Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Køb af lettere brugt premium bil versus leasing

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

22-07-2020 kl. 14:13

Jeg er på udkig efter en nyere brugt BMW 5 serie eller leasing af en ny BMW 3 serie begge som Touring. Første spørgsmål er selvfølgelig om jeg har brug for pladsen ellers er der ingen grund til en 5 serie, dette kan jeg kun selv finde ud af. Men dernæst hvordan ser regnstykket ud for en lettere brugt BMW 5 serie over hhv. 3 år og 6 år. Umiddelbart får jeg det til prismæssigt at gå ok op med en leasing bil efter 3 år hvorefter køb af bil bliver billigere, hvordan ser i dette og hvad ville I vælge (gerne med lidt begrundelser)? Tak.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

22-07-2020 kl. 16:27

Du skal regne med et tab på 12-15 procent om året, så er det ligegyldigt med om den er brugt og koster eks 400.000, ligesom den nye koster 400.000.

Men kender flere taxa vognmænd der siger at driftsudgifter stiger til det dobbelte fra 100-200 kkm og igen et tak fra 200kkm og op. Det er selvfølgelig ikke sådan vupti det stiger mere jævnt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

22-07-2020 kl. 17:22

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Du skal regne med et tab på 12-15 procent om året, så er det ligegyldigt med om den er brugt og koster eks 400.000, ligesom den nye koster 400.000.

Men kender flere taxa vognmænd der siger at driftsudgifter stiger til det dobbelte fra 100-200 kkm og igen et tak fra 200kkm og op. Det er selvfølgelig ikke sådan vupti det stiger mere jævnt.

Mange tak for dit svar og den afskrivningsrate kører jeg også med.

Lyder meget sandsynligt med stigende driftsomkostninger ala det som taxa vognmænd fortæller. MEN i en BMW snakker vi da driftsomkostninger for 1 kr per km fra 50t km til 100 og 2 kr per km fra 100t og op? Jeg er med på det ikke tager spring, men langsomt er stigende. Det er for at få et prej om mine beregninger er helt skæve.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

23-07-2020 kl. 14:36

50.000 km i en 3 år gammel BMW 520d touring, kan vel nærmest "kun" betegnes som kørt til eller hvad tænker I i relation til kørte kilometer og år? Hvorhenne er "sweet spot" for mest for pengene hhv. slidtage?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

23-07-2020 kl. 15:22

B DK

bruger siden
30-08-2012

skrev:
50.000 km i en 3 år gammel BMW 520d touring, kan vel nærmest "kun" betegnes som kørt til eller hvad tænker I i relation til kørte kilometer og år? Hvorhenne er "sweet spot" for mest for pengene hhv. slidtage?

50.000km er ikke meget for en moderne bil. Det er dog nok til, at dæk og bremser kan være slidt afhængig af kørselsmåde/-mønster. Det er meget få km ifht. alderen på en diesel - der er en risiko for tilsodning.



Generelt bør der være mange km tilbage i den, men det vil være en god idé med en brugttest hos f.eks. FDM eller A+

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

23-07-2020 kl. 15:53

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
50.000km er ikke meget for en moderne bil. Det er dog nok til, at dæk og bremser kan være slidt afhængig af kørselsmåde/-mønster. Det er meget få km ifht. alderen på en diesel - der er en risiko for tilsodning.



Generelt bør der være mange km tilbage i den, men det vil være en god idé med en brugttest hos f.eks. FDM eller A+

Tak for dit svar. Det lyder til vi er enig og ja ift. tilsodning. Den har dog stået stille det første halve år og det sidste halve år, så reelt er det på 2 år den har kørt de kilometer. God ide med en brugttest hos FDM. Er der nogle muligheder for elektronisk at trække nogle tal ud på tilsodningsstand?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

27-07-2020 kl. 21:24

Hvis dine økonomiske tanker holder, kan det da kun betale sig at lease !

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

27-07-2020 kl. 22:08

Palle Stig Nenser

bruger siden
22-05-2019

skrev:
Hvis dine økonomiske tanker holder, kan det da kun betale sig at lease !

Hvordan det? Hvordan tænker d7 regnestykket ser ud?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

27-07-2020 kl. 22:43

Palle Stig Nenser

bruger siden
22-05-2019

skrev:
https://finans-bmw.dk/biler/bmw-3-serie/320i-touring-sport-line-aut


find selv lommeregneren !

Tak for svar. Jeg kender ganske udemærket priserne på leasing. Men hvordan ville du beregne udgifterne til en BMW 520d 2-3 år brugt med 20.000 km om året? det regnestykke kan laves på flere måder. kunne være interessant at se hvad du kommer frem til? På forhånd tak

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

28-07-2020 kl. 19:11

Palle Stig Nenser

bruger siden
22-05-2019

skrev:
https://finans-bmw.dk/biler/bmw-3-serie/320i-touring-sport-line-aut


find selv lommeregneren !

Lommeregner behøves ikke, det fremgår af teksten, lige knap 210.000,- for at køre 3 år og 60.000 km.
Det er umuligt at beregne det præcise tal hvis du vil købe brugt, for du aner ikke hvad bilen er værd 3 år ude i fremtiden.
Jeg ville nok selv være lidt betænkelig ved at skulle sælge en brugt dieselbil om 3 år for så mange penge, udviklingen går imod plug in hybrider, og med de eksisterende afgifter, så bliver priserne kun lavere på den slags biler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-07-2020 kl. 22:37

Uden at være brugthandler, så vil jeg anslå at en 6 år gammel BMW 520D ikke vil indbringe meget over 200.000 kr ved en bytte handel. Måske endda lidt under 200k.

