Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Søger lidt erfaringer med forskellige biler

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

29-11-2008 kl. 11:25

Hej med jer, Indenfor det næste halve år har jeg besluttet mig for, at skifte min gamle Toyota Corolla ud med en ny brugt vogn. Jeg har haft kig på en del forskellige biler og jeg er kommet frem til et par modeller, som jeg nu prøver at sætte fokus på: - Opel Astra 2.0 16V Sport (årgang 1999) - Golf 4 1.8 (årgang 1998-1999) - Peugeot 206 2.0 GTI (årgang 1999-2001) Om mig selv kan jeg sige, at jeg er 29 år og pt. ikke står foran, at stifte familie. Jeg har haft egen bil i 2½ år, hvorfor jeg har 2½ års anciennitet hos mit forsikringsselskab. Dog vil jeg om et ½ år runde de magiske 3 år. :-) Jeg vil gerne have en lidt kvik bil, men som samtidig ikke én som koster en bonedgård. Jeg vil for alt i verden undgå, at have en bil som skiller sig alt for meget ud i mængden (læs: ikke gejlet vogn). Jeg bor i hovedstaden, så det skal heller ikke være en stor vogn da de ikke er så praktiske, at manurere rundt i byen. Jeg vil helst ikke have en bil, som forsikringsmæssigt (ansvar og kasko) koster mig over 10.000 kroner om året (derfor er 206 GTI nok ikke realistisk, når det kommer til stykket). Bilen skal helst heller ikke holde på værksted for ofte og den må gerne være resistent overfor rust. Da jeg langt fra kører bil hver dag, så har benzinforbrug en mindre betydning for mit valg. Jeg forventer, at jeg vil bruge et sted i mellem 60.000-90.000 kroner på en bil. Jeg vil dog meget nødigt op omkring de 90.000 kroner. Ovenstående biler mener jeg, lever op til mange af de kriterier jeg har stillet op. Mit spørgsmål til alle jer kyndige kenderer er, om i har nogle erfaringer med ovenstående 3 modeller? Hvad skal jeg være opmærksom på? Skal jeg decideret holde mig fra en eller flere af disse? Og har i evt. andre forslag som kan imødekomme mine krav? På forhånd mange tak for jeres svar. Mvh. Søren P.S. Jeg har ikke god erfaring med Alfa Romeo 156. Jeg er godt klar over er denne model er en perle, at se på og køre i - når den altså kører. Men jeg har haft en 156'er som gik i brand og hvor undervognen var ædt op af rust. Sidst rettet: 29/11-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

29-11-2008 kl. 13:55

Hej.

Jeg synes, at det er nogle fornuftige biler, du har udset dig.
Især de første to.
En næsten 10 år gammel 206 GTI kan dog nok godt være noget slidt, så den ville jeg personligt fravælge.

Et alternativ kunne være en Focus 2,0.
Den har en undervogn, som er sat lidt mere sportsligt op, end Astra og Golf - dermed passer den nok lidt bedre til den forholdsvis kvikke motor.
Eksempel: http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Ford-Focus-2,0-Trend-3d_ID351500672.htm

Et andet, men dog lidt ældre alternativ kunne være en BMW.
F.eks. kan du finde en fornuftig 320 Compact indenfor dit budget.
Her passer undervognen ihvertfald til den sporty motor.
Eksempel: http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/BMW-318Ti-1,9-Compact-3d_ID654700035.htm

F.eks. Citroen Xsara og Renault Megane findes også i nogle sporty versioner, som passer fint med dit budget, men jeg ville nok personligt være lidt bange for at købe dem nu, hvor de nærmer sig de 10 år.

God fornøjelse.

Thorbjørn Steensen

Thorbjørn Steensen
bruger siden
21-03-2007

19-12-2008 kl. 01:07

Hej Søren,
Min hustru har de sidste 2 1/2 år kørt ca. 65k km (den står nu på 135k) i en 206 GTI og der er skiftet lidt detaljer i undervognen - kødben og bærearme - samt en kobling og 2 udstødninger samt bremser udover almindelig service. Delene er billige og nemme at skifte selv. Så jeg synes ikke det har været en dyr bil at eje. Især ikke når man sammenligner med køreglæden. Jeg smiler hele vejen hver gang jeg låner den. De fås for ca. 50k privat for tiden. Konens er til salg for den pris. Køb en der er helt original, så skiller du dig ikke ud og de holder længere. Visse forsikringer tager ikke ekstra for GTI'er, men du skal lede lidt. Min kone kører hver dag i Kbh. så den er klart brugbar i byen.
God fornøjelse med købet.
Thorbjørn