Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Volvo 850 eller S70
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
10-09-2007 kl. 13:28
Hej folks.
Jeg prøvekørte en 850 fra 1995 i weekenden. Både en med manuelt gear og en med automatgear og begge var model 2,5 GLT. Mage til behagelig kørsel kan knapt nok matches fra en sprit-ny Ford Focus og krafoverskudet er jo overlegent. Har man betænkeligheder med automatgear, der opfører sig åndsvagt, så er de betænkeligheder som blæst væk i en 850'er, synes jeg.
850'eren med automatgear kostede 150.000 kroner med et kunstigt lavt km-tal på 57.000 km (importeret fra Tyskland). Er det bedre at gå efter en S70 fra 1997 med automatgear?
Sjovt nok kan jeg ikke finde en eneste i dieselversion. Er de sjældne? Jeg kunne forstille mig, at de var knapt så horrible i brændstofforbrug, men jeg ved dog ikke, om en Volvo turbo diesel i S70 er godt eller skidt.
Henrik M.
bruger siden
20-02-2005
10-09-2007 kl. 14:53
Har selv haft to 850'ere (en GLT 170 HK. og en 2,3 T-5 225 HK.) samt en S70 2,5T 193 HK.. Det er pragtfulde biler, lad det være nævnt med det samme!
Jeg synes klart, du skal vælge en S70. Ikke fordi 850'ere ikke er fine biler, for det er det, men S70 er bare så meget mere moderne, og har betydeligt færre fejl end 850. Komforten, sikkerheden, ergonomien, designet indvendigt, kvaliteten og ikke mindst køreegenskaberne, har fået et stort løft i S70. S70 opleves ganske enkelt som en nyere og friskere bil.
Pas på med de importerede Volvo'er, ofte kan der være fusket med speedometeret.
Motorerne i disse Volvo modeller er næsten uopslidelige, hvis bare de er veligeholdt ordentligt, så det betyder ikke det store, om den bilen har kørt 140.000 km. eller 240.000 km., så længe den forrige ejer har passet den.
Men prøv en S70 og sammenlign med 850.... du vælger helt sikkert S70'eren. Iøvrigt er sikkerheden højere i S70 end i 850. Volvo's SIPS system blev betydeligt forbedret, B-stolperne blev forstærket og sideairbagsene blev forstørret således, at de foruden at dække brystet også dækker hovedet.
Held og lykke med jagten.
P.S.: Den bedste S70 er 2,5T, synes jeg. Med sine 193 HK. og lavtryksturbo er den extremt hurtig i mellemaccelerationerne samtidigt med, at den er yderst omgængelig i dagligdagen og til bykørsel. T-5'eren skal have nogle flere omdrejninger inden den exploderer, og er knapt så omgængelig til bykørsel.... til gengæld tager den revance på motorvejen. GLT'eren kan godt føles lidt tam i.f.t. turbo-motorerne, og da prisforskellen på GLT og 2,5T ikke er ret stor, er turbo-modellerne værd at gå efter!
Jeg synes klart, du skal vælge en S70. Ikke fordi 850'ere ikke er fine biler, for det er det, men S70 er bare så meget mere moderne, og har betydeligt færre fejl end 850. Komforten, sikkerheden, ergonomien, designet indvendigt, kvaliteten og ikke mindst køreegenskaberne, har fået et stort løft i S70. S70 opleves ganske enkelt som en nyere og friskere bil.
Pas på med de importerede Volvo'er, ofte kan der være fusket med speedometeret.
Motorerne i disse Volvo modeller er næsten uopslidelige, hvis bare de er veligeholdt ordentligt, så det betyder ikke det store, om den bilen har kørt 140.000 km. eller 240.000 km., så længe den forrige ejer har passet den.
Men prøv en S70 og sammenlign med 850.... du vælger helt sikkert S70'eren. Iøvrigt er sikkerheden højere i S70 end i 850. Volvo's SIPS system blev betydeligt forbedret, B-stolperne blev forstærket og sideairbagsene blev forstørret således, at de foruden at dække brystet også dækker hovedet.
Held og lykke med jagten.