Så ved jeg ikke hvad du skal betale for den ku kigger på.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

29-07-2020 kl. 10:55

tak for svar.

enig, de vil tabe værdi hurtigt over 6 år. en 1-3 år brugt koster 400-500 TDKK med ok udstyr osv.

ved ikke om jeg syntes markedet går imod hybrid, det har jeg egentlig aldrig helt forstået fidusen ved? Skulle jeg, da skulle det være maksimal forsikret og med ekstra garanti. Det er nogle komplekse maskiner med utroligt meget som kan gå i stykker!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

29-07-2020 kl. 11:33

Du kan få en 1-2 år gammel 520D stc med 20'ish tusinde kmpå uret for 470.000.

Så vil det koste dig i tab ca 270k at køre til den er 6 år, svarende til ca 45.000 om året.

Leasing koster 210.000 over 3 år eller 65.000/år.

Så er spørgsmålet om Leasing er med service elles skal du tillæge service til ejerskabet. Men man kan altså få en del service for 25.000 om året.

Eneste fordel ved Leasing som jeg ser det er at du kan komme af med en leasing med en kendt pris, hvorimod en ejet bil er det sådan lidt i det uvisse om der lige er et marked den dag du står og skal af med den.

Jeg tvivler meget på en diesel slæde som en 520D, vil tabe de vilde, selvom der skulle blive nogen kraftigere grønne vinde. Der vil altid være nogen der tænder på en camping/hest trækker. Der vil være få at dem, fordi leasing selskaber excellerer i at eksportere alt de kan, så det er nærmest kun ejerbiler der ender på brugtmarkedet.

Dette indlæg blev 29-07-2020 11:34 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

29-07-2020 kl. 12:50

En 8 år gammel 520'er ligger herinde på 170.000-190.000,- så indbytningsprisen prisen på sådan een om 6 år er nok nærmere 140-150.000,-
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/520d/20-aut-4d/4562160

Ja, du kan få en del service for 25.000 årligt, men du kan ikke få meget gearkasse, kobling, svinghjul, partikelfilter mm. For den pris.....

om det bedst kan betale sig at lease ved jeg ikke, men regnestykket er mere overskueligt når man leaser

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

29-07-2020 kl. 12:52

B DK

bruger siden
30-08-2012

skrev:
tak for svar.

enig, de vil tabe værdi hurtigt over 6 år. en 1-3 år brugt koster 400-500 TDKK med ok udstyr osv.

ved ikke om jeg syntes markedet går imod hybrid, det har jeg egentlig aldrig helt forstået fidusen ved? Skulle jeg, da skulle det være maksimal forsikret og med ekstra garanti. Det er nogle komplekse maskiner med utroligt meget som kan gå i stykker!

Hvad får sig til at tro at en dieselbil ikke er kompleks med utroligt meget der kan gå i stykker ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

B DK

B DK
bruger siden
30-08-2012

29-07-2020 kl. 13:36

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Hvad får sig til at tro at en dieselbil ikke er kompleks med utroligt meget der kan gå i stykker ?

Igen mange tak for alle jeres svar. Jeg siger ikke at en forbrændingsmotor ikke er kompleks. MEN en forbrændingsmotor kombineret med en el motor samt batteri er unægteligt mere kompleks og mere flere dele som skal spille sammen. Når næste generation af elbiler kommer, med længere rækkevidde og hurtigere ladetid, da kan fidusen ved hybrider være udspillet og dermed næste værdiløs.

Enig omkring regnestykket på en leasing er nemt og lave. Mange parametre spiller ind på køb af en bil. MEN jeg vil forvente at et køb bedre kan betale sig såfremt jeg beholde den i +3 år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

29-07-2020 kl. 15:19

Blot til Info.

Hvis du gerne vil have en Diesel, så køb du bare såden en.

Afhængi af hvordan du laver tingene er en Hybrid ikke nødvendigvis mere kompliseret end en monoforsil bil.



Hvis du laver downsizing, bliver din løsning mere kompliseret med flere dele.

Turbo og evt. Intercooler. Slanger. EGR ventil?

Laver du en dobbelt koblings gearkasse bliver den mere komplisseret med flere dele.

Hybriden:

Hvis du bare ligger et hybrid system oveni, så bliver den lidt mere komplex.

Hvis du gør som Toyota, bliver det mindre komplex.
Toyota's Power converter er mekanisk, og har færre bevægelige dele end en manuel gearkasse. Powerconverteren er delvis gearkassen.
Tilbage er der Traction Motoren, Batteri pakken og Power Elektronikken.
De bruger en sugemotor.
Batteripakken, består af mange små batterier, som er sat sammen til en stor pakke.
Man kan skifte enkelte batterier, hvis et går i stykker.

Sammenligner du en Corolla 1,2 Turbo, manuelt gear med en Hybrid, er hybriden mindre compleks. Og de koster det samme i service.



Jeg har både en Hybrid og en Monoforsil med Boxermotor.
Det tager 3 timer at skifte tændrør i Boxeren.

Toyota giver 3 års/100.000 km garanti på deres biler.
De giver 5 år på hybrid delen, jeg kan ikke huske om der er km begrænsning på.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg