Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Kan det nu også svare sig med en ny bil.

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

27-08-2007 kl. 01:02

Hej folks. Ja, jeg har ikke bestemt mig for, hvad min nye bil skulle være endnu. Der kommer hele tiden nye input. F.eks. når man læse i Penge og Privatøkonomis analyse, at en Skoda Octavia 2,0 TDI med 140 heste har samme driftsøkonomi over 3 år som en Ford Focus 1,6 TDCi. Så er det jo bare, om over 300.000 i lån slår dig ihjel inden du når hen i den anden ende af de 3 års ejertid ... Nuvel, med glæden over at skulle vælge ny bil i kroppen tager jeg lige et skridt baglæns og finder et Excel regneark frem og propper alt ind, hvad jeg kan finde, som jeg har spenderet på min udtrådte Mazda 626 fra 1991, som jeg har ejet siden 2001. Det er ingen tvivl om inden jeg går igang, at kr per kilometer må ligge højt. Højere end ny bil, tænkte jeg, da jeg altid synes, at der er noget, der skal bruges mange tusind kroner på at lave. Jeg tager bankudskrifter og hukommelse i brug og tager tal ind tilbage til sommeren 2004. Mekaniker, dæk, CRM, forsikring (dog kun ansvar), syn, værditab (købspris 37.000 delt over 6 år), rentebelastning af vedligeholdelsespenge og værditab. Benzinen regnes ud fra 9 kr literen og 11 km per liter. Og hvad får jeg så i enden, hvis jeg siger 15.000 km om året som i Penge og Privatøkonomi: 2,94 kr per kilometer. Mjaee ... det får man sgu ikke meget ny bil får. Måske en Fabia eller en Yaris, men der kan 2 voksne og 3 børn næppe være i. Livet er hårdt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

27-08-2007 kl. 10:51

Det man i første omgang køber, når man køber en helt ny bil, er sikkerhed.
Sikkerhed for at bilen starter hver morgen.
Sikkerhed for at der ikke kommer uventede udgifter.
Sikkerhed for at bilen lever op til nyeste standarder indefor bl.a. sikkerhed.

Men hvis man ikke er direkte uheldig med sit bilkøb, så vil det altså være billigere at købe en ældre brugt bil.

Jeg har haft flere ældre biler, som har kostet under 2 kr/km, og det svarer jo stort set kun til afskrivningen på en ny bil.
Jeg har dog også været uheldig en enkelt gang, hvor et brugtkøb af en Mazda 626 kostede mig 50.000 kr på et år og ca. 13.000 km - det er næsten 4 kr/km.
Men det er altså kun sket een gang ud af ca 10 brugtbilkøb.

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

27-08-2007 kl. 12:24

Hej Søren Hansen.

Med 10 brugte biler bag dig, kunne jeg godt tænke mig at spørge dig, hvad for en af dem, du tør anbefale andre at købe?

Med venlig hilsen
Henrik Berg Andersen

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

27-08-2007 kl. 14:06

Uha, det er et godt spørgsmål.

For det første kan jeg jo lige nævne, hvilke biler jeg har haft:

VW Derby (mange år siden)
Toyota Corolla
Opel Vectra A
Mazda 626
Alfa 156
Citroen BX
Subaru Legacy
Ford Mondeo
Mazda 5

De sidste 8 biler har jeg haft indenfor de sidste ca 10 år.

Jeg har kun været direkte uheldig med min Mazda 626.
Den havde kun gået 100.000 km, men både undervogn og motor var færdig. Det er sikkert ikke en dårlig bil, men jeg var bare meget uheldig.

Ellers har jeg haft største reparation på Subaru'en, da den fik nye drivaksler. Men på det tidspunkt havde den altså også kørt langt over 200.000 km, og den var 12 år gammel. Jeg havde købt den for kun 25.000 kr, og ud over reparationen ofrede jeg ikke så meget som et olieskift på den på ca. 2,5 år.

Vectra'en blev ædt af rust pga. dårlig udført undervognsbehandling, men kørte ellers fremragende.

Ingen af den andre biler har fejlet noget slemt.

Alfa og Mondeo kørte klart bedst, men jeg har nok været allemest glad for Subaru og Vectra - især i fht. prisen.

Der er ikke mange bilmærker, som jeg ikke ville turde at købe, hvis man bare kigger sig for under købet, og selvfølgelig ikke betaler for meget for dem.

Søren..

Profil slettet

Profil slettet

27-08-2007 kl. 15:30

Køb af fabriksny bil er ikke bare facts sort på hvidt.
Køb af ny bil afhænger i høj grad af "lækkerheds-følelsen", hvilket ikke kan sættes i et regneark.
Det er superlækkert om morgen at sætte sig i en ny bil der dufter, lyder og opfører sig som ens første kæreste..:)
Det er klart at købet af ny bil i mange tilfælde afgøres af økonomi, personligt vil jeg dog hellere undvære et par røde bøffer hver måned end at køre i en bil som ærgrer mig.

