Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Så spar dog på brændstoffet!!!

Tommy Søborg

Tommy Søborg
bruger siden
20-02-2005

13-02-2008 kl. 08:35

Vi lever, som alle vel ved, i en tid, hvor der er meget stor fokus på miljø, og der er mange så mener, at miljøet er på vej ud af sideruden som et halvtomt colabæger på motorvejen. Den snak vil jeg ikke begive mig ud i, udover at det bestemt ikke kan skade at tænke på miljøet. Men når jeg kører rundt i trafikken derude, bliver jeg igen og igen overhalet af biler, som vel nok kører 10, 20 eller endda 30% over fartgrænsen. Busser kører næsten konsekvent 100-105 km/t. Lastbiler ligger lidt mere fornuftigt på 90-95 km/t på motorvejen, men også på landevejen, hvor de reelt kun må køre 70. At fartgrænserne måske er forkert, kan jeg ikke afvise, og jeg er heller ikke selv helt hellig, idet jeg fra tid til anden trykker mere på speederen, end hvad nødvendig er. Det virker altså ikke, som om der bliver tænkt særlig fornuftigt, når folk sætter sig bag et rat, hvilket i nogle tilfælde kan skyldes, at det ikke har nogen økonomisk konsekvens for dem. Men det har det vel altid for nogen, ens chef for eksempel. PostDanmark lavede et forsøg, hvor alle deres lastbiler blev bedt om at sænke farten 5%. Derved sparede de flere millioner, så vidt jeg husker. Jeg kom til at tænke på, hvad fordelen ved at køre for hurtig er. Og ja jeg kan kun se én fordel: at komme frem lidt tidligere. Derimod kan jeg se flere fordele ved at overholde fartgrænsen, og her kommer de: - spare penge på brændstof - undgå bøder (og spare de penge) - spare miljøet - forbedre trafikken, da hårde nedbremsninger, som skaber køer, nok vil minimeres - mindske trafikuheld/drab - og så give mange muligheden for at nyde turen til og fra arbejde (jeg nyder den i forvejen) Skal det virkelig passe, at det betyder så meget at komme hurtigere frem? Kan vi ikke bare stå lidt tidligere op? Jeg håber, at jeg giver mening, og så skal I endelig komme med mod- eller medargumenter. Mvh Tommy Søborg

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Tommy Søborg

Tommy Søborg
bruger siden
20-02-2005

13-02-2008 kl. 09:33

Selvfølgelig er folk interesseret i at køre i en bil, der kommer længst på literen, men det forhindrer dem alligevel ikke at overholde fartgrænsen, så jeg kan ikke se, hvordan 5 min opvejer økologi, økonomi, trafik osv.

Profil slettet

Profil slettet

13-02-2008 kl. 09:36

du er en klog mand

Profil slettet

Profil slettet

13-02-2008 kl. 11:48

Helt enig i din betragtning. Vil dog tilføje at den faktiske tidsforskel er langt mindre end halvdelen.
Jeg har de seneste 2 år kørt 2x125 km E20 og E45 til og fra arbejde dagligt.
Kører jeg roligt og følger trafikken tager turen ca. 1 time og 20 min.
Dage hvor jeg af forskellige årsager, har trykket på speederen til grænsen af kørekortet, sparede jeg mellem 5 og 7 minutter på 125 km, plus at konen ikke syntes man er super dejlig at få hjem de dage..:)

Sidst rettet: 13/2-08

Profil slettet

Profil slettet

13-02-2008 kl. 16:26

Tommy Søborg, jeg må sige at jeg er helt enig med dig, og flot at melde det så klart ud i et forum, hvor man i bilglade enthusiaters muntre fartglade lag risikerer at få en ordentlig overhaling for sine fornuftige og energirigtige synspunkter.

Hvis alle kørte bil som dig, var verden en anden og bedre at leve i ...:)

Mvh/
Per Rasmussen

Tommy Søborg

Tommy Søborg
bruger siden
20-02-2005

14-02-2008 kl. 10:27

Ok, ved ikke helt, hvordan jeg skal tage den her...

Men lade os forestille os, at jeg passer mig selv: når jeg vil undgå trafikuheld, så er det vel at passe sig selv, men da trafikuheld tit affødes af for høj fart, så er det ikke nok, at "jeg passer mig selv", og når jeg ønsker et bedre miljø, så kan jeg ikke passe mig selv - det bør ingen kunne!

Det nytter sgu ikke noget at passe sig selv, hvad fanden skulle der blive af vores samfund så?

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

14-02-2008 kl. 12:28

Privat ja så er der mange som tænker over brændstofforbruget, men så er det også sagt, folk med firma biler og betalt brændstof er da fløjtende ligeglade da det ikke rammer deres pengepung, det eneste de måske kan spekulere i er hvortit de skal til tanken