Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Køb Passat, 1.9 TDI, men svært hvis man ikke er mekaniker, hvilket jeg ikke er?

Profil slettet

Profil slettet

14-08-2009 kl. 12:05

Hej Alle bilentusiaster. Vi købte for kort tid siden en Passat 1.9 TDI fra 2004. Lækker lækker lækker bil! Forhandleren havde købt den i tyskland, hvorfor instruktionsbogen er på........ tysk... Og jo tysk kan jeg da til husbehiv, men sgu ikke inden for bilverdenen... Nu fortalte bilfohandleren man bør hælde olie på for hver 8000 km. (Er det ikke voldsomt) Anyway, så vil jeg gerne selv gøre dette, og spare værkstedsregningen, men hvilken olie bør jeg bruge, og kan jeg bare hælde ny olie på den rest der måtte være i olietanken? mvh Brian Aagård.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

14-08-2009 kl. 12:36

Har selv haft flere 1,9 TDI og kan afkræfte din forhandlers påstand.

Typisk skal den have 1 liter ved hver 15.000 km, men hold øje med olie pinden og altid have 1 liter olie i bagagerummet og fyld på når olielampe lyser (det gør jeg).

God fornøjelse, det er en dejlig komfortabel bil du fået dig, med en rigtig god driftsøkonomi.

Profil slettet

Profil slettet

14-08-2009 kl. 12:40

Men Lars...

Kan du svare på spørgsmålet?

Hvilken olie bør jeg hælde på? Og kan der bare hældes ny olie oveni den rest der måtte være?...
Grunden til jeg spørger er, at jeg kun har en instruktionsbog på tysk, og der kan jeg ikke lige se hvilken olie jeg bør hælde i?
- Tak for dit indlæg i øvrigt.

Profil slettet

Profil slettet

14-08-2009 kl. 12:52

Tusind tak for dit indlæg.
Hælder jeg bare alt det i der kan være, altså til den er helt fyldt op?

Profil slettet

Profil slettet

14-08-2009 kl. 13:05

Hej Brian,

Du hælder bare oveni det gamle, men check oliepinden, der må ikke komme for meget i og det passer ca. m/1 liter olie når lampen lyser.

Køb din olie hos VW, det kan godt ske at det er lidt dyrere, men i tilfælde af spørgsmål hvis der sker noget, så har du med garanti kørt med den rigtige olie.

køb en dansk instruktionsbog, den kan da ikke være dyr.

1,9 TDI er ikke så tørstig på olie og diesel som 2,0 TDI,
køre selv 2,0 TDI idag.

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

14-08-2009 kl. 13:15

Selvfølgelig skal der kun hældes olie på, hvis standen er for lav og hæld kun op til maksmærket. Nogle motorer bruger olie og andre gør ikke... Og ja du skal hælde ny olie oven i den gamle!

Det vigtige ved specielt en VW pumpedyse motor er at benytte den helt rigtige olietype! Her bliver du nødt til at nærstudere din (tyske) manual, da olietypen varierer afhængig af om motoren kører med/uden longlife, med/uden partikelfilter osv.

Eksempel:

Pumpedyse, uden longlife og uden filter: Norm 505 01
Pumpedyse, med longlife, uden filter: Norm 506 01
Pumpedyse, med longlife og med filter: Norm 507 00

Men tjek din manual...

Profil slettet

Profil slettet

14-08-2009 kl. 13:41

Tak for de mange fine besvarelser!
Og som jeg kan se så er I temmelig enige om en olie ved navn: 5W/30, så det vil jeg da forsøge mig med! Tak for de gode råd.

Ang. instruktionsbog, så har jeg forhørt mig ved snart 30 ophuggere, og INGEN havde en sådan instruktionsbog!!! Nogle gode råd til hvor jeg så kan få en sådan???

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

15-08-2009 kl. 05:51

Servicebogen kan du med garanti få hos www.birgersbilligebilboeger.dk

Ang. olien skal du ikke bare have en 5W30 olie men som Kristian og Flemming rigtig nok skriver en der er lavet/godkendt specifikt til din bil.
Som den her:
http://www.motorolieshoppen.dk/product.asp?product=137

Det kan dog sandsynligvis findes billigere.

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

15-08-2009 kl. 17:09

I princippet har du ret i at man skal checke olie på pinden, men den omtalte bil har en oliestandsindikator som lyser inden oliestanden bliver for lav.