Bilbasen Forum

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

26-03-2013 kl. 21:38

Så lige den nye Octavia i dag. Blev lidt skuffet, synes den har set rigtig flot ud på de billeder man har set (selvfølgelig også med store aluhjul og sænkning) men alligevel. Den så egentlig temmelig ordinær ud, havde måske forventet for meget. Men nogle aluhjul etc, kunne jo nok hjælpe en del. Den jeg så var sort, hvilket egentlig heller ikke fik den til at se mere "sexet" ud....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-03-2013 kl. 22:37

K S skrev:
Skodas rolle i VAG-familien er at være "den fornuftige" - hvis den bliver alt for flot/fræk, kan det jo gå ud over salget af de dyrere versioner af samme bil (VW/Audi).

Hvad gør du egentlig nu her hvor Dacia kommer til Danmark?
Så vil Renault jo også bare være en dyr version af Dacia.

Og hvad er så Seat's rolle i VAG?

Dette indlæg blev 26-03-2013 22:38 redigeret af dets forfatter.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

26-03-2013 kl. 22:55

Helt klart! Skoda er "folkevognen" i familien og det gør den såmænd ganske godt. Har selv afprøvet dem og de har opført sig ganske pænt.
Synes bare Octaviaen så væsentlig mere sexet ud på billederne end i virkeligheden, så havde forestillet mig lidt mere.
Men bortset fra det, så den da ganske pæn ud.
Hvem ved, det kunne da godt være jeg skulle have en til garagen en gang (er selv så fornuftig ;-) ).....

Dette indlæg blev 26-03-2013 22:56 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-03-2013 kl. 00:49

Kan ikke huske hvor jeg læste det,,,,,,men den nye skoda får en ordentlig en over nakken i kritik ang sikkerhed.....se om i kan finde emnet...Hvis dette er tilfællet er brugt Audi eller ny golf mere interessant..

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

27-03-2013 kl. 07:57

Jeg forstår slet ikke ideen med Seat. Jeg kunne godt se det sportslige i dem tidligere, men så begyndte de på deres MPV design, og så synes jeg ligesom det "sportslige" gik af dem.

Profil slettet

Profil slettet

27-03-2013 kl. 08:25

K S skrev:
Skodas rolle i VAG-familien er at være "den fornuftige" - hvis den bliver alt for flot/fræk, kan det jo gå ud over salget af de dyrere versioner af samme bil (VW/Audi).

Tja - smag og behag er som bekendt forskellig - men jeg synes personligt, at den nye Octavia er ligeså flot som en A4 / Passat / Golf / Polo osv. for de er nu også designet med en - mildt sagt - meget forsigtig og konservativ streg.

Men Seat rolle er svært definerbar i VAG-koncernen - i den gamle Leon kunne kunne man godt spotte en smule af Walter Da Silvas Alfa-linjer - bl.a. baglygterne - det kan man ikke i den nye....

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

27-03-2013 kl. 09:19

T Nielsen skrev:
Kan ikke huske hvor jeg læste det,,,,,,men den nye skoda får en ordentlig en over nakken i kritik ang sikkerhed.....se om i kan finde emnet...Hvis dette er tilfællet er brugt Audi eller ny golf mere interessant..

Tror du har læst forkert. Den nye Octavia klarede sig rigtig fint i crashtesten og fik derudover ros for dens nye sikkerhedssystemer...

Profil slettet

Profil slettet

27-03-2013 kl. 12:24

K S skrev:
Nej - for Renaults strategi er en anden, hvor Dacia er et decideret lavprisprodukt med væsentligt ringere sikkerhed (hvor Renault i mange år har været i front mht. sikkerhed). Til forskel fra VAG, deler de f.eks. heller ikke platforme direkte - så skal du lave sammenligningen, skal det være Renault/Nissan, for de deler platforme, motorer etc. - og har gjort det i årevis efter at Renault købte Nissan.

Skulle Renault beslutte at lade Dacia lave en moderne bil (også mht. sikkerhed), der passede mine behov - tjah - så vil jeg da ikke have noget imod at spare penge. Jeg er ligeglad med logoet - jeg vælger bil efter behov og økonomi. Af samme årsag har jeg haft mange forskellige mærker gennem tiderne - og har pt. 2 af forskellige mærker.

Seat forsøges positioneret som VAG's sportslige alternativ - i stil med Alfa Romeo, men det virker lidt halvhjertet, og pt. ligger Seat med en lidt rodet profil - i den lave ende af prisskalaen.

VAG kører med samme platforme, motorer, gearkasser etc. etc. - dvs. teknisk identiske biler med forskelligt design (og forskellige kabiner). Opsætning af f.eks. undervogn kan være lidt forskellig, men det er fortsat samme undervogn, der tages udgangspunkt i.

