Bilbasen Forum

Thomas Olsen

Thomas Olsen
bruger siden
07-08-2003

26-05-2005 kl. 12:57

Har selv en chippet altea 2.0 tdi uden DSG. Da jeg fik den chippet snakkede jeg med forhandleren om effekten blev hævet til det samme i en med DSG. Svaret var af hensyn til DSG ville man "kun" hæve effekten til ca.170 hk/ 370 Nm - hvor en "normal" gearet altea kan hæves tiil 180-190 hk og 400 Nm. her er det ikke hestene man skal kigge på men momentet. DSG gearet er udviklet til en 3.2 benziner med ca. 250 hk 0g 300 Nm (Audi A4 3.2). Jeg tror godt DSG kan holde til en chipning - hvis man stadig køre fornuftigt. Ellers er der ikke noget der holder mere end 2 år alligevel. Du skal være opmærksom på om der bliver dannet ekstra "røg" fra udstødningen efter chippen er sat i. Jeg synes at min altea "oser" mere end den skal, selvom den har været forsøgt tilpasset 2 gange hos seat selv. Overvejer endda at få sat den tilbage til standard, for at slippe for "oseriet". Men ellers køre den rigtig godt med chip! masser af power når man har brug for det:-) mvh Thomas

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-05-2005 kl. 13:10

Tak for svartet Thomas og Søren. Og som du er inde på Thomas, ja så er det jo lige netop det store NM man skal være opmærksom på. Den chip du har fået i din Altea, er det en Seat har monteret (altså den de indgår i fabriksgarantien?). Jeg har nemlig hørt og lært, at "billige" chippe er dem der oser mest. Omvendt vil en chip af god kvalitet ikke få bilen til at ose.

Mvh Thomas

Thomas Olsen

Thomas Olsen
bruger siden
07-08-2003

26-05-2005 kl. 14:18

Den er chippet hos Seat selv, dvs. det er forhandleren der har arrangeret det. En mundtlig aftale om at den ikke "forstyrre" fabriksgarantien er lavet i handlen - selvfølgelig så længe jeg holder mine service hos sælger. Fik fortalt at denne chiptuning ikke ville få bilen til at ose mere - men den holder ikke. Sælger havde selv forsøgt med Box tuning, hvilket ikke var noget hit. Så han foreslog selv denne form for chiptuning, hvor det er "softwaren" i chippen der pilles ved istedet for en udskiftning. Generelt så oser chippede biler en anelse mere.
mvh. Thomas

Profil slettet

Profil slettet

26-05-2005 kl. 15:10

Jeg har selv undersøgt om DSG gearkasen kan holde til en chip. På ABT's hjemmeside www.abt-sportsline.de (VW og Audi originaltuning)vil de ikke chiptune en 2,0 TDI DSG, fordi gearkassen kun kan holde til 350 NM! Ellers ingen problemer med andre motorvarianter med DSG. Mvh Kim

Profil slettet

Profil slettet

14-07-2006 kl. 18:38

Hej Thomas.
Jeg har lige været ude hos en forhandler for at se på en altea 170 hk med DSG.
Man kan ikke få en 170 hk med DSG, forhandleren fortalte mig at hvad han havde fået afvide så kunne DSG gearkassen ikke klare mere en 320 nm og med en 170 hk kommer man over 350 nm. så det er årsagen til at de ikke sælger 170 hk med DSG.

René Valin

René Valin
bruger siden
01-02-2004

27-07-2006 kl. 21:26

Hej Thomas. Jeg har en bekendt som fik hans altea med dsg chippet. Det kostede en ny gear kasse. hvis du vælger at få den chippet, må den endelig ikke overstige 170 hk og 400 nm. ellers kan gear kassen ikke holde til det. På én med manuel gear kasse skal man skifte kørestil, det kan dsg gear kassen ikke gøre. ( Slippe koblingen 100% INDEN der trædes på speederen.)Håber du blev lidt klogere. Jeg har selv en Altea TDI med 203 hk og manuelt gear, det kører godt, men er hård ved bremser og trækaksler.
Det er en helt anden bil ( 0-100 på 6,9....)
Men tænk dig godt om...

René Valin

René Valin
bruger siden
01-02-2004

27-07-2006 kl. 21:33

Lige et lille hint... Ring til Per Mai fra Scantune i Galten, han er en sand troldmand og han kan omprogrammere din bil så det IKKE kan spores.!!! (Seat kunne ikke se min var "Chippet") Han kan desuden give din bil lige nøjagtig den ydelse du selv ønsker 150-160-170 hk osv...

Thomas Olsen

Thomas Olsen
bruger siden
07-08-2003

10-08-2006 kl. 14:19

Helt korrekt - i tilfælde af at noget mekanisk som gearkasse eller motor står af der influeres af chippen - vil det være lig nul med en mundtlig aftale køber og forhandler imellem. Det eneste man kunne håbe på med sådan en aftale er, at forhandleren/værkstedet ikke ville sende sagen videre til vw i tilfældet af uheldet var ude. At sagen så ville blive behandlet som en standard sag, hvor vw ikke bliver involveret, men forlader sig på værkstedets oplysninger.
Det er ligesom alle andre modificeringer til bilen, som ikke er lavet ab fabrik, dækker garantien ikke.
Har snart haft min i 2 år (slut med garanti alligevel), og kan kun sige jeg stadig er glad for den og at jeg valgte chippen.
Ingen problemer med trækaksler eller bremser.

Profil slettet

Profil slettet

12-08-2006 kl. 10:02

Håber I kan give mig et godt råd. Jeg får min nye Seat Altea 2.0 TDI DSG Sports-Up Van om små 3 uger (har sku også ventet i 6 uger). Med i handlen fik jeg en chip med, som indgår i Seat to-årige fabriksgaranti. Jeg skal først køre 5000-10000km. i bilen inden jeg får den chippet, da motoren lige skal køres til først. Jeg er bare kommet lidt i tvivl om, om det er en god ide at få chippet bilen, da jeg er lidt usikker på om DSG-gearkassen vil kunne holde til det i længden. Jeg har lavet den aftale med forhandler, at jeg kan få penge tilbage for chippen, hvis jeg skulle gå hen og fortryde inden jeg får den monteret. Vil i være nervøse om DSG-gearkassens holdbarhed, hvis motoren blev chippet. Jeg ved godt at jeg får garanti på Altea'en i to år, men jeg regner med at skulle beholde den i noget længere tid end de to år.

Mvh Thomas