Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Optimeret motorstyring eller tuning?
Profil slettet
15-10-2009 kl. 21:26
Hej. Jeg har købt en bil VW GOLF V 1,9 TDI, som er optimeret i motorstyringen. Er det det samme som chiptuning? Og hvor farligt er de to former for "tuning" for motoren? Sælgeren siger jeg kan tilbagestille motoren hos en prof. Men hvad anbefaler I?
Profil slettet
17-10-2009 kl. 12:44
En optimering giver flere heste men også mere moment (nm) og det er det som giver bedre brændstoføkonomi. Når bilen får mere moment så skal der ikke trædes så hårdt i pedalerne op af bakke og alle veje incl. motorveje går lidt op og ned ad bakke - derfor en anelse bedre brændstofs-økonomi. Den "lette" optimering fra ca. 105 hk (går ud fra det er den udgave) og 250 nm til ca. 140 hk og 320 nm slider ikke din motor/gearkasse op hvis du kører normalt. Specielt hvis du kører meget motorvej så laver du formentlig næsten ingen gearskift og kører bare der ud af. Men hvis du ligger og "brænder den af" i hvert lyskryds så slider du selvfølgelig ekstra på bilen når den har flere kræfter. Man skal dog være opmærksom på svinghjulet på sådan en TDI'er. Hvis du træder kraftigt på pedalen i et højere gear og der ligesom kommer rystelser i den måde kræfterne afgives på ja så kan det være svinghjulet er defekt (det kan de nemlig blive på 105 hk-udgaven). Så nej jeg synes ikke du skal skifte tilbage til original software - så oplever du jo også en lidt svagere bil.
Sidst rettet: 17/10-09