Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Tyske test på biler

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

12-02-2006 kl. 21:13

De værste - og de bedste Subaru Forester er vognen med færrest fejl blandt de nyere biler i de tyske synshaller. Den tyske bilinspektion så kritisk på syv mio. biler sidste år Så har tyske TÜV igen været i blækhuset og sirligt opgjort alle de fejl og mangler, som den tyske bilinspektion har fundet sidste år. TÜV-undersøgelsen afslører fejl og mangler på de biler, der kører på de tyske veje. Med flere end syv mio. biler gennem de tyske synshaller hvert år,... ...er det statistiske materiale så stort, at tilfældigheder er udelukket. Tidligere har TÜV rapporten været kaldt »Toyota-testen«, fordi det japanske mærke har toppet listerne med færrest fejl år efter år. I hvert tilfælde for så vidt angår almindelige brugsbiler. Og billedet er ikke meget anderledes denne gang. Succes-listerne domineres af de dyre tyske biler fra Porsche og Mercedes, mens de almindelige gadebiler biler i toppen af listen kommer fra Toyota, Subaru og en lille smule Mazda. Tyske TÜV inddeler bilerne efter alder. Første gruppe er de nyeste biler fra 1 til 3 år, mens ældste gruppe er biler med en alder på 10-11 år. Passes og plejes Generelt kan man sige, at jo dyrere og mere specielle bilerne er, jo højere rykker de op på listen i løbet af bilens levetid. Det er der ikke noget mærkeligt i, for disse biler passes og plejes omsorgsfuldt af deres ejere. Mange af dem tilbringer måske endda vinteren i en lun affugtet garage. De almindelige brugsbiler er heldigvis også synlige i de ældste aldersgrupper, og det er mere imponerende at ligge i top på en liste med ti år gamle biler, end det er at ligge i top på listen over nye biler. Når et bilmærke kan stille med meget få fejl efter otte eller ti år, er det tegn på kvalitet og godt håndværk. Vi tror ikke, at der er den store forskel på tyskernes brug af værksted, uanset om man kører Polo, Corolla eller Astra. De dyre tyske luksusbiler er andet og mere end Mercedes og Porsche. Det er også Audi og BMW, men underligt nok er biler fra disse to mærker ikke synderligt højt placeret på listerne over både nye og ældre biler. Blandt de yngste biler er Audi A4 bedst placerede Audi på en placering som nummer 16. Mens BMW 7-Serie dukker op på en plads om nummer 17. For 4-5 år gamle biler ligger A2 på en flot fjerdeplads, mens BMW først dukker op som nummer 56 med 5-Serien, så når det gælder almindelige daglige fejl på sikkerheds- og miljøområdet, er der tilsyneladende stadig et stykke vej, før Audi og BMW kommer på omgangshøjde med Porsche og Mercedes. De årlige TÛV rapporter kan også læses bagfra. Heller ikke her er der meget nyt under solen. I bunden finder man stadig biler som Ford Galaxy, VW Sharan og Seat Alhambra. Chrysler Voyager fastholder med et urværks præcision sin placering som rosinen i pølseenden. Undersøgelse efter undersøgelse har vist, at Chrysler Voyager er en bil med bunkevis af fejl, og nu ser det ud til, at Voyager har fået selskab af Chrysler PT Cruiser i bunden af listen. Årets lidt uventede bundskraber blandt de nyeste biler til syn i Tyskland er Renault Laguna. Men går man listerne igennem, opdager man, at Renault desværre er alt for godt repræsenteret i bunden af listerne. Enten gider de tyske Renault ejere ikke at gøre noget ved bilen, før de kører til syn. Eller også er den gal med biler som Clio, Megane, Kangoo og Twingo. Heller ikke for godt Men de franske konkurrenter, Citroën og Peugeot, gør det heller ikke for godt i de tyske synsrapporter. Det er heller ikke overraskende, at finde visse Alfa Romeo og Fiat modeller med mange fejl. Det er oplagt at bruge de tyske TÜV undersøgelser som vejledning, før der købes brugt bil. Mange undersøgelser har ubarmhjertigt afsløret Voyager og trillingerne Galaxy, Sharan og Alhambra som biler med mange fejl. Ordentligt skruet sammen Lige så tydeligt viser mange undersøgelser, at Toyotas biler er skruet ordentligt sammen, materialerne er udvalgt med omtanke. Toyota har ikke sparet de sidste ører på vitale komponenter, som det alt for ofte sker på europæiske biler. Subaru har også ligget langt fremme i mange undersøgelser, men det er alligevel en lille overraskelse, at Subaru Forester topper årets tyske undersøgelse for biler indtil tre år. Mazda har også et par biler der ligger langt fremme på listen, men man kan alligevel ikke sige, at det er japansk byggede biler, der ligger i top på listerne. Flere af de højt placerede bilmærker har et japansk navn, men de bygges i Europa, ligesom de komponenter, der sidder i bilerne, er fremstillet i Europa. Artiklen er kopieret fra B.T. Og det beskriver jo meget godt det der bliver diskuteret konstant herinde på forum. Hvad er bedst....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg