Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Køb af bil på gule plader
Profil slettet
07-10-2007 kl. 15:27
Jeg overvejer at købe en bil på gule plader, men en arbejdskollega har frarådet det pga. en særlig afgift på den slags biler.
Det er til privat brug, er der nogen der vil ridse op om fordele og bagdele.
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
08-10-2007 kl. 17:13
Hej Flemming,
Jeg synes nu nok du fordrejer sandheden lidt. Artiklen påpeger at fordelen ved SMÅ gulpladebiler kan være begrænset, dels fordi priserne på hvide plader er faldet for mange af disse biler, dels fordi der er misundelsesafgiften for privat brug på de godt 5.000 kr, som jo betyder en del når forskellen mellem pris og afskrivning er er væsenlig for disse biler.
Derimod er der nu stadig en vis økonomisk gevinst ved de større (og dyrere) gulpladebiler under 2 ton. F.eks er jeg ret sikker på at min Peugeot 307SW Airvan er noget billigere at have end den tilsvarende bil på hvide plader.
Man bliver nødt til at sætte sig ned og regne på hvad det koster at have den bil man ønsker sig på gule plader, og så se hvad man kan få for de samme penge på hvide plader, før man kan lave nogle konklusioner.
Det kan jo godt være fornuftigt at prioritere en generelt bedre bil mht. komfort og køreegenskaber fremfor at have et bagsæde man ikke bruger til noget i en bil af lavere standard. Det behøver jo ikke at være et transportbehov for meget store ting der gør at man vælger en gulpladebil.
Artiklen er forøvrigt her
http://www.berlingske.dk/article/20071007/bil/110061186/
Jeg synes nu nok du fordrejer sandheden lidt. Artiklen påpeger at fordelen ved SMÅ gulpladebiler kan være begrænset, dels fordi priserne på hvide plader er faldet for mange af disse biler, dels fordi der er misundelsesafgiften for privat brug på de godt 5.000 kr, som jo betyder en del når forskellen mellem pris og afskrivning er er væsenlig for disse biler.
Derimod er der nu stadig en vis økonomisk gevinst ved de større (og dyrere) gulpladebiler under 2 ton. F.eks er jeg ret sikker på at min Peugeot 307SW Airvan er noget billigere at have end den tilsvarende bil på hvide plader.
Man bliver nødt til at sætte sig ned og regne på hvad det koster at have den bil man ønsker sig på gule plader, og så se hvad man kan få for de samme penge på hvide plader, før man kan lave nogle konklusioner.
Det kan jo godt være fornuftigt at prioritere en generelt bedre bil mht. komfort og køreegenskaber fremfor at have et bagsæde man ikke bruger til noget i en bil af lavere standard. Det behøver jo ikke at være et transportbehov for meget store ting der gør at man vælger en gulpladebil.
Artiklen er forøvrigt her
http://www.berlingske.dk/article/20071007/bil/110061186/
Profil slettet
10-10-2007 kl. 20:38
Hej. Der er faktisk stillet forslag om i folketinget, at nedvejninger ikke længere kan lade sig gøre, og det med tilbagevirkede kraft.
check evt. linket som er taget fra skat's hjemmeside:
http://skat.dk/Vejledninger/Personserien/gulpladebiler1.pdf
Men som sagt er der nok en ændring på vej. Iøvrigt har jeg selv ringet til skat. De vidste ikke noget (eller ikke ret meget), Opel og Ford gav 2 forsk. svar. Jeg er selv på udkig efter en gulpladebil, Ford C-max eller Opel Meriva, da de er til at komme i nærheden af for penge, med selv mindre km. Overvejer alternativt en ny Citroen Berlingo, der kan fås for omkring 130000, leveret på gule plader, idet jeg har et kørselsbehov på ca. 40000 km om året.
check evt. linket som er taget fra skat's hjemmeside:
http://skat.dk/Vejledninger/Personserien/gulpladebiler1.pdf
Men som sagt er der nok en ændring på vej. Iøvrigt har jeg selv ringet til skat. De vidste ikke noget (eller ikke ret meget), Opel og Ford gav 2 forsk. svar. Jeg er selv på udkig efter en gulpladebil, Ford C-max eller Opel Meriva, da de er til at komme i nærheden af for penge, med selv mindre km. Overvejer alternativt en ny Citroen Berlingo, der kan fås for omkring 130000, leveret på gule plader, idet jeg har et kørselsbehov på ca. 40000 km om året.
Profil slettet
01-11-2007 kl. 19:57
Hej jeg købte en gul pl bil ford C,Max 2,0 tdci gia model & fik den leveret midt i juli 2007 nedvejet fra 2025 til 2000 kg inden lev da den skulle omsynes, indreg førstegang 1-2 2007 som demo kørt 324 klm
købt for 165000+ moms der var en del extra udstyr med bla oliefyr, hængertrækog en del andre ting er utrolig glad for den kører som en drøm ,den er rap og så kører den ca 17 klm på en litter mit kørselsbehov er ca 35000 om året
vh BW
købt for 165000+ moms der var en del extra udstyr med bla oliefyr, hængertrækog en del andre ting er utrolig glad for den kører som en drøm ,den er rap og så kører den ca 17 klm på en litter mit kørselsbehov er ca 35000 om året
vh BW