P.S.: Den bedste S70 er 2,5T, synes jeg. Med sine 193 HK. og lavtryksturbo er den extremt hurtig i mellemaccelerationerne samtidigt med, at den er yderst omgængelig i dagligdagen og til bykørsel. T-5'eren skal have nogle flere omdrejninger inden den exploderer, og er knapt så omgængelig til bykørsel.... til gengæld tager den revance på motorvejen. GLT'eren kan godt føles lidt tam i.f.t. turbo-motorerne, og da prisforskellen på GLT og 2,5T ikke er ret stor, er turbo-modellerne værd at gå efter!
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
11-09-2007 kl. 08:09
Hej Ole Kock.
Den Audi-motor, der ligger i V70'eren, som du siger, er det den samme motor, som der tilsynladende er mange problemer med. Der er flere indlæg her på forumet som siger, at 2,5 TDI'eren fra VW er problemfuld.
Den Audi-motor, der ligger i V70'eren, som du siger, er det den samme motor, som der tilsynladende er mange problemer med. Der er flere indlæg her på forumet som siger, at 2,5 TDI'eren fra VW er problemfuld.
Profil slettet
26-09-2007 kl. 12:11
En 850 GLT fra '95 til 150.000 er for dyr, selv med kun 57.000 km på bagen. Pas desuden på med biler fra tyskland, for der kan være fusket med km tallet. Da den er fra '95 kan du dog selv kontrollere om det er rigtigt, via kode systemet. Jeg har fremgangsmåden liggende punkt for punkt, og den kan bruges på alle 850'ere frem til slutningen af '95. Vil du have fremgangsmåden for at tjekke, så mail mig på katron@tdcadsl.dk .
Hvis du ikke nødvendigvis vil have automatgear, så smid lige en mail, da mine forældre har en 850 st.car til salg, som kunne være intressant for dig. Det er en 2.5T 193 hk med 85.000 km på bagen. Det er årgang 1997, og den har 4 hjulstræk (AWD). Jeg har lovet dem at oprette den herinde, men har ikke fået taget billeder endnu. Den bliver sat til salg for 185.000,-. Hvis du er intra så smid en mail. Jeg regner med at oprette den herinde i næste uge. Håber forresten ikke det er ulovligt at sætte en bil til salg i et forum...
Om du vælger 850 eller en S70 er en smagssag. S70'eren har rigtigt nok fået et løft med sikkerheden, samt et facelift både inde og ude. Men i bund og grund er det den samme bil. Prøv dem begge, og vælg med hjertet. Personligt er jeg mest til 850, men nok mest fordi der er mere "Volvo" over den.
GLT modellen med 170 hk, har pæne præstationer på papiret, men føles hurtigt lidt død at køre i. 2.5T'eren med 193 hk fra en lavtryksturbo er det bedste bud for en allround vogn med masser af kræfter, uden man går på kompromis med køredynamikken. T5'eren med 225 - 240 hk, alt efter årgang, er rendyrket power, der nok er lidt overdimentioneret til det danske land, hvor man ikke har de længste træk at køre. T5'eren har desuden en lidt hårdere undervogn, så der ryger lidt komfort der. Jeg har selv en 850 T-5R, som så igen er en anelse mere hård i undervognen. Den er hylende morsom, og bringer ofte et smil frem på læberne, når speederen trædes i bund. Men højtryksturboen i T5 modellerne gør den dyr i bykørsel, og med forhjulstræk kræver det sommetider at man skal lede efter meget tør asfalt, for at komme hurtigt afsted. 2.5T'eren er uden tvivl den mest harmoniske.
Hvad diesel angår, kom 850 i '96 med den omtalte Audi/VW motor med 140 hk. Jeg har selv haft en transporter med samme motor, og om jeg har været uheldig, eller det er generelt for denne motor, så kørte den bestemt ikke problemfrit. Jeg havde mange timers værkstedsbesøg med dårlig motorgang, og diverse følere der var brændt af.
