Bilbasen Forum
Spændende Norsk rækkevidde test EV modeller

J R
bruger siden
13-12-2013
26-01-2022 kl. 18:57
Der er flere af modellerne der er flere udgaver af, nogen med fuld last, anden med større hjul, en med tagboks etc så man kan sammenligne.
Alle startede samtidig med 100% i Oslo og ved temperaturer mellem 0 og -8 grader.
Ligesom der er link nedenfor til magasinets længere test af hver model.
Den har været live de sidste 5-6 timer. Og er lige afsluttet med sidste bil gik i stå.
Dette indlæg blev 26-01-2022 18:59 redigeret af dets forfatter.

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006
26-01-2022 kl. 20:48
Dette indlæg blev 26-01-2022 20:52 redigeret af dets forfatter.

s ø
bruger siden
08-01-2020
27-01-2022 kl. 07:53
havde faktisk regnet med, at mercedes ville have haft den længste rækkevidde men flot at tesla har formået at blive ved med at videreudvikle rækkevidden, så de har altså stadig et forspring i forhold til alle de andre bilmærker.

KS !
bruger siden
16-01-2006
27-01-2022 kl. 12:23
Det kunne være relevant at kende vejtyperne, men umiddelbart ser ruten ud til at bestå næsten udelukkende af landevej, hvilket jo giver optimale vilkår for lang rækkevidde.
Det havde været mere interessant at se, hvad rækkevidden ville være med motorvej. Det tester FDM - og det giver en markant kortere rækkevidde i praksis. Eksempelvis er samme Tesla 3 som i ovenstående test nede på 350 km i praksis, hvilket jo ikke ligefrem imponerer.
https://fdm.dk/motor/biltest/tesla-model-3-fortsat-en-sjov-bil
VW ID.4 nåede i samme test 375 km.

J R
bruger siden
13-12-2013
27-01-2022 kl. 12:29
Denne norske er alle startet fra oslo indenfor 15 minutter og kørt samme rute under så godt som samme forhold.
Under selve testen kunne man sidde og følge med på kortet, og se indmeldingerne for hver 50 km med forbrug, og tilbageværende stand. Samt løbende update med hvornår de gik i stå.
e2008 var meget hurtig tom
Dette indlæg blev 27-01-2022 12:33 redigeret af dets forfatter.

T l
bruger siden
17-06-2006
27-01-2022 kl. 13:51
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Forskellen på diverse FDM test er de er foretaget under forskellige forhold.
Denne norske er alle startet fra oslo indenfor 15 minutter og kørt samme rute under så godt som samme forhold.
Under selve testen kunne man sidde og følge med på kortet, og se indmeldingerne for hver 50 km med forbrug, og tilbageværende stand. Samt løbende update med hvornår de gik i stå.
Præcis, sammenligningen giver ikke mening, når resultaterne ikke er målt under samme omstændigheder.
Derudover tester FDM i øvrigt ID4 til 345 km: https://fdm.dk/motor/biltest/vw-id4-overbevisende-elbil-til-familien

KS !
bruger siden
16-01-2006
27-01-2022 kl. 23:50
350km er i mine øjne alt, alt for lidt - og det er tilsyneladende noget at det længste, man skal forvente at nå med en batteribil idag.
ID4 er sjovt nok tæt på samme resultat hos FDM som i den norske test - trods meget forskellig hastighed.

T l
bruger siden
17-06-2006
28-01-2022 kl. 00:18
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Denne norske er alle startet fra oslo indenfor 15 minutter og kørt samme rute under så godt som samme forhold.
Under selve testen kunne man sidde og følge med på kortet, og se indmeldingerne for hver 50 km med forbrug, og tilbageværende stand.
Sad lige og lurede lidt på testen igen. Vældig fint at man, som du nævner, kan sammenligne forbrug etc. Det er en overset side, men formentlig noget som vil få mere fokus med tiden

KS !
bruger siden
16-01-2006
30-01-2022 kl. 11:21
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Sad lige og lurede lidt på testen igen. Vældig fint at man, som du nævner, kan sammenligne forbrug etc. Det er en overset side, men formentlig noget som vil få mere fokus med tiden
Reelt forbrug er jo også yderst interessant - ikke bare ifht. rækkevidde, men også ifht. energipriser (på samme måde som forbrug er interessant på ICE idag).

J R
bruger siden
13-12-2013
30-01-2022 kl. 22:55
Dette indlæg blev 30-01-2022 23:28 redigeret af dets forfatter.