Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
sikkerhed/lovgivning
Profil slettet
24-05-2011 kl. 22:48
Har et spørgsmål omkring sikkerhed af stationcar indrettet som værkstedsvogn.. har en opel zafira fra 2007, der er en fin stål plade mellem lastrum og fører. Formoder at den skal tage af hvis man skulle køre galt, (at man ikke bliver kvæstet af de div. sager man kører med). Men når jeg kigger på den tynde stål plade og den måde den er monteret på. Og jeg har værktøjskasser på op til 35 kg stående fordelt rundt omkring i lastrummet, også passende i hoved højde af føreren, har jeg meget svært ved at se hvad den tynde plade skulle hjælpe..? er der nogen test/lovgivning hvordan man læsser sin stationcar med tung last fordelt i kasser. Og er det overhoved en god ide at bruge en stationcar som værkstedsvogn? der bliver lavet mange crashtest for sikkeheden i biler, men jeg kan ikke finde et ord om hvad der sker hvis den er læsset med div. også hvis jeg kører med mit barn, glemmer jeg selen på hende for jeg bøde og klip men hvad nu hvis der står en kasse på 35 kg lige bagved..? ser frem til at hører fra jer...!
H P
bruger siden
06-01-2004
25-05-2011 kl. 09:17
Der er, mig bekendt, ingen lovgivning imod åbenlyst idioti.
Hvis du har en værktøjskasse på 35 kg stående bag i bilen i hovedhøjde, så er det ikke lovgivningen du skal bekymre dig om, men derimod værktøjskassen :-)
I dit tilfælde er der dødsstraf for at køre op bag i en anden bil.
Brug nu hjernen imens du har den.
Hvis du har en værktøjskasse på 35 kg stående bag i bilen i hovedhøjde, så er det ikke lovgivningen du skal bekymre dig om, men derimod værktøjskassen :-)
I dit tilfælde er der dødsstraf for at køre op bag i en anden bil.
Brug nu hjernen imens du har den.
Matias Brunbakke
bruger siden
03-02-2010
25-05-2011 kl. 15:27
hej.
der kørte for nogle måneder siden en masse artikler på diverse hjemmesider om hvordan man skulle pakke sin bil. det var godt noget til ferie ture og sådan, men de nævner stadig nogle af de vigtige ting. f.eks skal alle tunge ting stå så langt nede som muligt, både på grund af sikkerheden, hvis du køre galt, men også så du får en bil der styre bedre, hvorfor tror du at diverse superbiler, vil have så lavt et tyndepunkt som muligt? desuden skal du placere alle de tunge ting så langt fremme som muligt, sådan at de ikke kan få moment nok (komme flyvende) gennem bilen, og ramme dig.
her har du en lille video, som kan fortælle dig for slemt det kan være. ved godt at den er lastet på en helt anden måde end din er, da det er en almindelig bil, og ikke en arbejdsbil som har ting i hovedhøjde. læg dog mærke til den pose gødning/jord, til sidst i klippet, den ligger i bundet og lagt fremme, det betyder at selv om at den vejer 25-30 kg, så har den ikke noget moment til at ødelægge tingende foran den.
håber du får bragt bilen i orden, sådan at du ikke er usikker, over at køre til hverdag.
der kørte for nogle måneder siden en masse artikler på diverse hjemmesider om hvordan man skulle pakke sin bil. det var godt noget til ferie ture og sådan, men de nævner stadig nogle af de vigtige ting. f.eks skal alle tunge ting stå så langt nede som muligt, både på grund af sikkerheden, hvis du køre galt, men også så du får en bil der styre bedre, hvorfor tror du at diverse superbiler, vil have så lavt et tyndepunkt som muligt? desuden skal du placere alle de tunge ting så langt fremme som muligt, sådan at de ikke kan få moment nok (komme flyvende) gennem bilen, og ramme dig.
her har du en lille video, som kan fortælle dig for slemt det kan være. ved godt at den er lastet på en helt anden måde end din er, da det er en almindelig bil, og ikke en arbejdsbil som har ting i hovedhøjde. læg dog mærke til den pose gødning/jord, til sidst i klippet, den ligger i bundet og lagt fremme, det betyder at selv om at den vejer 25-30 kg, så har den ikke noget moment til at ødelægge tingende foran den.
håber du får bragt bilen i orden, sådan at du ikke er usikker, over at køre til hverdag.
Dette indlæg blev 25-05-2011 15:37 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
25-05-2011 kl. 18:45
I misforstår mit spørgsmål.... ville hører om der er en lovgivning omkring det, jeg har naturligvis pakket min bil på bedst forsvarlig mulig måde. Men da der ikke er plads til at pakke det 100% forsvarligt pga. plads mangel, er man udsat uanset hvad. Det er også idioti at kører uden sele, at kører spritkørsel, kører med børn uden godkendt autostol osv. Men der er alligevel en lovgivning omkring det... "Einstein"... Mit problem er at min chef ikke vil give mig en varevogn som firmabil, hvor man bedre kan fordele og spænde lasten efter behov, derudover er sikkerheds væggen fuld svejset hele vejen rundt istedet for at sidde med 5 pop nitter. Men istedet har han fundet et sted hvor man kan lease biler billigt (de har ikke varebiler som udvalg) og da alt værkøj kan klemmes ind i en stationcar, uden at overskride last evnen af bilen er mit eneste forsvar, at det ikke er sikkerhedsmæssigt ok... Men det er det jo hvis loven tillader det...! Er hans svar.... ser frem til at hører fra jer, og dumme kommentarer er ikke jeres eller min tid værd...
Profil slettet
25-05-2011 kl. 18:52
Undskyld var lidt stresset, tusind tak for dit svar Matias B