Bilbasen Forum
Kan det nu også svare sig med en ny bil.
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
27-08-2007 kl. 01:02
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
27-08-2007 kl. 10:51
Sikkerhed for at bilen starter hver morgen.
Sikkerhed for at der ikke kommer uventede udgifter.
Sikkerhed for at bilen lever op til nyeste standarder indefor bl.a. sikkerhed.
Men hvis man ikke er direkte uheldig med sit bilkøb, så vil det altså være billigere at købe en ældre brugt bil.
Jeg har haft flere ældre biler, som har kostet under 2 kr/km, og det svarer jo stort set kun til afskrivningen på en ny bil.
Jeg har dog også været uheldig en enkelt gang, hvor et brugtkøb af en Mazda 626 kostede mig 50.000 kr på et år og ca. 13.000 km - det er næsten 4 kr/km.
Men det er altså kun sket een gang ud af ca 10 brugtbilkøb.
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
27-08-2007 kl. 12:24
Med 10 brugte biler bag dig, kunne jeg godt tænke mig at spørge dig, hvad for en af dem, du tør anbefale andre at købe?
Med venlig hilsen
Henrik Berg Andersen
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
27-08-2007 kl. 14:06
For det første kan jeg jo lige nævne, hvilke biler jeg har haft:
VW Derby (mange år siden)
Toyota Corolla
Opel Vectra A
Mazda 626
Alfa 156
Citroen BX
Subaru Legacy
Ford Mondeo
Mazda 5
De sidste 8 biler har jeg haft indenfor de sidste ca 10 år.
Jeg har kun været direkte uheldig med min Mazda 626.
Den havde kun gået 100.000 km, men både undervogn og motor var færdig. Det er sikkert ikke en dårlig bil, men jeg var bare meget uheldig.
Ellers har jeg haft største reparation på Subaru'en, da den fik nye drivaksler. Men på det tidspunkt havde den altså også kørt langt over 200.000 km, og den var 12 år gammel. Jeg havde købt den for kun 25.000 kr, og ud over reparationen ofrede jeg ikke så meget som et olieskift på den på ca. 2,5 år.
Vectra'en blev ædt af rust pga. dårlig udført undervognsbehandling, men kørte ellers fremragende.
Ingen af den andre biler har fejlet noget slemt.
Alfa og Mondeo kørte klart bedst, men jeg har nok været allemest glad for Subaru og Vectra - især i fht. prisen.
Der er ikke mange bilmærker, som jeg ikke ville turde at købe, hvis man bare kigger sig for under købet, og selvfølgelig ikke betaler for meget for dem.
Søren..
Profil slettet
27-08-2007 kl. 15:30
Køb af ny bil afhænger i høj grad af "lækkerheds-følelsen", hvilket ikke kan sættes i et regneark.
Det er superlækkert om morgen at sætte sig i en ny bil der dufter, lyder og opfører sig som ens første kæreste..:)
Det er klart at købet af ny bil i mange tilfælde afgøres af økonomi, personligt vil jeg dog hellere undvære et par røde bøffer hver måned end at køre i en bil som ærgrer mig.
Jeg glæder mig til at læse dit endelige valg af bil, og kan i øvrigt tilføje at jeg selv kører Octavia 2,0 TDI og er yderst tilfreds, jeg har dog ingen anelse om hvad den koster mig pr. km..:)
mvh Kim
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
27-08-2007 kl. 15:57
Du nævner lækkerhedsfølelsen som en grund til at købe en ny bil.
Jeg vil bruge præcis samme begrundelse for at købe en brugt.
For 90.000 kr kan jeg købe en helt ny Chervolet Matiz eller en 5 år gammel Alfa 156.
Hvis det er lækkerhedsfølelsen, der skal afgøre købet, så ville jeg vælge Alfa'en.
Men hvis det der imod er driftøkonomien der er vigtig, så er Alfa'en måske ikke det korrekte valg.
Jens Schaap Nygaard
bruger siden
24-04-2006
27-08-2007 kl. 19:35
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
27-08-2007 kl. 22:53
En Octavia til 50 øre pr kilomenter. Der må da være taget noget ud af regnestykket for at komme dertil. Afskrivning, renter, brændstof, forsikring, mekaniker, dæk og så videre. Så kommer du altså ikke under 3 kroner med en næsten ny Octavia.
Profil slettet
28-08-2007 kl. 10:05
Ja - du rammer hovedet på sømmet.
Jeg fik vist også formuleret mig lidt forkert. Det jeg grundlæggende mener er, at man ikke blindt skal vælge bil efter totaløkonomi, men i højere grad gå efter "lækkerhedsfølelsen" - Det tror jeg man bliver gladere for i længden, uanset om bilen er nu eller brugt.
mvh Kim
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
28-08-2007 kl. 10:29
Det vil sige, at bilen kun hr kostet dig 30.000 kr på 60.000 km.
Det er jo umuligt. Alene dieselen vil koste så meget.
Dertil kommer afgifter og forsikring.
Og jeg går også ud fra, at du kører din helt nye bil til service engang imellem.
Og sidst men ikke mindst har du nok heller ikke solgt den til samme pris, som du har købt den.
Når alt kommer til alt, er pris/km nok alligevel ikke en helt retfærdig sammenligning.
Tallet vil jo blive klart lavere, hvis du kører mange km årligt, sammenlignet med en der ikke kører så meget.
Det er klart, da mange omkostninger såsom forsikring og afgift påfalder uanset om du kører i bilen eller ej.
Der ud over har en bil, som har kørt 100.000 km og er 1 år gammel jo heller ikke haft samme afskrivning som en, der har kørt 100.000 km men er 10 år gammel.
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
07-09-2007 kl. 23:09
Den store synder er værditabet som sagtens kan udgøre halvdelen af de årlige omkostninger på en normal mellemklassebil i DK. Man kan reparere meget for de penge. Men selvfølgelig er der en grænse for hvornår en bil bliver så dyr i rep. at det bedre kan betale sig at skifte den ud med en nyere.
Frank Jønsby
bruger siden
06-01-2004
23-09-2007 kl. 20:01
Thomas Pedersen
bruger siden
21-09-2004
18-10-2007 kl. 18:13
Carsten Jensen
bruger siden
06-01-2004
18-10-2007 kl. 18:59
Det handler jo også i den grad om forventninger til det man køber.
Vi har flere bekendte der køber en bil, og 8 år efter skifter de den ud, for så er billånet betalt og så starter de igen med en ny bil.
Så enten er bilen et "nødvendigt onde" der uanset hvor mange excell ark der bruges bare koster penge, eller også er det en kilde til køreglæde og smil, og en omvej hjem fra arbejde, men så ved man måske også hvorfor det koster penge.
Værditab og teoretisk afskrivning hænger sjældent sammen mere. Måske fordi forhandlerne idag har andre muligheder for at justere priser på ny bil og byttebil, så oplever vi noget andet end for 10 år siden. Men da jeg i 1987 var nødsaget til at sælge min 6 mdr gl. 205 1,3 XR der havde kørt 11.000km tabte jeg svimlende 10.000 ved at sælge den privat. En ny kostede lige omkring 110.000. Det går aldrig idag....
Men køber du ny, så køb med fornuften så langt at du får ESP og minimum 4 x * i crashtest og diverse airbags, og glæd dig over du har en eller anden form for sikkerhed, og køber du diesel er det jo med partikel filter.... :-)
Rigtig god fornøjelse og undskld den lange smøre....