Bilbasen Forum

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

20-06-2009 kl. 00:44

Hej med jer, Jeg går og overvejer, at skifte min ellers driftssikre Golf4 1,6 ud med en Mazda MX5 fra midt til slut halvfemserne. Jeg har ikke længere brug for en bil i min hverdag, da jeg nu arbejder i centrum af København. Da det koster en halv jet-jager, at parkere i centrum af København, så giver det beklageligvis ikke mening, at køre på arbejde. Jeg har længe haft en drøm om, at eje en cabriolet/sportsvogn jeg kan tage ud i weekenderne - især her i foråret/sommeren. Da jeg ikke ønsker, at bruge mere end 80.000-100.000 kr. på en bil, så passer MX5'eren (1,6'eren) godt ind i mit budget. Jeg har også kigget på en Peugeot 206CC, men jeg kan bedre lide MX5'eren. Jeg har umiddelbart ingen erfaringer med Mazda og slet ikke MX5'eren. Jeg har kørt Toyota i et par år og har kun roser tilovers for drftssikkerheden i forhold til det mærke. Mit spørgsmål er derfor, om der er nogle af jer der har erfaringer med en Mazda MX5 fra midt til slut halvfemserne? Da der er tale om en japaner så antager jeg, at rust der udgør den største trussel mod sådan en bil mens motoren er uopslidelig (ligesom Toyota)? Er der nogle steder her på nettet jeg kan lære noget mere omkring MX5'eren (forum)? Kan man f.eks. køre i bilen året rundt, eller bør man holde den indendøre om vinteren? Er bilen til, at forsikre - det er jo en cabriolet? Er der særlige fejl, som man skal være opmærksom på? Spørgsmålene er mange og det skyldes som sagt, at jeg ikke har meget kendskab til en MX5'er. Jeg håber derfor, at der er et par stykker af jer der kan hjælpe mig i den rigtige retning. På forhånd tak og god weekend. Mvh. Søren Sidst rettet: 20/6-09 Sidst rettet: 20/6-09

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Emil Olsen

Emil Olsen
bruger siden
09-10-2003

24-06-2009 kl. 08:20

Har selv haft en fra 1990 - fantastisk bil, men det er korrekt at den ruster hvis man ikke plejer den.

Forsikring - find det rigtige selskab, så kan det lade sig gøre. Jeg brugte Trekroner forsikring og fik fast-præmie kasko til 6000kr/år i en alder af 25år (6års skadefri kørsel (aldrig nogen skader) - postnummer 4600).

Driftsikkerhed er der ingen problemer med. Min havde kørt ca 230.000km da jeg solgte den, og der var aldrig nogen problemer.

Forum - kig på five-speed.dk eller mx5club.dk

Et godt råd. Hvis du har muligheden, så gør det!! Man smiler hver gang man kører i den. Jeg solgte min da jeg fik barn og havde brug for st-car.

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

24-06-2009 kl. 20:03

Hej med jer,

Tak for jeres svar - som også bekræfter mine formodninger: rust er bilens fjende nummer et.

Jeg leder videre med lys og lygte. Det er til, at finde en MX5 indenfor mit budget - det er ikke let - men det er muligt. Udfordringen er dog, at finde en fornuftig garage/carport i mit nærområde samt, at få bilen forsikret til en ordentlig pris. Og så skal jeg også af med min Golf4, som jeg gerne vil have ind i handlen.

Så der er lidt vej igen.

Tak for hjælpen.

Profil slettet

Profil slettet

25-06-2009 kl. 00:37

Prøv du at lægge afgiften oven i de 120.000,- den koster, så er vi da vist ved at være et pænt stykke over de 100.000,- Søren maks. vil bruge?

Søren Meyer

Søren Meyer
bruger siden
12-08-2007

06-07-2009 kl. 21:05

Tak - for jeres råd.

Jeg har været forbi både: www.mx5club.dk og www.five-speed.dk.

Jeg har dog fortsat lidt udfodringer i forhold til, at finde et sted jeg kan have en MX5'er stående (gerne indendørs og det er ikke lige til i Købehavn) og så forsikringsselskaberne generelt ikke så villige til, at forsikre en MX5'er.

Jeg er først elitebilist om et år, så det kan desværre godt se ud til, at jeg først kan realisere drømmen om et års tid.

God aften.

Sidst rettet: 6/7-09

Christian Johansen

Christian Johansen
bruger siden
10-01-2006

17-07-2009 kl. 12:32

2631 1181

Mvh

Christian