Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Sommerdæk 225/45-17, hvilke??

Mike Nielsen

Mike Nielsen
bruger siden
19-11-2006

12-10-2008 kl. 20:01

Nu kan jeg snart ikke trække den længere med de nedslidte Uniroyal dæk. Jeg er på udkig efter nye sommerdæk til Mondeo st. fra 2003. Er på udkig efter dæk der er nogenlunde støjsvage, men heller ikke for dyre. Bilen kører omkring 30.000 km pr. år, fortrinsvis på landevej. Har kigget på dækonline, og de anbefaler evt. Nankang NS-1 til 520 pr. dæk. Er det et godt køb eller skal man holde sig til de mere "kendte" mærker? Ellers har jeg fået til tilbud fra den lokale Ford forhandler på Bridgestone (kender ikke modellen) til 1300 pr. dæk. Men det er satme dyrt. Hvis du ligger inde med ekspertviden indenfor dæk, så øs endelig ud af den her.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

12-10-2008 kl. 21:50

Spar ikke penge på dækkene..... gå ind på f.eks FDM eller Adac m.m og se deres test af sommerdæk jeg ville gå efter et dæk der gør det godt i regnvejr

Profil slettet

Profil slettet

12-10-2008 kl. 22:12

Hej

Jeg har købt den samme størrelse til min volvo. Jeg har købt continental. De er meget lydsvage og kan kun anbefales.

Profil slettet

Profil slettet

13-10-2008 kl. 10:27

Hej Mike

Du skal ikke spare på dækkene.Du får hvad du betaler for.Vælg et af de kendte mærker og læs evt dæk test.Der sælges alt for mange dårlige dæk i danmark,da der åbenbart ikke er de store krav til det endnu.Du skal betale det samme for at få monteret et dårligt dæk som et godt.Husk at det er bremserne som stopper dine hjul,men det er dækkene som stopper bilen.Din bils fine køre egenskaber bliver væsentlig dårlige med tvivlsomme dæk.

m.v.h

Nyborg dækservice

Mike Nielsen

Mike Nielsen
bruger siden
19-11-2006

13-10-2008 kl. 11:30

Så kigger jeg nu på Goodyear dæk. Stadig under 1000 kr. pr. dæk hvilket er acceptabelt.

Goodyear Eagle F1 dæk findes åbenbart i flere udgaver til næsten samme pris.
Kigger mest på den der hedder Goodyear Eagle F1 asymmetric. Den scorer 5 stjerne hos ADAC og 1,5 i Tyretest.com, hvor 1 er bedst.

Men er gummiet så blødt at det bliver revet af efter få 1000 km?
På Tyretest står "kilometers driven = 10527." Det betyder vel ikke at de kun holder til 10.000 km??

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

13-10-2008 kl. 11:38

Inde fra daekonline er der link til mange forskellige tests. Dem kan du jo starte med at læse.

Jeg har selv kørt på Nankang NS dæk på et tidspunkt, og sjovt nok også på en 2003 Mondeo og i samme størrelse som du nævner.
De var ok 80% af tiden, men i regnvejr var de stort set livsfarlige.
De kunne slet ikke stå fast, når vejen blev bare lidt våd.
Dem kan jeg derfor ikke anbefale.

Profil slettet

Profil slettet

26-10-2008 kl. 10:28

Hej Mike

Jeg synes også helt klart du skal holde fingrene langt væk fra Nankang, Wanli og lignende Kina-dæk / Thansen-dæk.

Hold dig til de etablerede mærker. Og læs de test der er foretaget som andre også skriver.
Der er væsentlige forskelle på dækkenes kvaliteter og mangel på samme.
Bremselængde, holdbarhed, støjniveau mv.
Uniroyal er nu OK af et billigt mærke at være, da det er ejet af et af de store (kan ikke huske hvilken men mener det er Continental).
Kleber dæk er også et okay billigt dæk, ejet af Michelin.
Og sådan er der flere undermærker.
MEN - hold dig fra Kina-dæk!!