Jaja, du snakker, du glemmer at fortælle at den nye Sandero deler 80% teknik med den nye Clio, men at VAG biler på samme platform kun deler 30%
Og at Renault i mange år har betalt under bordet for deres 5 stjerner i NCap.
Lige her forleden i var der faktisk en mand der brændte ihjel i sin Laguna, fordi den væltede i en rundkørsel og gik i brand, hvordan hænger det sammen med at være i front med sikkerhed?

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

27-03-2013 kl. 12:39

Jørgen Hargaard skrev:
Jaja, du snakker, du glemmer at fortælle at den nye Sandero deler 80% teknik med den nye Clio, men at VAG biler på samme platform kun deler 30%
Og at Renault i mange år har betalt under bordet for deres 5 stjerner i NCap.
Lige her forleden i var der faktisk en mand der brændte ihjel i sin Laguna, fordi den væltede i en rundkørsel og gik i brand, hvordan hænger det sammen med at være i front med sikkerhed?

Alle biler kan jo bryde brand når den vælter. Det er uhyre sjældent det sker, men det kunne lige så godt have været en Toyota eller Mercedes.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-03-2013 kl. 13:36

T I Nej jeg læser aldrig forkert......hehe. Er ikke sikker på den nye Okatvia har de livreddende gardin airbags-------http://www.sikkerbil.dk/2013/Marts-2013-Skoda%20Octavia/Marts-2013-Skoda-Octavia.html

Profil slettet

Profil slettet

27-03-2013 kl. 16:37

Flemming Andersen skrev:
Meget spændende, at følge jeres indlæg og betragtninger. For der sker jo mangt og meget på bilmarkedet, som hele tiden forskubber sig.

Som tro Passat-kører gennem mange år, havde jeg ikke troet det skulle overgå mig at blive fristet af Skoda - men da jeg kiggede på ny bil, faldt jeg pladask for rum-monstret Superb i en Greenline-version, som også kører langt på literen.

Efter at have prøvekørt den, og efter at have set anmeldelser på FDM's hjemmeside - så blev al tvivl fejet til side!

Så nu er jeg meget spændt på det - skal ud at hente den her i eftermiddag :-)

God påske :-)

Hej Flemming

"Som tro Passat-kører...." Jeg er ikke Passat- eller Audi-kører, men jeg kan berolige dig med, at du har købt en Passat/Audi i en anden indpakning. Teknikken er den samme, mere plads, lavere pris, så sagt på jysk, lyder det jo meget fornuftigt :-) God påske og held og lykke med bilen...

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

27-03-2013 kl. 18:00

T Nielsen skrev:
T I Nej jeg læser aldrig forkert......hehe. Er ikke sikker på den nye Okatvia har de livreddende gardinairbags
http://www.sikkerbil.dk/2013/Marts-2013-Skoda%20Octavia/Marts-2013-Skoda-Octavia.html

Den har nu gardinairbags.
Men kan godt se at han mener at pæletesten klares for dårligt. Efter min mening ændrer det nu ikke på at den generelt er ganske sikker....

Dette indlæg blev 27-03-2013 18:00 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-03-2013 kl. 18:08

T l skrev:

Den har nu gardinairbags.
Men kan godt se at han mener at pæletesten klares for dårligt. Efter min mening ændrer det nu ikke på at den generelt er ganske sikker....

Narj men den er blød på midten.....men ikke gardin bag i....er side airbags

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

27-03-2013 kl. 18:18

T Nielsen skrev:
Narj men den er blød på midten.....men ikke gardin bag i....er side airbags

Såvidt jeg kan se er der såvel side airbags som gardinairbags både for og bag

Profil slettet

Profil slettet

27-03-2013 kl. 20:44

Henrik S skrev:
Er han komplet idiot ?

Næh, jeg driller bare KS, jeg må vel også gerne fortælle løgnehistorier, når KS hårdnakket påstår at han ikke arbejder i bil-branchen.

Profil slettet

Profil slettet

27-03-2013 kl. 20:54

Jørgen Hargaard skrev:
Næh, jeg driller bare KS, jeg må vel også gerne fortælle løgnehistorier, når KS hårdnakket påstår at han ikke arbejder i bil-branchen.

og hvorfra ved du med sikkerhed at han gør?

Profil slettet

Profil slettet

28-03-2013 kl. 10:33

K S skrev:
Det må du forklare nærmere?

Jeg må desværre skuffe dig med, at jeg aldrig har arbejdet i bilbranchen - men det behøver ikke at afholde mig fra at følge med - selv om du tydeligvis ikke gør det.

Prøv at holde dig til emnet istedet for udstille dig selv....

