Bilbasen Forum

Olav Søndergaard Poulsen

Olav Søndergaard Poulsen
bruger siden
20-07-2004

07-01-2008 kl. 19:04

Mig bekendt må tågelygter kun være tændt - når det er tåget. Det er der flere gode grunde til: 1. Det generer og blænder modkørende trafikanter unødigt. 2. Det giver en falsk oplevelse af bedre udsyn - faktisk viser undersøgelser at det giver dårligere nattesyn at have meget lys på vejen lige foran bilen. Det reducerer altså førerens evne til at se ind i mørket uden for de nærmeste 20-30 meter og det er farligt. 3. Det koster ekstra brændstof og dermed øget CO2 forurening m.m. Udover det altså ikke er lovligt er det altså en rigtig dårlig ide at køre med tændte tågelys. Så kære medbilister - sluk nu de tågelygter indtil det bliver rigtigt tåget og tænd dem så kun hvis de faktisk gavner dit udsyn.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin S.

Martin S.
bruger siden
25-03-2007

07-01-2008 kl. 23:56

God debat. Jeg vil helt sikkert tilslutte mig kritikken af folks brug af tågelygter. Jeg forstår ikke, hvorfor der er nogle der syntes det er "sejt" med tågelygterne tændte, hvis der ikke er behov for det?? Det kan sgu godt være det er mig som er for gammel, men mener kun det har været IN en del år før årtusindskiftet..

Men er en god tommelfinger regel ikke, hvis man på grund af tåge/regn mv. ikke kan se den forankørende så må man tilpasse farten. Hvis man kun kan se den forankørende pga. tågelygter er tændt så må det være fordi man ikke har tilpasset farten efter forholdene..

Kom nu alle vis hensyn og respekt..

Martin

Martin S.

Martin S.
bruger siden
25-03-2007

God debat. Jeg vil helt sikkert tilslutte mig kritikken af folks brug af tågelygter. Jeg forstår ikke, hvorfor der er nogle der syntes det er "sejt" med tågelygterne tændte, hvis der ikke er behov for det?? Det kan sgu godt være det er mig som er for gammel, men mener kun det har været IN en del år før årtusindskiftet..

Men er en god tommelfinger regel ikke, hvis man på grund af tåge/regn mv. ikke kan se den forankørende så må man tilpasse farten. Hvis man kun kan se den forankørende pga. tågelygter er tændt så må det være fordi man ikke har tilpasset farten efter forholdene..

Martin

Martin S.

Martin S.
bruger siden
25-03-2007

Martin

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

10-01-2008 kl. 13:06

Tilslutter mig også denne kritik, og faktisk er der sjældent/aldrig reelt brug for tåglygterne foran på bilen...

Men igen, der er sgu også mange der ikke kører ud af krydset når der er grønt (gør mig desværre eddike-sur), så det kunne være at de der gør det blot skulle have tjekket synet :-)

Profil slettet

Profil slettet

10-01-2008 kl. 13:34

Kan tilslutte mig holdningen til tågelygter. Jeg tror dog rigtig mange der kører med tågeforlygter tændt, gør det netop af den grund som Henrik og Anton beskriver - Føren syntes det ser sejere og mere sporty ud.

Hvis man vil have sporty og smarte forlygter så køb dog en bil med xenon lys, det giver da i det mindste en bedre belysning af vejen.

Når jeg tænker nærmere over det, tror jeg aldrig i mine 15 år som bilejer, at jeg har haft brug for at have tåge-forlygterne tændt.
Derimod benytter jeg ofte tågebaglygten for egen sikkerhed. Eks. på motorvejen med kraftig regn, der bliver sigtbarheden frygtelig når vandet hvirvles op, og der kommer altid 2 eller 3 med 160 km/t der bare ikke har opdaget at sigtbarheden er 50 m.

Kørte folk også rundt med tågeforlygterne tændt inden loven om "lys på bilen" trådte i kraft..?

mvh Kim

Profil slettet

Profil slettet

10-01-2008 kl. 22:55

Jeg vil godt tilslutte mig denne debat... - Nu er jeg selv ung og synes det har været sejt med tågelys foran tændt. Men efter 2 bøder er jeg stoppet med det... - en tilføjelse til denne debat. hellere møde en modkørende med tågelygter foran tændt, end en der kører med FEJLJUSTERET nærlys, det er super belastende, og blænder af pommerer til, (og hvis det så er eftermonteret uorginale xenon, så er det rigtig godt), og 9 ud af 10 tilfælde er fordi folk selv skifter deres pærer, uden den fornødne viden. Det irriterer mig mest.