Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Kia Ceed SW 1.6 CRDI - Helt ny og 15 km/l

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

23-12-2007 kl. 21:14

Hej folks. Jeg har netop fået min Kia Ceed SW leveret her i fredags (21. dec 2007). Den ankom en hel måned forud for, hvad forhandleren i Ringsted havde forventet, så den vej kan det altså også gå. Modellen er sport og farven er "Compas blue", hvilket er en normal blå-grå metalfarve. Pæn og nydelig bil, der til forhandlerens egen store overraskelse har dellæder på sæderne, hvilket kun er en positiv overraskelse. Jeg havde heller ikke selv troet, at den var med dellæder. I går fik den så lov at vise, hvad den kunne på en tur fra Karlslunde til Silkeborg og tilbage igen samme dag. Det er en tur på 2 x 280 km. Jeg kørte virkeligt pænt med understregning under pænt. For at forklare, hvor pænt jeg kan køre, så kan jeg altså vride 12,5 km/l ud af min gamle benzindrevne Mazda 626 2.2 GLX 1991-model. De 12,5 km/l er om sommeren og på ringevejen til og fra arbejde. Om vinteren ligner det mere 10 km/l. Tilbage til Ceed'en. 1.6 liter common rail i nyeste afstøbning. På papiret er den opgjort til blandet godt 20 km/l. Så jeg satte næsen op efter at kunne holde den på 18 km/l så let som ingenting. Det var hvad nogle motor-journalister havde fået ud af en Octavia 2.0 TDI fra Danmark til Frankring med 130 km/t på motorvejen, så skulle det vel være en smal sag for en 1.6'er. Men det var det ikke. Uanset hvor forudseende jeg kørte og årvågen jeg kørte for ikke at komme højere end 130 km/t (nålen i 135 for at tage højde for unøjagtigheden på speedometeret) så viste displayet 7,2 l per 100 km, hvilket kun er 13,9 km/l. På strækninger med 110 km/t kunne den kommer helt ned på 6,8 l per 100 km = 14,7. Det kunne simpelthen ikke være rigtigt. Vel? Med et lille skår i glæden over den ellers gode og fine bil ankom jeg til Silkeborg, og kunne vise nyerhvervelsen frem for mor, der bød på kaffe og kage. Mens jeg var der, tog jeg en 12 kilometers tur ind til byen og tilbage igen, og her lød brændstoføkonomien noget mere opløftende på landevej: Ca. 16,5 km/l, men stadig langt fra at ligne 18 km/l eller 20 km/l for den sags skyld. På vejen hjem fra Silkeborg fik den lidt mere hastighed på og jeg kørte uden den hysteriske overvågning af, om jeg nu kørte ind i en situation, hvor jeg måske skulle bruge bremsen en smule, som jeg ellers havde gjort på vejen derover. Da jeg nåde hjem havde computeren i bilen regnet sig frem til 6,6 l per 100 km. Det er 15 km/l. Tager jeg højde for vinter, varme i bilen, air-con på og lader det tale i bilens favør og ligger 20% på, så når jeg de 18 km/l. Skal jeg være tilfreds med det? Naboen maner til tålmodighed og siger, at det kan jeg alligevel ikke regne med før jeg har kørt godt 2000 km og slidt den lidt til. "En dielsel kan du ikke kvæle..." sagde en stor voksen gut engang til mig, da jeg var yndre. Dielsel skal kunne sejtrække. Derfor var jeg også overrasket over, at Ceed'en ikke kan køre 50 km/t i 5. gear. Heller ikke i gennemvarm tilstand. Lige så snart nålen falder til 55 km/t og omdrejningerne til et sted mellem 1100-1200, så begynder gearstangen at danse uroligt fra side til side og motoren lyder som om den kun tænder på 2 eller 3 cylindre. Skal jeg køre i byen, så er det 4. gear. Det 5. kan kun komme på tage på omfartsvejen eller hvor der er 60 km/t hastighedsbegrænsing. I min gamle Mazda 626 kan jeg stille og roligt lade nålen falde ned på 50, og her kører den kun 45 km/t, og den trækker fint. Omdrejningerne er her 1200 og en slat. Jeg kan godt høre, når jeg giver gas, at den bedst vil have det lige over 50 km/t, men den gør arbejdet uden brok. Det kan Ceed'en slet ikke. Godt nok skal en 1.6 motor snurre hurtigere end 2,2 motor for samme arbejde, men Ceed'en er jo en diesel common rail, så jeg fatter det ikke. Ellers er jeg glad for min nye dyt og glæder mig over, at alle knapper og lydanlægget virker som det skal, men jeg har tænkt tanken, om 35.000 kr ekstra for at få en Octavia Elegance 2.0 TDI i sedan ville have været bedre, men da jeg prøvekørte den, så syntes jeg at den larmede mere i kabinen end Ceed'en, så jeg er nok lidt urimelig overfor min nye Ceed her til at begynde med. Med venlig hilsen Henrik Berg Andesen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

23-12-2007 kl. 22:24

Hej Niels.

Hvis din Octavia også er helt ny, så skulle der altså være en reel chance for at få min Ceed SW til at køre mindst 18 km/l også, når jeg har passeret 2.000 km uanset, at det er vinter nu. Du har jo også air-con og andre energislugere, som jeg antager kører for at holde indklimaet behageligt og musikken flydende.

Det vil jeg glæde mig til at finde ud af. Jeg skriver videre på "loggen over min Ceed SW" med en ny tråd, når jeg når dertil.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

23-12-2007 kl. 22:48

Jeg tror også som tidligere nævnt at du skal slå lidt kold julebryg i blodet, men selvfølgelig ikke i forbindelse med kørslen :O)

Med nogle flere km på bagen skal økonomien nok blive bedre, og som også nævnt er en beregning mere præcis og jeg skal selv lægge 10% til computerens oplyste forbrug (l/100km). om ”sejtrækket” bliver det tør jeg ikke udtale mig om men 1100-1200 omd. er nu heller ikke meget, spørgsmålet er om der rigtigt ladetryk ved så lave omdrejningstal.

Prøv at se på www.spritmonitor.de hvilket forbrug andre med sådan en model ligger ud med, og hvad det bliver til senere.

Med venlig hilsen Kim

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

24-12-2007 kl. 12:17

Jeg er ikke rendt på en forhandler i nyere tid der tænker sådan, og ville nok dampe af igen hvis jeg rendte på en. Jeg tror mange har fundet ud af at forholdene må være de samme mht. årgang, både når de skal købe og når de skal sælge.

Jeg hentede selv min nyeste bil 15/12-2006, alle fire forhandlere (heraf to autoriserede) der gav bud på den brugte spurgte til hvornår (dato) den var indregistreret første gang og ikke årgang (år).

God jul til alle! også her fra.

Med venlig hilsen Kim

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007