I volvo kredse anbefaler man volvos egen diesel D5, som kan fåes med 163 og 185 hk. De er dog begge rimeligt tørstige, så det kan ikke helt forsvares at købe disse versioner for at spare brændstof. Skal det alligevel være, så gå efter den med 163 hk. Den med 185 hk, kan virke meget voldsom, og kan eftersigende ødelægge et ellers godt indtryk. Mener også D5 versionerne er så nye, at du hurtigt rammer et prisskilt på 250.000,- for en brugt 163 hk version.
Som Henrik skrev, så vær mere opmærksom på om bilen er blevet passet, end om den har kørt 100, 200 eller 300.000 km. Motorerne er meget stærke og holdbare, og er de passet efter alle foreskrifter, er 300.000 km ingenting. Min egen T-5R har kørt 290.000 km, og den har endda været chippet til 290 hk fra ny. Jeg har haft den i 4 år, og har aldrig haft et eneste problem over de 100.000 km jeg har kørt i den. Den kører sågar stadig med det originale udstødning.
Hvis du ikke nødvendigvis vil have automatgear, så smid lige en mail, da mine forældre har en 850 st.car til salg, som kunne være intressant for dig. Det er en 2.5T 193 hk med 85.000 km på bagen. Det er årgang 1997, og den har 4 hjulstræk (AWD). Jeg har lovet dem at oprette den herinde, men har ikke fået taget billeder endnu. Den bliver sat til salg for 185.000,-. Hvis du er intra så smid en mail. Jeg regner med at oprette den herinde i næste uge. Håber forresten ikke det er ulovligt at sætte en bil til salg i et forum...
Om du vælger 850 eller en S70 er en smagssag. S70'eren har rigtigt nok fået et løft med sikkerheden, samt et facelift både inde og ude. Men i bund og grund er det den samme bil. Prøv dem begge, og vælg med hjertet. Personligt er jeg mest til 850, men nok mest fordi der er mere "Volvo" over den.
GLT modellen med 170 hk, har pæne præstationer på papiret, men føles hurtigt lidt død at køre i. 2.5T'eren med 193 hk fra en lavtryksturbo er det bedste bud for en allround vogn med masser af kræfter, uden man går på kompromis med køredynamikken. T5'eren med 225 - 240 hk, alt efter årgang, er rendyrket power, der nok er lidt overdimentioneret til det danske land, hvor man ikke har de længste træk at køre. T5'eren har desuden en lidt hårdere undervogn, så der ryger lidt komfort der. Jeg har selv en 850 T-5R, som så igen er en anelse mere hård i undervognen. Den er hylende morsom, og bringer ofte et smil frem på læberne, når speederen trædes i bund. Men højtryksturboen i T5 modellerne gør den dyr i bykørsel, og med forhjulstræk kræver det sommetider at man skal lede efter meget tør asfalt, for at komme hurtigt afsted. 2.5T'eren er uden tvivl den mest harmoniske.
Hvad diesel angår, kom 850 i '96 med den omtalte Audi/VW motor med 140 hk. Jeg har selv haft en transporter med samme motor, og om jeg har været uheldig, eller det er generelt for denne motor, så kørte den bestemt ikke problemfrit. Jeg havde mange timers værkstedsbesøg med dårlig motorgang, og diverse følere der var brændt af.
I volvo kredse anbefaler man volvos egen diesel D5, som kan fåes med 163 og 185 hk. De er dog begge rimeligt tørstige, så det kan ikke helt forsvares at købe disse versioner for at spare brændstof. Skal det alligevel være, så gå efter den med 163 hk. Den med 185 hk, kan virke meget voldsom, og kan eftersigende ødelægge et ellers godt indtryk. Mener også D5 versionerne er så nye, at du hurtigt rammer et prisskilt på 250.000,- for en brugt 163 hk version.
Som Henrik skrev, så vær mere opmærksom på om bilen er blevet passet, end om den har kørt 100, 200 eller 300.000 km. Motorerne er meget stærke og holdbare, og er de passet efter alle foreskrifter, er 300.000 km ingenting. Min egen T-5R har kørt 290.000 km, og den har endda været chippet til 290 hk fra ny. Jeg har haft den i 4 år, og har aldrig haft et eneste problem over de 100.000 km jeg har kørt i den. Den kører sågar stadig med det originale udstødning.