Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Plug-in-hybrid

Benny Due

Benny Due
bruger siden
09-10-2003

23-10-2022 kl. 20:45

Hej, Når jeg kikker efter plug-in-hybrid oplyses der altid et vældig højt km/l -tal, men det er jo kun den første liter, hvor strømdelen har kørt en del, kan man et eller andet sted finde ud af hvad bilen kører på Liter nr 2, hvor der ikke er hjælp af el-moteren?

Dette indlæg blev 31-10-2022 13:17 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

24-10-2022 kl. 07:53

Det bliver ikke opgivet nogen steder.

Ved bykørsel og med mange nedbremsninger, vil du fortsat få lidt længere kørsel på literen end ved en bil uden batteripakke.

Dette fordi ved nedbremsninger eller bare løfte på speeder foden, så lader den på batteriet istedet for bare at smide bremse energien væk. Således vil der regenereres lidt af det tabte.

Min svigerfar siger han kan holde 28 kml ved landevejskørsel, efter hans Prius PHEV har tømt batteriet. Hvor de første 45-50 km er foregået på strøm. Men nu er en Prius også en ganske strømlinet dims. Dertil så overholder han hastighedsgrænserne efter GPS hastighed, altså eks 80+ fejlvisning ialt 85 kmt på Speedo.

Dette indlæg blev 24-10-2022 09:24 redigeret af dets forfatter.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

24-10-2022 kl. 10:38

Nu skriver du ikke hvilken Plug-in du har kig på, jeg har kørt en del i C5 Aircross, både som benziner og som hybrid, og hybriden kørte ca. 2 km længere på literen uden strøm end benzineren.
Selv når man kører uden strøm, så opsamler den jo energi når du slipper speederen og ved nedbremsninger, som gemmes i batteriet som kan bruges ved igangsætninger eller køkørsel...

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

24-10-2022 kl. 20:00

Benny Due

bruger siden
09-10-2003

skrev:
Hej, Når jeg kikker efter plug-in-hybrid oplyses der altid et vældig højt km/l -tal, men det er jo kun den første liter, hvor strømdelen har kørt en del, kan man et eller andet sted finde ud af hvad bilen kører på km nr 2, hvor der ikke er hjælp af el-moteren?

Fabrikkerne måler hvor meget de bruger, men EU har bestemt hvordan det skal måles og regnes ud.

En RAV4 2,0 (175 HK) Manuel FWD er opgivet til 13 km/l
En RAV4 2,5 Hybrid (220 HK) er opgivet til mellem 17 og 18 km/l FWD og 4WD ligger meget tæt.
En RAV4 2,5 PHEV (300 HK) er opgivet til til 100 km/l og den kan køre 75 km på El (EV mode)
Jeg tror PHEV'en kan køre nogenlunde lige så langt på literen som Hybriden, den er lidt tungere

Det er ikke sort / hvidt
Og som både Jess of HP er inde på vil den køre på et af føreren bestemt hybrid niveau.
Man kan vælge at lade battriet helt op med benzin motoren, hvilket bruger mest brændstof, eller man kan lade den opretholde batteriets "strøm niveau" (Hold Charge), eller man lade den bruge batteriet til bedst mulige brændstof økonomi.

Batteriet i en hybrid (Alle niveauer), bliver ladet af enerti og/eller forbrændings motoren.
Femdrift foregår med El og/eller forbrændings motoren.

En mild hybrid kan ikke køre i EV mode, dvs. på el motoren alene.
En Hybrid / Fuld Hybrid / Selvopladende / Rigtig Hybrid kan køre i EV mode.

En Plugin kan naturligvis køre i EV mode.

Jeg har en selvopladende Hybrid, den har et lille batteri, og kan ikke køre ret langt i EV mode, og den kan kun gøre lidt over 80 km/t i EV mode.
Jeg har i de seneste 12 måneder kørt 27.051 km.

45 % af tiden har jeg kørt i EV mode

34 % af distancen har jeg kørt i EV mode

Så jeg har kørt 9.194 km i EV mode
Jeg har et gennemsnitligt brændstof forbrug på 20,4 km/l (4,9 l/100 km)
20 km/l lyder ikke af meget, men det er for 2,0 der yder 180 HK
Jeg har en anden 2,0 ikke hybrid 200 hk den går 13,5 km/l

En fordel ved RAV4 PHEV samt den seneste Yaris Hybrid er at de kan køre 130 km/t i EV mode, jeg kan ikke huske om Prius PHEV også kan.

Jeg vil gætte på at Corolla Cross også kan, den er den første Generation 5 Hybrid