Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Kørelys og tågelygter

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

22-11-2010 kl. 20:13

1. Mange nyere VW, Skoda og Opel har tilsyneladende automatisk kørelys i form af tågeforlygter og og slukkede baglygter, men hvorfor denne forringelse af lysføringen? Fred være med tågelygterne, da det er en lovlig erstatning, men hvorfor i alverden forhandler-/fabriksindstille en bil til at køre med slukkede baglygter? Er det ét eller andet misforstået økoflip for at spare nogle milligram CO2? 2. Hvorfor kører nogle ulovligt rundt og skaber lysshows med tændte tågelygter og nærlys? Er det smart at blænde sine medtrafikanter? FL § 33 stk. 5. I lygtetændingstiden må tågelygter kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. FL § 33a stk. Udenfor lygtetændingstiden kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys i stedet for nærlys.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

22-11-2010 kl. 20:38

1. Ja det er for at spare og manglende baglys er vel ikke et problem?

2. Tja, der er vel nogen der synes det er smart eller også er de bare uopmærksomme/ligeglade.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

23-11-2010 kl. 21:40

På min bruges tågelygter som kørelys, de er så dæmpet 20% for ikke at blænde og spare pærer, der er monteret lyssensor som slukker tågelys og tænder alm. lys når der bliver mørkt eller vinduesviskeren har kørt 4 gange, jeg har kodet det for at spare på bilens xenon lygter.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

25-11-2010 kl. 05:40

Der er tilsyneladende enighed om at brug af tåge/tåbelygter er en dårlig ide, og jeg er helt enig.

Men langt værre er tågebaglygter, når hastigheden er over 80km/t.

Jeg er ikke selv lastbilchauffør, men kender flere, og det er irriterende at blive overhalet af en med tågebaglygter.

Hvis man mener det er forsvarligt at køre over 80km/t er det ikke tåget nok til tågebaglygter.
Og tåbeligheden bliver størrer jo hurtigere man køre.

Hilsen Lars

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

Profil slettet

Profil slettet

14-01-2011 kl. 12:55

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

14-01-2011 kl. 14:07

Igen i disse dage med lidt diset/tåget vejr oplever man masser af "bilister", som åbenbart starter hjemmefra med at konstatere, at det er usigtbart, "så i dag kører jeg med tågebaglygterne tændte".

Og det gør de så hele dagen, også i tæt trafik (og på motorveje), hvor det er vigtigt for de bagvedkørende at kunne holde øje med stoplys fremme i køen. Og derfor er det meget forstyrrende med alle disse tågebaglygter, som gør det helt umuligt at overskue for de bagvedkørende.

Jeg er sikker på, at de, der kører med dem tændte, føler sig meget politisk korrekte og forsigtige, men i virkeligheden er de det direkte modsatte og udgør en fare i trafikken.

Tågebaglygter har ingen berettigelse, når lange rækker af biler kører bag hinanden med samme fart og tydeligt kan se de almindelige baglygter.

Måske skulle man også appellere til bilproducenterne om, at gøre det lettere at tænde/slukke tågelygterne. Der er jo ikke mange, der "glemmer" at blænde fjernlyset ned, når man møder modkørende, så måske skyldes det hele, at msn ikke tør fjerne en hånd fra rattet og SLUKKE DE FORBANDEDE TÅGEBAGLYGTER !