Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Km tal på ny bil

Profil slettet

Profil slettet

29-06-2007 kl. 23:03

Hej Jeg har igår hentet min spritnye bil, en Ford fiesta basic 1.3. Da jeg kommer hjem ser jeg pludselig at km tælleren står på 84 km, jeg undrer mig noget da jeg ikke mener bilen skulle have kørt nogen km overhovedet da den jo er ny. Er dette normal eller skal jeg rette henvendelse til sælger?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

29-06-2007 kl. 23:17

Det er ikke unormalt at den har kørt nogle km, selv om den er spritny.
En helt ny bil bliver klargjort på den måde at en mekaniker kører en tur i bilen, for at checke der ikke er nogle alvorlige fejl og mangler. og at den kører som den skal.

Men jeg må indrømme at 84 km lyder af meget. Jeg ville have sagt 20-40 km, ville være mere normalt.
Men prøv at snakke med sælger, om den har fungeret som lånebil eller demovogn ?

Men jeg tror også det er meget individuelt fra forhandler til forhandler.

bruger siden
11-12-2004

29-06-2007 kl. 23:18

Tillykke med din nye bil :-)))

Profil slettet

Profil slettet

29-06-2007 kl. 23:28

Mange tak, en ny bil er en fornøjelse.

Okay men 84 km er dog mange så retter henvendelse til sælger for at høre hvad der er skyld i alle de km.

bruger siden
11-12-2004

29-06-2007 kl. 23:40

Det er nok en meget god idé....

Men om han kommer med en eller anden sang fra de varme lande ved jeg så ikke.

Men det behøver selvfølgelig ikke være noget problem, hvis bare den er kørt pænt i de 84 km

Men alligevel ikk??? Det er lidt en princip-sag

Profil slettet

Profil slettet

30-06-2007 kl. 08:57

Jeg har lige underskrevet slutseddel på en ny Toyota Aygo i torsdag og jeg spurgte også ind til dette.

Sælger fortæller at den max ville være gået 10 - 20 km

Sælger oplyser mig at hvis den har gået over 100 km, så vil den blive betegnet som en brugtbil. og 84 km er sgu tæt på det, så ind og snak med sælger om det.

Benny Due

Benny Due
bruger siden
09-10-2003

30-06-2007 kl. 15:31

Hvis de havde vidst at du ville bemærk det havde de nok nulstillet tælleren, men havde det været bedre ??, det er der mange værksteder der gør, netop for at kunne fremvise 10 - 11 kørte kilometer,men sandheden er måske en helt anden (84) , tillykke med bilen alligevel, og lur mig om den ikke på et eller andet tidspunkt havde rundet 84 km alligevel ;-))

Profil slettet

Profil slettet

30-06-2007 kl. 16:32

84 km................................. så er den jo praktisk talt slidt op. Lad os sige som toyota erne nævnt herinde at de max må have kørt 25 km. det er en dif. på 59 km.... syntes du skal kræve statens takster for km. penge første 25 km er jo nul. passer fint med det tilladte en ny bil må køre så kan du trække 178 øre fra op til de 84 km = 105 kr.
Håber dette giver dig et billede af hvor smålig jeg syntes du er....

Profil slettet

Profil slettet

01-07-2007 kl. 09:25

en demobil er ikke en ny bil og efter de 100 km så er bilen at betegne som en brugt !

indlægget fra steffen skov er bare så latterligt !!!!!!! En ny bil skal ikke have kørt mere end nødvendigt, altså ikke af andre "kunder" eller af forhandleren frem og tilbage fra arbejde.

Profil slettet

Profil slettet

01-07-2007 kl. 09:59

........ det er næppe en demobil med 84 km på kl. sku ikke meget prøvetur over de 50 km den kan have kørt over det antal km den kan have kørt fra fabrikken og 8 gange omlæsning inden den havner v. forhandler... Hvordan tror du den kommer rundt inden den havner v. forhandler??? at de bærer den rundt? Når en ny bil har rundet 100km. vil den oftest blive reg. til forhandler selv. ellers bliver køber gjort opmærksompå det inden handel.
Meget typisk dansk at himle over latterlige 84 km.. hvad regner man med at få for 32.000 kr. ???? /resten er afgifter!)

Profil slettet

Profil slettet

01-07-2007 kl. 10:18

Har im min tid som bilforhandler velnok små 15 år nu. haft omkring 40 nye biler........... såeee jo har haft glæden af ny bil!
på fabrikkerne hiver man stikprøvevis biler ud af produktion. og kører 20-40 km i dem for at se om bilerne holder kravene. så faktisk kan det være en fordel at få en bil der har kørt en smule. da alt ned til den mindste skrue er tjekket af fabrikant.