Se venligst bort fra forum-troll'ens indlæg.

Han mangler i den grad et liv.

Profil slettet

Profil slettet

28-03-2013 kl. 11:11

Joakim S skrev:
Kære Jørgen Hargaard

Det er ganske rigtigt, at KS har en yderst omfattende indsigt i biler.. Og dette på et niveau, hvor de færreste kan være med!
Imidlertid synes jeg, du skal glæde dig over, at han faktisk deler sin indsigt med dig i stedet for at angribe denne personligt!

Vil du ikke nok stoppe med dine personlige angreb? De spreder altså en dårlig stemning!

Er jeg virkelig den eneste der kan se at KS rakker ned på folk der har en positiv holdning om andre biler end Renault, han gør det skjult, men den er god nok.

Hvor tit har vi ikke set ham skrive om alle hans Renault'er og de få fejl de har haft, han skriver aldrig om de store problemer Renault har haft med kvaliteten før i tiden.
Jeg vil meget gerne indrømme at Renault efterhånden har fået styr på det, men KS affærdiger det som fordomme, hvilket det også er, men det er fandme berettiget.

Jeg ville meget gerne købe en Renault idag, hvis jeg stod og manglede én, alle mærker har deres op og nedture....Min pointe er at KS skal give plads til folks holdninger - positive, såvel som negative...

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

28-03-2013 kl. 12:10

Er jeg virkelig den eneste der kan se at denne tråd handler om Skoda Octavia og ikke diverse personlige diskussioner om hvem der gjorde hvad.

Så hvad synes i så om den Octavia? ;-)

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

28-03-2013 kl. 12:11

T l skrev:

Så hvad synes i så om den Octavia? ;-)

Jeg er utrolig glad for at du stiller netop det spørgsmål.
Den ser fin ud og skal ud og prøve en snarest. ;-)

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

28-03-2013 kl. 12:28

T I

Hej igen.....Jeg har hele tiden syns den så rigtig fin ud.. Men vil gerne have afklaret flere ting inden jeg evt vil gå i kødet på den. Den ser sej ud i sølvmetal og de store hjul som vist på fabriks billeder. Interiør også flot. Ingen tvivl om dette..
Har ikke selv set den live endnu. Har kigget lidt priser mm. Men ikke styr på de forskellige pakker til den. For skal den være fuld udstyret kommer den noget opad i pris. men alt er smag og behag. Har haft Bmw 5 serie før (E60) og det var en stor sag at køre i byen med. Såvidt jeg kan se er Skodaen på længde med den.

Det slog mig blot lidt at den med 86hk tsi motor havde et snit på 16km/l....er det eneste jeg har kunnnet se. Spændt på hvad de andre kan præstere. Kunne være lækkert med en 105_140hk benzin med dsg og fuld klima og hjul.....men så lander vi sikkert i små 300,- men okey alt er relativt, for en Audi koster sikkert 450-500 i samme set op..

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

28-03-2013 kl. 16:44

Nå syns blot ydermål minder om den størrelse....tjek it out boys

Chris Thomas Jørgensen

Chris Thomas Jørgensen
bruger siden
05-11-2012

29-03-2013 kl. 10:08

Flemming Andersen skrev:
Meget spændende, at følge jeres indlæg og betragtninger. For der sker jo mangt og meget på bilmarkedet, som hele tiden forskubber sig.

Som tro Passat-kører gennem mange år, havde jeg ikke troet det skulle overgå mig at blive fristet af Skoda - men da jeg kiggede på ny bil, faldt jeg pladask for rum-monstret Superb i en Greenline-version, som også kører langt på literen.

Efter at have prøvekørt den, og efter at have set anmeldelser på FDM's hjemmeside - så blev al tvivl fejet til side!

Så nu er jeg meget spændt på det - skal ud at hente den her i eftermiddag :-)

God påske :-)

Fantastisk Flemming, held og lykke med den.
Jeg syntes at Superb ser meget bedre ud end Passat!

Chris Thomas Jørgensen

Chris Thomas Jørgensen
bruger siden
05-11-2012

29-03-2013 kl. 10:19

De nye Octavia ser rigtig godt ud på billeder, må ud og se den snart! - tror dog at den er 'lidt kedelig' som så mange andre Skodaer

Personligt mener jeg at VAG skyder sig selv i foden med deres ''i mine øjne'' alt for konservative design. Hvilket også var derfor jeg selv fravalgte Up!'en
Tidligere har jeg sværmet meget omkring specielt VW, jeg er efterhånden begyndt at kigge på meget andet

Ved at Skoda er det fornuftige og praktiske, SEAT det sporty, AUDI det luksuriøse og VW ser jeg som en mellemting (de billige VW sammenlignes med Skoda og de dyrere AUDI) - fælles for både hele VAG er de mere og mere konservative designlinier - hvilket jeg ikke bryder mig om, der må gerne ske noget og være nogle spændende linier i designet både inde og ude

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

29-03-2013 kl. 12:54

Thomas Pedersen skrev:
Den er slet ikke i nærheden, den er 465 cm lang og 181 cm bred....nu ved jeg ikke hvor godt du kender 5'eren, men E60'eren var omkring de 485 m lang og 186 bred....altså en del større... :) og off topic, et af mine favorit design!

