Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ny bil til pendling max 20.000kr, spørgsmål

Profil slettet

Profil slettet

10-09-2009 kl. 12:50

Hej, Jeg har netop fået et job hvor det kræves at pendle ca. 100 km om dagen. Jeg har aldrig købt bil før, og er helt på bar bund. Jeg er nyuddannet og har derfor max 15-20.000 at gøre godt med. * Er det naivt at tro at en ordentlig bil kan fås for 20.000, eller skal jeg vente til jeg har mere at gøre godt med? * Er der meget forskel på reservedelepriser på 'kendte' mærker * Jeg læste at driftsikkerhed er vigtigere end brændstofforbrug. Er driftsikkerhed = nyere årgang? En af mine venner har støvet en nysynet Suzuki Alto til 13.000 op til mig, men forhandleren har den ikke hjemme endnu så kender ikke årgang eller hvor langt den har kørt. På forhånd mange tak.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

10-09-2009 kl. 13:01

Hej Peter.

Du kan gå to veje.

1: Købe en billig brugt bil og krydse fingre for, at den ikke går i stykker. Vælger du denne vej, kunne den nævnte Suzuki Alto sagtens være et godt køb.

2: Brug dine 20.000 kr som udbetaling til en ny lille bil. F.eks. kunne du vælge en Fiat Panda. Så får du garanti og en ny bils køreegenskaber ig sikkerhed. Desuden kan de fleste bilmærker tilbyde billige forsikringer til nye billister.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

10-09-2009 kl. 14:12

Hej Peter.

Jeg er enig med S.H ( det er iøvrigt langt fra altid :-) )

100km om dagen i en bil til 20.000? du risikerer masser af problemer.

For en pris mellem 60-80.000,- kan du finde en lille bil med ca. 3 år på bagen med et fornuftigt km.tal det tror jeg vil være langt billigere for dig.

Feks. en Fiat Panda eller en Kia Piccanto

Profil slettet

Profil slettet

10-09-2009 kl. 17:53

Tusind tak for de hurtige svar og advarslen mod alto'en,

Ja, jeg havde også på fornemmelsen at det ville være svært at finde. Jeg synes idéen med at bruge de 20.000 som indbetaling til en nyere bil lyder meget fornuftigt. Især da jeg ikke er den store bilmekaniker.

Oh well, tilbage til biljunglen - og tak igen!

Profil slettet

Profil slettet

11-09-2009 kl. 19:30

Som TIDLIGERE Fiat ejer - ja, Kaare (uden Å) jeg er sluppet af med det italienske drama - og har investeret i stabil tysk teknik med en spritny POLO :-)
Fiat er måske godt og tilsyneladende billigt - men lad mig fortælle vores Fiat historie:
Købte i 2005 en tilsyneladende sund Punto årgang 1999 med 90.000 km på tælleren til kr. 55.000. Den skulle bruges til 2x10 km + det løse om dagen - Vi tænkte, det må selv en Fiat kunne holde til og håbede på langt ejerskab. Men ak, efter 4 års ejerskab, og ca. kr. 35.000 i rep.udgifter, er den solgt til kr. 8.000............ gentager kr. 8.000 kr !!!!!
KØB IKKE FIAT........
Havde vi købt en ny KIA Picanto (føj, spyt osv...) til ca. kr. 100.000 i 2005 havde det været en i den grad bedre forretning.
Nu køber vi en fabriksny Polo 1,6 diesel til kr. 200.000 - kører km 20.000 om året (konen har fået nyt job) i 10 år (km/l 24!) - og sælger den da for ca. kr. 25.000,- Regn selv resten ud mht. løbende omkostninger ved bilejerskab.
ps: Godnat Kaare (uden Å)

Profil slettet

Profil slettet

12-09-2009 kl. 10:15

...måske Kaare og Aage snart skal mødes i det virkelige liv over en kasse øl/vin/whisky/fanta og få diskuteret færdig en gang for alle?

;-)

Christian Tvorup Træholt

Christian Tvorup Træholt
bruger siden
13-06-2003

12-09-2009 kl. 10:46

Hej Peter,
går du og overvejer ny så kunne nedenstående være noget.
Havde for et par år siden en Peugeot 107, benzin. En rigtig fin lille bil som levede op til mine forventninger. Det er jo absolut ingen stor bil, men kabinen foran er fornuftig. Den har selvfølgelig en lidt speciel motorgang pga. den 3 cyl. motor, men den er en sjov lille bil at køre. Jeg har flere bekendte, der også har bilen og alle er enige om det er en billig bil at holde kørende. Teknikken er basal og virker solid. Den viste sig dog for lille til mit behov.

Havde i en kort periode en Fiat Panda som låne bil. Jeg har lidt delte meninger om designet, men den overraskede meget positivt. Synes man får mere bil for pengene end i Peugeot 107, Toyota Aygo og Citroen C1. Den er lige det større. Synes også forskellige test roser bilen for at være stabil.

Skulle jeg vælge i dag tog jeg Panda'en.

Ellers så er der også den nye Suzuki Alto.. kender dog intet til den overhovedet.