Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Slutseddel og brugtbilsattest vs. FDM attest
Profil slettet
25-08-2011 kl. 20:27
Hejsa
Er de nogen af jer mere kyndige, som kan forklare mig følgende:
Jeg er med på at der er forskel på de 2 attester, men er jeg dårligere stillet med en FDM-attest end den anden?
Jeg sidder og kigger på en slutseddel, hvor der står:
Brugtbilsattest, NEJ
Under købesum, er der ud over pris angivet:
Afgiftsfrit ekstraudstyr iflg. specifikationer: (pris for FDM attest u/moms)
Evt. moms på ekstraudstyr: (moms)
Under bemærkninger er anført:
FMD Attest med 0 mark fejl U/B + klargøring og rep af stenslag i forrude.
Endvidere er under specifikation af slutseddel påførft under afgiftsfrit ekstraudstyr:
FDM-Attest: (pris)
Evt. moms: (pris)
Grundlæggende vil jeg egentlig bare vide om det er ok? Altså i forhold til at jeg betaler for attesten og at evt. funde fejl, skal klares af sælger?
Hvis jeg har glemt at spørge om noget, så giv endelig lyd :-)
Mvh
Jesper
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
25-08-2011 kl. 22:59
FDM Attest med 0 mark fejl U/B
Det er i hvert fald en rigtig god idé at have det stående på slutsedlen. Så forpligter forhandler sig jo til at ordne potentielle fejl og mangler.
Og det er faktisk fint nok med FDMattest.
Er faktisk ikke 100% sikker på hvad brugtbilattest dækker over...
Det er i hvert fald en rigtig god idé at have det stående på slutsedlen. Så forpligter forhandler sig jo til at ordne potentielle fejl og mangler.
Og det er faktisk fint nok med FDMattest.
Er faktisk ikke 100% sikker på hvad brugtbilattest dækker over...
Profil slettet
26-08-2011 kl. 10:37
Hejsa
Martin: Tak for input :-)
Ole: Nu er jeg ret ny udi brugtbilskøb, og det er selvfølgelig ærgerligt med udstødningen. Men så vidt jeg har forstået, har Du -uanset attest eller ej, din 24 måneders reklamationsret over for forhandleren. Heraf er der som udgangspunkt en såkaldt formodning om at fejl inden for de første 6 måneder efter købet har været til stede på købstidspunktet - og dermed er de sælgers ansvar. Sælger skal for at kunne slippe for udbedring sandsynliggøre / bevise at fejlen først er opstået efter købet. Bevisbyrden ligger altså her hos sælger.
Jeg vil foreslå dig at gå tilbage til vedkommende og bede om udbedring.
Mvh.
Jesper
Martin: Tak for input :-)
Ole: Nu er jeg ret ny udi brugtbilskøb, og det er selvfølgelig ærgerligt med udstødningen. Men så vidt jeg har forstået, har Du -uanset attest eller ej, din 24 måneders reklamationsret over for forhandleren. Heraf er der som udgangspunkt en såkaldt formodning om at fejl inden for de første 6 måneder efter købet har været til stede på købstidspunktet - og dermed er de sælgers ansvar. Sælger skal for at kunne slippe for udbedring sandsynliggøre / bevise at fejlen først er opstået efter købet. Bevisbyrden ligger altså her hos sælger.
Jeg vil foreslå dig at gå tilbage til vedkommende og bede om udbedring.
Mvh.
Jesper