Hej Thomas

Tak for info. Ja så er der godt 20cm i forskel på længde.....troede faktisk forskellen var mindre, men ok jeg må ud og se bilen ved selvsyn og se på formen.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

29-03-2013 kl. 17:24

Chris T. Jørgensen skrev:
De nye Octavia ser rigtig godt ud på billeder, må ud og se den snart! - tror dog at den er 'lidt kedelig' som så mange andre Skodaer

Personligt mener jeg at VAG skyder sig selv i foden med deres ''i mine øjne'' alt for konservative design. Hvilket også var derfor jeg selv fravalgte Up!'en
Tidligere har jeg sværmet meget omkring specielt VW, jeg er efterhånden begyndt at kigge på meget andet

Ved at Skoda er det fornuftige og praktiske, SEAT det sporty, AUDI det luksuriøse og VW ser jeg som en mellemting (de billige VW sammenlignes med Skoda og de dyrere AUDI) - fælles for både hele VAG er de mere og mere konservative designlinier - hvilket jeg ikke bryder mig om, der må gerne ske noget og være nogle spændende linier i designet både inde og ude

Det er muligt at VW koncernen skyder sig selv i foden, men det er en af de få bilkoncerner der VIRKELIG tjener penge

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

29-03-2013 kl. 17:27

K S skrev:

En sandhed med modifikationer ;-)

BMW 5 har ganske rigtigt større akselafstand, men det skyldes primært, at forhjulene er trukket længere frem, så kabinepladsen er i praksis mindst lige så stor i Superb. Om de af den grund er i samme "klasse" kan så diskuteres.

Hvis akselafstanden var (det eneste) afgørende, var en Renault Clio III i klasse med Skoda Octavia og Golf, da Clio'en faktisk har lidt større akselafstand, men i praksis er det jo en bil fra klassen under. Kiggen man hos EuroNCAP, placerer de til gengæld Octavia i klassen over Golf, så der er ikke helt enighed om klasserne.

Hvis klasserne bestemmes ud fra akselafstanden, så hører den nye Oktavia til i en klasse over Golf, da akselafstanden er større.

Desuden er en bil på 465cm i længden vel heller ikke nogen lille bil, det er ca samme størrelse som en Toyota Picnic fra 98 eller en Passat fra samme årgang.

Hilsen Lars

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

29-03-2013 kl. 17:29

Det hænger nok mere sammen med at de har rimelig success i Kina, end at de laver bedre/smartere biler end andre, på det europæiske marked. Så vidt jeg husker, taber VAG penge på det europæiske marked. Det kan dog være at situationen er lidt anderledes idag.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

29-03-2013 kl. 17:49

Jannik Christensen skrev:
Det hænger nok mere sammen med at de har rimelig success i Kina, end at de laver bedre/smartere biler end andre, på det europæiske marked. Så vidt jeg husker, taber VAG penge på det europæiske marked. Det kan dog være at situationen er lidt anderledes idag.

VW var i 2012 det mest sælgende bilmærke i DK og i Europa som helhed, med en øget markedsandel i flere lande i Europa, så indtjeningen skyldes ikke udelukkende succes i Kina.

Hilsen Lars

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

29-03-2013 kl. 20:01

K S skrev:

Det er jo spørgsmålet, hvor grænsen går ;-)
Allerede 1. generation af Mégane-serien havde 3 forskellige akselafstande: Coupéen 10cm kortere og st.car 10cm længere end hatchback. Alligevel må de betegnes som samme bil.

Man kan til gengæld ikke sammenligne med 15 år gl. biler. En Polo er f.eks. større idag end Golf I. Der er en generel tendens til, at biler vokser generation for generation.

Jeg ved godt at mange bilmodeller vokser lidt hver gang der kommer en ny, det ændre dog ikke ved at en Oktavia med sine 181 cm i bredden og 465 cm i længden er en lille bil, og vi behøver ikke at gå 15 år tilbage for at sammenligne.
En Avensis fra 2007 betragtes stadig som en stor bil med sine 176 cm bred og 470 cm længde, en Passat fra 2005 måler 174 cm b og 467 lang

Hilsen Lars