altea, hvis man ikke har råd til en TOURAN...