Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Restgæld overstiger værdi på bil

Profil slettet

Profil slettet

08-01-2010 kl. 10:27

Hej Alle Jeg købte i 2006 en bil og betalte 20% i udbetaling og etablerede via den autoriserede forhandler et billån der løber over 7 år. Nu står jeg i den situation at bilen snart er 4 år gammel og har kørt 180.000 km. og min restgæld overstiger bilens værdi med 30-40.000 kr. Finansieringsselskabet har sikkerhed/pant i bilen. Finanskrisen har ramt mig på pengepungen, og privatøkonmien er ikke som den skal være. Jeg synes at kunne huske, at jeg for nogle år siden læste at man kunne komme ud af det problem ved at overdrage bilen til finanstieringsselskabet. Er der nogen af jer entusiaster herinde der kan komme med ideer til denne problemstilling.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

08-01-2010 kl. 10:53

Helt ærligt, så er det din egen skyld, det er ikke smart at købe en bil over 7 år når du kører SÅ mange kilometer.

Du ligger som du har redt, og du må selv tage skraldet

Jacob Harritz Poulsen

Jacob Harritz Poulsen
bruger siden
05-02-2004

08-01-2010 kl. 10:57

Helt så nemt er det desværre ikke.
Uanset hvad, så skylder du pengene væk og kan du ikke betale, ja så tager de bilen, indfrier den sandsynligvis på en aktion og kommer med en regning på det du stadigt skylder.
Man kan naturligvis ikke "plukke hår af en skaldet", men de er en bank som enhver anden og de har krav på alle deres penge lige så vel som alle andre banker...

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

08-01-2010 kl. 11:31

Var det ikke bedre at bruge noget krudt på hvordan du kan forbedre din økonomi, fremfor at spekulere i at gældsætte dig til finansieringsselskabet, som med garanti vil forfølge sit krav og sende dig direkte i RKI ?

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

08-01-2010 kl. 11:36

Iøvrigt forstår jeg ikke helt at restgælden overstiger værdien. Med 20% i udb og kun 3 år tilbage af løbetiden må din bil være næsten til skrot idag hvis du allerede idag har et værditab på 30-40K ? Hvis problemet er at du ikke kan betale ydelsen så snak med finansieringsselskabet om mulighed for omlægning af lånet. Nok ikke sandsynligt, men absolut modellen manprøver før man spekulerer i at "give aben videre".

Profil slettet

Profil slettet

08-01-2010 kl. 12:05

øh - det er da vist nok det jeg har gang i - men har nu altså svært ved at gøre det med tilbagevirkende kraft....

Profil slettet

Profil slettet

08-01-2010 kl. 12:06

skulle måske have skrevet at bedrevidende og bagkloge bemærkninger ikke var nødvendige i denne streng - spark du bare på en mand der ligger ned..... tingene udvikler sig ikke altid som man står og ser i krystalkuglen.

Profil slettet

Profil slettet

08-01-2010 kl. 12:53

Tak for kontruktivt svar Rasmus

Profil slettet

Profil slettet

08-01-2010 kl. 13:20

Rasmus, man skulle da tro du arbejde for FDM. Hvis manden ingen penge har, hvorfor skal han så bruge penge på et FDM medlemsskab, når han kan få svar på dette gratis et andet sted.

Du skal tage at gå ned og tage en snak med din bank om dette, for de kender også alle regler inden for dette område, du låner jo trods alt også penge ud til biler :-) Så tag du og lav en aftale med din bankrådgiver og få ham til at kigge på det...

Morten H

Morten H
bruger siden
03-04-2005

08-01-2010 kl. 23:08

Hej jow jow.

Du tænker højst sandsynligt på tilbagelevering af bil finansieret på en købekontrakt med ejendomsforbehold.

Jeg vil, som der er anbefalet tidligere, starte med, at sige til dig, at du skal melde dig ind i FDM og få kompetent advokatbistand i sådan en sag, da der er mange forhold, som du skal være opmærksom på i denne forbindelse.

Der er et par stykker, som kommer med nogle tåbelige kommentarer, bl.a. om solidaritet og din økonomi, til dit indlæg - glem dem og sørg for, at komme ovenpå økonomisk igen!

Det er den danske lovgivning, som giver dig mulighed for, at returnere din bil til finansieringsselskabet, såfremt den er finansieret igennem et finansieringsselskab på en købekontrakt med ejendomsforbehold - kriterierne er bl.a. at du ved indgåelse af aftalen skal have betalt min. 20,1 % i udbetaling, din økonomi skal have ændret sig i væsentlig grad (og dette skal kunne dokumenteres, såfremt finansieringsselskabet ønsker det) m.m.

Nedenfor er et link til en artikel på FDM's hjemmeside, som jeg kraftigt vil anbefale dig, at læse, inden du foretager dig yderligere:
http://www.fdm.dk/lov-ret/bilisterne-sikret-mod-bundloes-bilgaeld

De konkrete paragraffer i Kreditaftaleloven findes i kapitel 10 fra og med §34 til og med §48 - du kan bl.a. finde dem her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=113561

Jeg håber, tingene flasker sig for dig!

MVH Morten