Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Microbil til motorvej?

Maria Jensen

Maria Jensen
bruger siden
12-06-2012

19-04-2019 kl. 15:57

Hej

Hvilken microbil er bedst til motorvej. Ca 115 km om dagen.
Den skal være så billig som muligt og køre langt på literen.
Har selv Kia picanto, VW up og Skoda citigo i tankerne.
Hvilken egner sig bedst? Fordele og ulemper.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørn Arnesen

Jørn Arnesen
bruger siden
20-11-2010

19-04-2019 kl. 20:43

Det er en anakronisme, så intet svar.

Jette F

Jette F
bruger siden
11-08-2012

19-04-2019 kl. 23:13

De er faktisk lige gode alle 3

Det ,du skal se på, er hestekræfterne.

Du skal ikke vælge de mindste motorer, når du skal køre meget på motorvej. Det vil du blive træt af i længden.

Kia picanto fås med 1.2 motor på 86 hk.

De 2 andre fås med motorer på 75 hk.

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

20-04-2019 kl. 02:23

Em VW up fås med den stærkeste motor der kan man altså få en GTI udgave
med 115 HK
eller en High up med 90 HK

Dette indlæg blev 20-04-2019 02:27 redigeret af dets forfatter.

Poul Hansen

Poul Hansen
bruger siden
27-01-2008

20-04-2019 kl. 10:09

Hej Maria

Generelt tror jeg man må sige at mikrobilerne ikke er bygget til motorvejskørsel; der er ikke så meget komfort i dem til lange ture, og i de fleste lande bruges de mest som små bybiler, tænker jeg. Man får mere langturs-komfort, hvis man går en bilklasse op.

Men bortset fra det, kan de helt små biler nu sagtens bruges på motorvej. Især Skoda Citigo, VW UP og Seat Mii (det er fuldstændig samme biler) er fine. Men også Kia Picanto, som du nævner. Netop disse er lidt mere "voksne" end mange andre mikrobiler.

Om Mii, Citigo og Up er udgaven med 60 eller 75 HK gør ikke nogen stor forskel, mener jeg. Det er faktisk samme motor, og momentet (som er vigtigere en HK) er det samme, så vidt jeg husker.

En ting man bliver rigtig glad for når man skal køre langt i en bil, er fartpilot. Ikke mindst hvis det er en lille bil med en lille motor, for så skal man ikke hele tiden sidde og 'kæmpe for at holde den lille motor oppe i fart'. Det er meget komfortabelt at køre med fartpilot, og den mere stabile og ensartede kørsel gavner også benzinøkonomien.

God jagt :-)

Mvh. PH

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

20-04-2019 kl. 17:42

Ingen af dem egner sig. Motorkraften er meget beskeden, og det betyder også, at de i praksis ikke kører specielt langt på literen, da de er presset.

Up/Citigo/Mii-trillingerne er kørselsmæssigt i den bedre ende af micro-segmentet, men sæderne giver ikke megen støtte, hvilket kan være et problem, når man skal tilbringe lang tid i dem hver dag. Det er selvfølgelig individuelt, hvordan de "passer", så prøv en lang tur - lån evt. en bil i et døgn (det er muligt hos nogle forhandlere).

Jeg ville vælge en bil fra klassen over. De er ikke meget dyrere, men meget bedre egnet.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

20-04-2019 kl. 19:11

Det billigste og mest komfortable du kan gøre er at finde en 2016 C3 blue HDI 100 Seduction Upgrade med alt i udstyr. De kan findes med 30-60.000 km på tælleren og for omkring 75-80.000.
De er opgivet til 33,3 km/literen. Men det er ren varm luft. Det eneste det er godt for er din grønne afgift. Regne med 20-22 km/liter afhængig af hvor meget du reelt kører på den motorvej. Kører du 135, så er du nok nede under 20. Kører du 110 kan du nok godt komme tættere på 22.

Micro'erne kommer ikke meget over 16-17 på motorvejen.

Ja man kan få en sprit ny til 120k, men det er med 75 hk, og det er i mine øjne lidt bovlamt.

Dette indlæg blev 20-04-2019 19:11 redigeret af dets forfatter.