Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ny Polo - Hvilken olie ?

Profil slettet

Profil slettet

14-03-2010 kl. 15:57

Hej Mine dejlige nye Polo 1,6 tdi har snart rundet 3000 km og i følge forhandleren skulle jeg jævnligt checke oliestand. Det har jeg netop gjort og syntes den kunne bruge lidt ekstra. Men til mit spørgsmål: Hvilken olie er bedst. Vw-sælgeren sagde - brug endelig Castrol (det står også på oliedækslet i motorrummet) så det gør jeg selvfølgeligt. Men hvilken Castrol? Sælgeren solgte mig en dunk 5W-30 SLX Men en bekendt siger jeg skal bruge 5W-30 Edge - det gør han til sin Passat. Hvad er rigtigst ? Vil jo gerne behandle min nye guldklump så godt som muligt. På forhånd tak for jeres svar - (og lad nu venligst være med at fortælle mig jeg kan købe en 5-liters dunk discountolie i Bilka som er mindst lige så godt!!)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

14-03-2010 kl. 16:11

Det står i manualen.

Håber du kan finde det.

Profil slettet

Profil slettet

14-03-2010 kl. 17:52

Hej
Tak for svaret, men det gør mig ikke meget klogere, for selvfølgelig er jeg helt med på at det er long-life 3 olie jeg skal bruge samt at det skal være 5W-30 - Det var jo også det jeg fik med fra forhandleren ved købet.
Mit spørgsmål gik på om det skal være Castrol SLX eller Castrol EDGE ??
Specifikationerne bag på dunken er ens. Begge overholder 507.00 .
På EDGE står den opfylder alle krav til nyeste VW, BMW og Mercedes.
På SLX står den er udviklet i samarbejde med VW og opfylder alle spec. til nyeste VWér.
Det som bekymrer mig er, at min bekendte siger EDGE er bedre end den SLX som min forhandler anbefalede og lod mig købe.
Men måske er de ens og valget ligegyldigt ?????

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

16-03-2010 kl. 23:01

Jeg synes det er en sjov og spændende diskussion.

Det er vigtigt at du bruger det produkt der står i bilens manual, om du hælder slx eller longlife 44 gtx.99 (bærer lidt ironi) på din relativt lavtydende motor, er ret beset ligegyldigt. Vigtigt er det dog at du anvender en olie der overholder VW's specs. og ikke blander olier.