Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Mystisk bremseproblem, bremsesvigt i peugeot 106 1,5d

Anders Bohn-Hjorth

Anders Bohn-Hjorth
bruger siden
04-02-2006

17-02-2009 kl. 09:53

Hej. jeg har et vedvarende problem med bremserne i min 106 1,5d fra år 2000. Når jeg kører sker det at bremsepedalen bliver hård (som når bilen er slukket). Der skal så rigtig mange kræfter til for at bremse - så mange at jeg ikke kan bremse tilstrækkeligt hårdt til at udløse ABS'en. Det mystiske er at det er afhængigt af motorens omdrejningstal. Hvis jeg lige har kørt med relativt høje omdrejninger (3-4000) er der ved første nedbremsning intet problem. Hvis jeg derimod kører ved lave omdrejninger eller i tomgang med koblingen trykket ned og bremser et par gange bliver pedalen hård og bremsekraften forsvinder. Hvid jeg så gasser motoren op kommer der tryk til et enkelt tryk på pedalen. Jeg har nu haft bilen på værksted 4 gange med problemet og har fået skiftet vaakumpumpen 3 gange og bremsekraftforstærkeren 1 gang og bremseslangerne til forbremserne 1 gang, men problemet kommer altid igen. Værkstedet er ved at opgive projektet. Min eneste fornuftige konklusion er at det er relateret til vaakumsystemet, men jeg har svært ved at få værkstedet til at forstå problemets art. Er der nogen der har inputs/ideer? Mvh. Anders

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Frank Sørensen

Frank Sørensen
bruger siden
01-10-2008

26-02-2009 kl. 21:52

Tjek vacumslangen samt den envejsventil, der sidder på den. Når du har fået skiftet både pumpen og bremseforstærkeren er der kun slangen og ventilen tilbage. Slangen går fra vacumpumpen op til bremseforstærkeren. Der hvor den bliver sat fast på forstærkeren sidder ventilen. Da det er en diesel passer vaccumet på omdrejningerne, men den kan åbenbart ikke holde trykket, hvilket kunne tyde på omtalte ventil, der skulle forhindre vaccumet i at forsvinde igen.

Anders Bohn-Hjorth

Anders Bohn-Hjorth
bruger siden
04-02-2006

26-02-2009 kl. 21:58

Hej Per og Michael.

Tak for de konstruktive indlæg. Jeg vil undersøge det snarest. Det kan godt passe. Indtil nu har fokus været på om der kom nok vakuum fra pumpen.
Og Per - du har helt ret - selvom 106'eren på papiret er kedelig har den sjæl og vokser på en så man helst ikke vil af med den.

Mvh/ Anders