Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Valg:Toyota, Mazda, VW?

Jens Jensen

Jens Jensen
bruger siden
06-01-2004

07-07-2003 kl. 14:51

Tak for input.

Jeg har selv kigget på bl.a. ADAC fejlstatistik og checket med bilsyn.dk omkring hyppigst forekomne fejl. Jeg medgiver at Toyota Carina E ligger rigtig pænt.

Jeg har købt en Mazda 626 2/1994 uden ABS eller airbags m.v., men rigtig velholdt. Tak for indlæg - jeg vil kigge efter en velholdt Carina E, men nu er bilen til ferieturen hjemme og nu jeg har igen tid at vente på at den helt rigtige (1,8 eller 2,0) dukker op.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jens Jensen

Jens Jensen
bruger siden
06-01-2004

07-07-2003 kl. 21:11

Tak for den ene gode anmeldelse af M626

Jeg købte en M626 1,8 GLX km 160.000 til 53.000,-

Ved fremvisning var det lidt (for) mørkt, så jeg overså lidt rustblærer i bagskærmkant, som jeg kan erkende i fuldt dagslys i egen carport.
Nå det må jeg jo leve med og prøve at hindre udvikling på.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

08-07-2003 kl. 15:01

Jeg har selv haft en Mazda 626 i det prisleje, som jeg købte netop pga. Mazda''s ry for aldrig at skulle på værksted.
Bilen var indvendig og lakmæssigt næsten som ny, men teknikken var helt i hundene.
Jeg havde bilen i under et år = 15.000 km, og den var egentlig ikke sllidt, da den kun havde kørt ca. 110.000 km ved anskaffelsen.
I den periode jeg hvade bilen, havde jeg så mange reparationer på den, at det samlet blev et meget dyrt bekendtskab.
F.eks. blev hele undervognen stort set skiftet, da alle lejer og hjulophæng var slidt op. Der ud over fik bilen et større og større olieforbrug, for hver dag der gik, uden at bilen dryppede - har ingen anelse om hvor olien blev af.
Det stoppede ikke, efter at jeg havde solgt bilen. Jeg har senere erfaret fra den næste ejer, at koblingen stod af før 130.000 km, samt at olieforbruget bare steg og steg.
Da det til sidst rundede 5 liter per tank benzin (ca. 500-600 km), kunne motoren ikke holde til det længere, og ventilerne røg sig en tur.
Godt nok siger man, at en Mazda aldrig går i stykker, men det kan jeg nu sagtens modbevise.
Efter Mazda''en købte jeg en Alfa 156, og på trods af alle fordommene, har den ikke været nær så fejlbehæftet, selvom de to biler har kørt ca. lige langt.
Moralen må være, at man skal glemme alle de gængse opfattelser af, hvad der er kvalitet og hvad der ikke er, og istedet bare købe den bil, som man synes bedst om.

Jens Jensen

Jens Jensen
bruger siden
06-01-2004

08-07-2003 kl. 22:34

Uha Søren, jeg håber at det var en meget enlig svale, eller et decideret mandags eksemplar du havde fået fingre i. Mon bilen havde dokumentation for service (altså km-tal) og/eller måske har været kørt ualmindelig brutalt. Jeg har kun oplevet lignede olieforbrug på en gammel opel kadett, hvor motoren da også brændte af.
Med 156''eren har Alfa begået en pæn bil med en god motor - mig bekendt, lang fra de gamle bokser motorer. Jeg har ikke valgt M626 ud fra hørt-set, men ud fra pris/kvalitet/km-tal. Mit kørselsbehov er meget lavt og kun priserne for eks. A80/A100 eller Pasat har afholdt mig fra at købe ''Ordnung''

Jens Jensen

Jens Jensen
bruger siden
06-01-2004

08-07-2003 kl. 22:34

For under 60.000 kr. skal jeg kortfristet købe en anden god brugt bil, og har set nærmere på 1992-1995 Toyota Carina E, 1993-1995 Mazda 626 og 1993-1996 VW Vento/passat. Valget finder jeg ikke helt ligetil bl.a. fordi Carina E har 1,6l motor, mazda og VW 1,8l. Er nogle rigtig gode argumenter for det ene eller det andet mærke også under hensyntagen til reservedelspriser, rustproblemer, udstyr som ABS, airbags m.v.?
Mazda er relativ billig måske på baggrund af den nye Mazda 6. Mondeo er endnu billigere her kan jeg finde udstyrs modeller årg 1997 med lave km-tal til rigtig god priser. Men skulle det være bedre at vælge nyere årgange fremfor ældre.