Bilbasen Forum

Jesper V

Jesper V
bruger siden
16-09-2003

04-08-2006 kl. 11:30

takker for indlæg. Det jeg gerne vil vide er såfremt at diesel pumpen er ny og knaster er iorden, holder 2,5 V6 tdi motoren til alm. pæn privat kørsel. Nogen skriver at den ingen gang kan holde til det andre siger de kører nemt 2-300.000 km med alm. vedligehold. V6 kører og lyder godt, der er langt mere støj i en 1,9 tdi, men omvendt er det nok til at leve med, hvis den er det mest fornuftige valg.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jakob Eibye

Jakob Eibye
bruger siden
24-06-2004

04-08-2006 kl. 16:59

Hej Jesper,
Jeg er selv VW-mekaniker og de fleste 2.5 TDI i V6 er udbankede taxier, som er godt trætte i knaster/motoren. De ændrede vist på motoren i 2001-02 til en bedre type mht. smøring og oliespild, så de blev bedre i holdbarheden. Men mit råd er køb en 4 cyl. 1.9 TDI(130HK) i stedet for. Den bliver du gladere for :-)
Mvh. Jakob

Jesper V

Jesper V
bruger siden
16-09-2003

04-08-2006 kl. 18:19

hej Jacob,
tak for dit indlæg. Hvis knaster/toppe er skiftet samt turbo og brændstofpumpe (for nyligt)har 2,5'eren normal holdbarhed ved normal privat kørsel ? Problemet med knasterne er bundet til den meget tomgangskørsel når den anvendes som taxi, sådanne som jeg har fået forklaret det.
Hvis motoren generelt har dårligere holdbarhed end 1,9'eren 130 vil valget være sidstnævnte på trods af mere støj. Kan du anbefale en VW ekspert på 2,5 diesel motoren ? hvis jeg vælger at kikke videre på 2,5'eren - på forhånd tak !

Jesper V

Jesper V
bruger siden
16-09-2003

04-08-2006 kl. 21:17

Savner nogle gode råd. VW 2,5 V6 tdi (150HK)har et dårligt rygte omkring slidte knastaksler, især hvis bilen er en gl. taxi.

Er der en mekaniker som kan fortælle om man skal holde sig langt væk fra denne type motor eller om det faktisk er en udemærket motor (m. top og knaster iorden) så længe den kører privat og ikke taxi. Nogen siger den er alle tiders andre siger hold dig langt væk.

Er 1,9 tdi 130HK et bedre valg m.h.t. serviceomkostninger/res.dele og holdbarhed ???