Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Problemer med ny Octavia 2.0 TDI
Christian Smedegaard Sørensen
bruger siden
17-12-2005
16-02-2008 kl. 11:57
Købte i slutningen af 2007 en ny Octavia 2.0TDI, som jeg generelt er vældig glad for, MEN jeg har fra starten haft et problem med ubalance, tilsyneladende et banalt problem med afbalancering af hjul. Imidlertid er det tilsyneladende ikke så enkelt som så. Da jeg kort efter at have fået vognen klagede min nød til forhandleren, havde de den på liften i værkstedet og konstaterede, at højre bagdæk havde en fejl og skulle udskiftes. Da jeg i mellemtiden i den blå avis havde købt et sæt næsten nye originale alufælge med påmonterede Goodyear UG7 vinterdæk, fik jeg flyttet sommerdækkene (incl. det "udskiftede") over på alufælgene og monteret vinterdækkene på de originale stålfælge, som så blev sat på. Havde så forventet, at alle problemer var løst, men ak - der var fortsat de samme problemer med støj, som mindede om dårligt afbalancerede dæk (nærmest en bankende lyd og specielt ved motorvejshastigheder). Fik afbalanceret vinterhjulene igen (stod selv ved siden af og så, at alt var OK), men problemet var uændret. Herefter skiftede jeg til alufælgene med sommerdækkene for at se, om dette så ville løse problemet (i så fald ville det jo indikere en fejl på een af stålfælgene). Med sommerhjulene var karakteristikken anderledes, men stadig fornemmedes en tydelig støj/ubalance.
Nu har jeg så haft bilen hos en anden Skoda forhandler, som påstår, at problemet skulle være dårlige vinterdæk, og at alt iøvrigt er OK. Imidlertid har jeg lidt svært ved at tro på det, når problemet eksisterer ved alle 3 ovenfor beskrevne hjul/dæk kombinationer.
Er der nogen af læserne, der har lignende erfaringer og evt. løsningsforslag.
På forhånd tak for hjælpen.
Sidst rettet: 17/2-08
Profil slettet
16-02-2008 kl. 14:46
tja jeg har selvsamme problem med samme slags vinterdæk og bil. Den første sæson med dem var der ingen problemer overhovedet, men nu på anden sæson har jeg den samme ubalance.. jeg har så ikke fået gjort noget ved det endnu da det først forekommer ved motorvejshastighed.
ydermere så syntes jeg også det blir mindre udtalt jo længere man kører, som om at dækkene skal varmes op først, men det har jeg ikke lige kunnet få efterkontroleret. Jeg regner med jeg skifter til sommerdæk i marts måned også vil jeg få afbalanceret dem og se om der er en ubalance i et af dækkene ( ja da de skulle monteres så fandt jeg et søm i et af dem og det blev så lappet. har en mistanke om at det dæk ikke er blevet afbalanceret ordentlig igen) derfor venter jeg til de blir skiftet.
ydermere så synes jeg at mønstret på forhjulene har åbnet sig, sikkert pga det høje moment som blir lukket ud fra tid til anden:-D
når man kører hånden hen over dækket er det glat den ene vej og den anden er det som om man river sig... lidt lissom hajskind :-)
måske kan det også have noget med dæktrykket ? mine ligger lidt over med 2,8 bag og 2,6 for hvis jeg husker rigtigt...
ydermere så syntes jeg også det blir mindre udtalt jo længere man kører, som om at dækkene skal varmes op først, men det har jeg ikke lige kunnet få efterkontroleret. Jeg regner med jeg skifter til sommerdæk i marts måned også vil jeg få afbalanceret dem og se om der er en ubalance i et af dækkene ( ja da de skulle monteres så fandt jeg et søm i et af dem og det blev så lappet. har en mistanke om at det dæk ikke er blevet afbalanceret ordentlig igen) derfor venter jeg til de blir skiftet.
ydermere så synes jeg at mønstret på forhjulene har åbnet sig, sikkert pga det høje moment som blir lukket ud fra tid til anden:-D
når man kører hånden hen over dækket er det glat den ene vej og den anden er det som om man river sig... lidt lissom hajskind :-)
måske kan det også have noget med dæktrykket ? mine ligger lidt over med 2,8 bag og 2,6 for hvis jeg husker rigtigt...
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
16-02-2008 kl. 20:58
Et tillægsspørgsmål til Peter's indlæg: Hvordan kan et nav slå sig? Kan det ske ved almindelig kørsel?