Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Svag forrude, eller???

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

30-07-2008 kl. 09:35

Hej. Jeg har igennem de sidste 15 måneder kørt ca. 30.000 km i en Mazda 5. I løbet af denne periode har jeg fået ikke mindre end 6 stenslag i forruden, som kunne repareres, samt et enkelt stenslag som krævede en helt ny forrude. Jeg har kørt bil i 15 år, og har i den periode ikke haft mere end et enkelt stenslag, og nu kommer de pludselig konstant. Hvad kan være grunden? Jeg har ikke ændret kørselsmønster, synes jeg selv. Og jeg er heller ikke pludselig begyndt at køre tættere på forankørende, hurtigere, mere på grusvej eller lignende. Kan det evt. skyldes, at forruden i sådan en MPV har en anden hældning end i en normal personbil? Eller kan det evt. skyldes forrudens størrelse? Bilen er (heldigvis) en firmabil, så det koster ikke mig noget, når den skal have ny forrude eller repareret stenslag. Men jeg vil alligevel gerne vide, om andre har oplevet samme voldsomme stigning i antallet af stenslag i forruden efter skifte til en MPV. Tak.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

30-07-2008 kl. 10:40

tjaae - statistik er jo en sjov størrelse, og egentlig tror jeg bare du har været uheldig. Jeg har selv oplevet at få 3 stenslag i samme måned engang, hvor jeg ellers aldrig før havde fået nogen. Men jeg vil ikke afvise at rudens hældning, størrelse og evt. form/krumning også har en indflydelse.

Kasper Stevn

Kasper Stevn
bruger siden
26-06-2003

30-07-2008 kl. 11:46

Det er uheld :-)

Jeg har selv oplevet at få stenslag i to biler inden for en måned (det ene så stort/kraftigt at ruden skulle skiftes). For at gøre det mere uheldigt, så var begge biler nogle jeg havde lånt!
Det ene tilfælde var dog forankørende lastbils førers skyld, da han kørte med overlæs af grus uden presenning og det kom hans forsikring heldigvis til at betale for, da jeg fik snuppet reg.nr på lastbilen.

Men det med størrelsen giver jo sig selv. Forruden er typisk stor på en MPV og så er der jo en større overflade og derved større risiko.

Sidst rettet: 30/7-08 (af administrator)

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

03-08-2008 kl. 21:40

Hej.

Jeg havde faktisk en Alfa 156 på et tidspunkt, men den fik jeg nu ingen stenslag i.

Jeg havde faktisk også håbet at høre fra andre kørere af Mazda 5 eller lignende biltyper.
Kunne godt tænke mig at vide, om man bare skal forvente flere stenslag i en MPV.

Kim Kjærskov

Kim Kjærskov
bruger siden
02-02-2008

03-08-2008 kl. 22:26

Hej. jeg har også en 5 og har kørt 50000km i den uden sten slag. og kørt 1000 km i fruens nye toyota Yaris og fået 2 i år som kunde laves ved rep. Jeg køre 60000 km om året og sten slag kommer i stimer for mig. for 2 år siden hade jeg en toyota sportsvan som fik 2 nye forruder på 6md +1 rep. så det er et tilfælde med dine sten slag mener jeg. mvh kim

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

04-08-2008 kl. 11:28

Samme oplevelse herfra om ekstraordinært mange stenslag siden skifte til mpv for 2 år siden.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

04-08-2008 kl. 11:33

Glad for at høre, at du har samme oplevelse.
Jeg syntes også, at stigningen var for ekstrem til at det bare kunne være tilfældigheder.

Henrik V.

Henrik V.
bruger siden
14-04-2005

14-08-2008 kl. 03:51

Varebiler og MPV for tit mange stenslag. Stort rudeareal sammenholdt med at forruden ikke ligger så meget i "læ" bag kølerhjelmen som på mere tradionelt udformede biler må være en del af forklaringen.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

14-08-2008 kl. 09:09

Jeg synes, at det er ekstremt.
Har netop været på en forlænget weekendtur til Jylland, hvor vi kørte i alt ca. 1000 km.
Resultatet blev yderligere 3 stenslag i forruden, så nu må jeg forbi Carglass igen.
Dermed er jeg så oppe på 9 stenslag og een ny forrude på 16 måneder.

Jeg synes ofte, at man i andre biler oplever, at man bliver ramt af et stenslag, uden at der sker noget. Man hører det høje knald mor forruden, og det var så det.
I min Mazda 5 kommer der altid et stenslag. Også selvom stenene nogen gange lander så "blødt" på forruden, at man næsten ikke registrerer det. Det er sku da underligt.

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

23-09-2008 kl. 08:51

Jeg hr ladet mig fortælle at forruen er tyndere på en Lupo 3L for at spare vægt - og det skulle gøre at den er svagere mht. stenslag.
Løsningen er at skifte til en forrude fra en alm. Lupo næste gang