Bilbasen Forum
SKN Økotuning
Profil slettet
28-12-2009 kl. 11:23
Christian Thygesen
bruger siden
24-10-2007
22-01-2010 kl. 01:55
Jeg har ikke en Altea men en MG ZT, som jeg fik tunet hos SKN lige før jul. Den tuning de selv kalder ØKO75, som jeg antager svarer til trin 2 i jeres terminologi.
Min erfaring har hidtil ikke været særlig positiv. Jeg holder nidkært øje med benzinforbruget, og har lige fyldt tanken første gang efter tuningen. Målt på den ene tankfuld er forbruget steget markant, faktisk ligger det 5% over den hidtil dårligste måling i det 3/4års tid jeg har haft bilen.
Samtidig har jeg fået problemer med overophedning af motoren. Hvis jeg kører 10 km med 130km/t stiger motortemperaturen lige pludseligt eksplosivt, sådan at temperaturindikatoren stiger fra de normale knap 80 grader til 130 på et splitsekund - og falder stort set lige så hurtigt igen, og det bliver den ved med ca en gang hver 90 sekunder, indtil jeg sætter farten ned til 110km/t hvorefter den holder op og opfører sig "normalt".
Hvorvidt tuningen har skabt temperaturproblemerne som igen har skabt det høje benzinforbrug har jeg ikke den fjerneste anelse om, men her til weekenden får jeg en bilkyndig ven til at prøvekøre bilen og regner så med at den skal på værksted over vinterferien, og overvejer evt at få fjernet tuningen, hvis det ellers kan lade sig gøre?
mvh
Christian Thygesen
Profil slettet
25-01-2010 kl. 11:53
Christian Thygesen
bruger siden
24-10-2007
25-01-2010 kl. 21:10
Det er V6 med 190 HK jeg har. Der findes en "lille" ZT med 160 HK og en V8, der vist nok har 240, så min er nok den "mellemstore"?
Forbruget er målt ved tilsvarende kørsel. Min motorkyndige ven påpegede at merforbruget kunne skyldes kulden, men forrige tank blev kørt fra 18-30/12 hvor det var lige så koldt, så jeg tror ikke på den forklaring. Min ven var endvidere var ikke et sekund i tvivl om at den skulle til rep, så det kommer den. Jeg har ikke registreret egentlige bankelyde, men rent subjektivt synes jeg ikke motoren lyder nær så pænt og elegant som den plejer - det var faktisk en af de ting jeg forelskede mig i ved bilen, nemlig at den startede med en diskret brummen der steg til en agressiv, nærmest jet-agtig hvinen, når den fik lidt kul - nu synes jeg bare den rumler, og ret højt faktisk. For at gøre ondt værre, så tror jeg at højre baghjuls leje er røget - men det har nu næppe noget med tuningen at gøre...
mvh
Christian
Michael Bitsch Johansen
bruger siden
06-01-2004
28-04-2010 kl. 18:04
Rart at høre andre erfaring.
Har selv overvejet at chippe min BMW e60 523iA hos SKN, men har selv været noget i tvivl og skeptisk.
Ud fra ovenstående er jeg vil sikker på at holde mig væk.
Til andre som har positive/nagative erfaring - skriv endelig ..
Min skepsis har primært gået på, hvorvidt en øko-tuning medfører en for "tynd" blanding, som kan medføre forringet motorgang ..
Michael Bitsch Johansen
bruger siden
06-01-2004
Christian Thygesen
bruger siden
24-10-2007
30-04-2010 kl. 09:39
Da der er kommet lidt liv i denne tråd igen synes jeg jeg skyldte en forklaring på det tidligere beskrevne overophedningsproblem: Det var simpelthen en temperaturføler der var blevet beskidt. Værkstedet tog den ud, skyllede den og satte den i iegn og siden har der intet problem været.
Den forvrængede lyd skyldtes også noget så banalt som en revne i udstødningen. Disse to probelmer er nu fikset og havde altså intet med tuningen at gøre.
Desværre har benzinforbruget tilsyneladende lagt sig fast på et permanent højere niveau. Jeg venter et par måneder med at lave den endelige sammenligning, så jeg får udjævnet for temperaturforskellen, der tilsyneladende kan spile en ret stor rolle for benzinforbruget, men som det ser ud nu virker det som om forbruget efter tuninger er steget klart, og det var jo ikke just det der var meningen...
mvh
Christian