Profil slettet

Profil slettet

01-07-2007 kl. 16:20

Det er ikke til at gætte hvad hordan de 84 km er opstået. Sælgeren ved det sikkert heller ikke. Hvis bilen har stået hos forhandleren i et par måneder kan der som sagt være flere kunder der hvar været ude at prøve den en tur på prøveplader for at se om den model var noget for dem. Måske har du selv været ude og køre en tur før du bestemte dig. Jeg tror at kunderne ville blive sure eller synes at det er underligt hvis de ikke kunne prøve bilen inden de beslutter sig, for for de flestes vedkommende at investere en betragtelig sum. Alternativet ville være at forhandlere sagde "desværre kan du ikke prøve den for så er den jo ikke ny når den skal sælges". Hvornår en bil er ny kommer an på hvem man spørger, f.eks. er en bil ny iflg skat når den ikke har været indregistreret før.
Hvis bilen ellers er i orden er det bare at acceptere de 84 km det er småting i forhold til hvad bilen kommer til at køre.

bruger siden
11-12-2004

01-07-2007 kl. 17:33

Det kan være der allerede er 4 forskellige der har givet bilen tæsk. Hvis bilen har fungeret som demovogn eller lånevogn, skal den jo ikke sælges som ny. Hun har jo betalt for en ny, så skal hun jo også have en ny bil.

bruger siden
11-12-2004

01-07-2007 kl. 17:46

Du tager altså fejl.

En forhandler tager et x antal biler hjem af de forskellige modeller.
Og de biler bliver for det meste brugt som demovogn/lånevogne, og derefter bliver bilen solgt til en lavere pris.
Der er selvfølgelig nogle af dem der bliver sat ud på "lageret" og bliver solgt til en kunde, hvis bilen matcher kundens ønsker. som spritnye hvis de er det.

Profil slettet

Profil slettet

01-07-2007 kl. 19:26

@ steffen skov

Du bliver sjovere og svojere at høre på ! Jeg har lige købt en ny Toyota Aygo den koster altså små 54.000 kr. + afgifter, så jeg tror ikke at en Ford Fiasta koster 32.000 kr.

Men en anden skriver at den kunne have stået i en længere tid hos forhandleren ? den tror jeg ikke på, jeg skal vente 3 ½ måned på min og så snart den lander i landet går der ikke mange dage før jeg har den !

Profil slettet

Profil slettet

01-07-2007 kl. 19:48

..kære bilpaneldeltager, jeg er i den heldige situation at jeg tilfældigvis arbejder hos en forhandler. Det er umuligt at have samtlige motorvarianter og karosserivarianter for ikke at tale om udstyrsvarianter indregistreret til demonstrationsbrug, så derfor har forhandlere prøveplader, således at en interreseret kunde kan komme til at prøve den model, som de er interesseret i. Det er så ikke altid kunden vælger at købe bilen og den bliver så stående indtil en ny køber kommer, så enkelte biler kan godt få kørt 80 km på denne måde. Det er ikke alle modeller der er lige stor efterspørgsel på i alle områder, og disse står selvfølgelig ikke indregistreret ude foran forhandleren. Hvis en kunde ønsker en bil af en bestemt udstyrsvariant og den ikke er på lager bliver den måske hentet hos en anden forhandler hvis kunden ønsker hurtig levering og her har den måske kørt 2 prøveture? Selvfølgelig bliver der leveret rigtigt mange biler som kun har kørt 5-10 km der er bestilt hjem fra fabrikken specifikt til den pågældende kunde.

Profil slettet

Profil slettet

01-07-2007 kl. 20:03

en Aygo koster vel ca. 54.00,- før afgifter og en Fiesta ligger nok prismæssigt lige i nærheden. Ventetiden på Aygo hænger sammen med at den er blevet yderst eftertragtet efter omlægningen af afgifterne og derfor er ventetiden steget meget. Uden at vide det tror jeg ikke at Ford Fiesta er lige så eftertragtet, den er i hvert fald ikke et synligt sted på salgslisterne. Enkelte bilmodeller eller udstyrsvarianter/farver kan hos nogle forhandlere godt stå mere end 6 mdr.

Profil slettet

Profil slettet

01-07-2007 kl. 21:24

ok du har sikkert givet 54.000 for den..... på DIN faktura. Men tror du ikke at fabrikken skal tjene lidt på den??? tror du den bliver fragtet gratis til danmark, tror du ikke importøren skal tjene på den inden han sælger den til forhandleren???? det er trods alt importøren der skal give garantien. din båt nakke

Profil slettet

Profil slettet

04-07-2007 kl. 06:46

Nu gider jeg ikke deltage i disse person angreb, men hvis du tror at jeg er total idiot og ikke ved at alle skal tjene på en bil, så er det jo op til dig selv.

Hvis du vil vide hvad en forhandler tjener på en helkt ny Aygo, så er det ca. 5000 kr. Hvad emportøren tjener ved jeg ikke ????