Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

SKN Økotuning

Profil slettet

Profil slettet

28-12-2009 kl. 11:23

Ang. 2007 Seat Altea 2,0 TFSi FR DSG Van 5d Hejsa ER der nogen Altea 2,0 TFSI-ejere, der har erfaring med, eller hørt om nogen som har fået foretaget en SKN "Økotuning"? http://tuning.dk/shop/altea-2-0-3373p.html . Ved at DSG'en kan få udfordringer ved 80HK+ tuning, men skulle dette også være gældende ved de ca. +45HK som SKN lover? Er der nogen der har personlige erfaringer med benzin-økonomien efter en chip-tuning i stil med SKN Trin 1 (+30Nm og 14HK).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Thygesen

Christian Thygesen
bruger siden
24-10-2007

22-01-2010 kl. 01:55

Hej

Jeg har ikke en Altea men en MG ZT, som jeg fik tunet hos SKN lige før jul. Den tuning de selv kalder ØKO75, som jeg antager svarer til trin 2 i jeres terminologi.

Min erfaring har hidtil ikke været særlig positiv. Jeg holder nidkært øje med benzinforbruget, og har lige fyldt tanken første gang efter tuningen. Målt på den ene tankfuld er forbruget steget markant, faktisk ligger det 5% over den hidtil dårligste måling i det 3/4års tid jeg har haft bilen.

Samtidig har jeg fået problemer med overophedning af motoren. Hvis jeg kører 10 km med 130km/t stiger motortemperaturen lige pludseligt eksplosivt, sådan at temperaturindikatoren stiger fra de normale knap 80 grader til 130 på et splitsekund - og falder stort set lige så hurtigt igen, og det bliver den ved med ca en gang hver 90 sekunder, indtil jeg sætter farten ned til 110km/t hvorefter den holder op og opfører sig "normalt".

Hvorvidt tuningen har skabt temperaturproblemerne som igen har skabt det høje benzinforbrug har jeg ikke den fjerneste anelse om, men her til weekenden får jeg en bilkyndig ven til at prøvekøre bilen og regner så med at den skal på værksted over vinterferien, og overvejer evt at få fjernet tuningen, hvis det ellers kan lade sig gøre?

mvh

Christian Thygesen

Profil slettet

Profil slettet

25-01-2010 kl. 11:53

Hej Christian. Er det den store benziner, som du har? Du beskriver, at forbruget er steget med 5% efter tuningen, men er det under tilsvarende kørsel som inden tuningen, eller har du givet lidt ekstra gas? Når motoren overheder ved de 130 kan du så høre små bankelyde? Hvis ja så kan det måske være tændingsbanken, som kan føre til meget grimme ting. Afhængig af motortype kan det resultere i overophedning eller store mekaniske skader. Nu vil jeg ikke male fanden på væggen, men jeg er blot kritisk overfor disse chiptuninger. Er derfor meget interesseret i at vide, hvad I finder ud af i weekenden. Mvh. Brian

Christian Thygesen

Christian Thygesen
bruger siden
24-10-2007

25-01-2010 kl. 21:10

Hej Brian. hermed forsøg på at besvare spørgsmålene:
Det er V6 med 190 HK jeg har. Der findes en "lille" ZT med 160 HK og en V8, der vist nok har 240, så min er nok den "mellemstore"?
Forbruget er målt ved tilsvarende kørsel. Min motorkyndige ven påpegede at merforbruget kunne skyldes kulden, men forrige tank blev kørt fra 18-30/12 hvor det var lige så koldt, så jeg tror ikke på den forklaring. Min ven var endvidere var ikke et sekund i tvivl om at den skulle til rep, så det kommer den. Jeg har ikke registreret egentlige bankelyde, men rent subjektivt synes jeg ikke motoren lyder nær så pænt og elegant som den plejer - det var faktisk en af de ting jeg forelskede mig i ved bilen, nemlig at den startede med en diskret brummen der steg til en agressiv, nærmest jet-agtig hvinen, når den fik lidt kul - nu synes jeg bare den rumler, og ret højt faktisk. For at gøre ondt værre, så tror jeg at højre baghjuls leje er røget - men det har nu næppe noget med tuningen at gøre...
mvh
Christian

Michael Bitsch Johansen

Michael Bitsch Johansen
bruger siden
06-01-2004

28-04-2010 kl. 18:04

Hej med jer

Rart at høre andre erfaring.

Har selv overvejet at chippe min BMW e60 523iA hos SKN, men har selv været noget i tvivl og skeptisk.

Ud fra ovenstående er jeg vil sikker på at holde mig væk.

Til andre som har positive/nagative erfaring - skriv endelig ..

Min skepsis har primært gået på, hvorvidt en øko-tuning medfører en for "tynd" blanding, som kan medføre forringet motorgang ..

Michael Bitsch Johansen

Michael Bitsch Johansen
bruger siden
06-01-2004

Christian Thygesen

Christian Thygesen
bruger siden
24-10-2007

30-04-2010 kl. 09:39

Hej igen

Da der er kommet lidt liv i denne tråd igen synes jeg jeg skyldte en forklaring på det tidligere beskrevne overophedningsproblem: Det var simpelthen en temperaturføler der var blevet beskidt. Værkstedet tog den ud, skyllede den og satte den i iegn og siden har der intet problem været.

Den forvrængede lyd skyldtes også noget så banalt som en revne i udstødningen. Disse to probelmer er nu fikset og havde altså intet med tuningen at gøre.

Desværre har benzinforbruget tilsyneladende lagt sig fast på et permanent højere niveau. Jeg venter et par måneder med at lave den endelige sammenligning, så jeg får udjævnet for temperaturforskellen, der tilsyneladende kan spile en ret stor rolle for benzinforbruget, men som det ser ud nu virker det som om forbruget efter tuninger er steget klart, og det var jo ikke just det der var meningen...

mvh

Christian