Jeg glæder mig til at læse dit endelige valg af bil, og kan i øvrigt tilføje at jeg selv kører Octavia 2,0 TDI og er yderst tilfreds, jeg har dog ingen anelse om hvad den koster mig pr. km..:)

mvh Kim

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

27-08-2007 kl. 15:57

Hej Kim.

Du nævner lækkerhedsfølelsen som en grund til at købe en ny bil.
Jeg vil bruge præcis samme begrundelse for at købe en brugt.

For 90.000 kr kan jeg købe en helt ny Chervolet Matiz eller en 5 år gammel Alfa 156.

Hvis det er lækkerhedsfølelsen, der skal afgøre købet, så ville jeg vælge Alfa'en.
Men hvis det der imod er driftøkonomien der er vigtig, så er Alfa'en måske ikke det korrekte valg.

Jens Schaap Nygaard

Jens Schaap Nygaard
bruger siden
24-04-2006

27-08-2007 kl. 19:35

Køb trygt jeg har lige fået min 3 af slagsen, den første en 1,9 TDI combi elegance 70000 km. á 61øre den næste en 2,0 TDI DSG combi elegance 60000 km á 50 øre, den 3 er 4 uger gammel

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

27-08-2007 kl. 22:53

Hej Jens Nygård.

En Octavia til 50 øre pr kilomenter. Der må da være taget noget ud af regnestykket for at komme dertil. Afskrivning, renter, brændstof, forsikring, mekaniker, dæk og så videre. Så kommer du altså ikke under 3 kroner med en næsten ny Octavia.

Profil slettet

Profil slettet

28-08-2007 kl. 10:05

Hej Søren
Ja - du rammer hovedet på sømmet.
Jeg fik vist også formuleret mig lidt forkert. Det jeg grundlæggende mener er, at man ikke blindt skal vælge bil efter totaløkonomi, men i højere grad gå efter "lækkerhedsfølelsen" - Det tror jeg man bliver gladere for i længden, uanset om bilen er nu eller brugt.

mvh Kim

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

28-08-2007 kl. 10:29

60.000 km i en helt ny Octavia for 0,50 kr/km.
Det vil sige, at bilen kun hr kostet dig 30.000 kr på 60.000 km.
Det er jo umuligt. Alene dieselen vil koste så meget.
Dertil kommer afgifter og forsikring.
Og jeg går også ud fra, at du kører din helt nye bil til service engang imellem.
Og sidst men ikke mindst har du nok heller ikke solgt den til samme pris, som du har købt den.

Når alt kommer til alt, er pris/km nok alligevel ikke en helt retfærdig sammenligning.
Tallet vil jo blive klart lavere, hvis du kører mange km årligt, sammenlignet med en der ikke kører så meget.
Det er klart, da mange omkostninger såsom forsikring og afgift påfalder uanset om du kører i bilen eller ej.
Der ud over har en bil, som har kørt 100.000 km og er 1 år gammel jo heller ikke haft samme afskrivning som en, der har kørt 100.000 km men er 10 år gammel.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

07-09-2007 kl. 23:09

Grundreglen er jo simpel nok: jo nyere bil jo dyrere er prisen pr km. Ellers var det jo ikke mange brugte biler der blev solgt :-)

Den store synder er værditabet som sagtens kan udgøre halvdelen af de årlige omkostninger på en normal mellemklassebil i DK. Man kan reparere meget for de penge. Men selvfølgelig er der en grænse for hvornår en bil bliver så dyr i rep. at det bedre kan betale sig at skifte den ud med en nyere.

Frank Jønsby

Frank Jønsby
bruger siden
06-01-2004

23-09-2007 kl. 20:01

Min første 626 fra 1992 kørte 310.000 km uden en eneste uforudset reperation. Kun alm. sliddele. Den 626 jeg har nu er fra 2000 og har kørt 187000 km og med en sprunget manifold pakning som eneste overraskelse. Jeg vælger brugt Mazda igen, så længe det fortsætter sådan...;O)

Thomas Pedersen

Thomas Pedersen
bruger siden
21-09-2004

18-10-2007 kl. 18:13

Min bil er en tidligere Leasing og der er fuld Aut. service. De fleste er der jo service aftale m.m på, hvor den der leaser bare skal sende den på værksted hvis der er det mindste. Køber gerne en tidligere leasing bil igen.

Carsten Jensen

Carsten Jensen
bruger siden
06-01-2004

18-10-2007 kl. 18:59

Uha, jeg har haft 31 biler i mit 44 år gamle liv....men nogle gange er det også gået stærkt..... Men deriblandt 5 helt nye biler, og den sidste af de nye en VW til over 300.000 der det første halve år var på værksted 14 gange med uforklarlige el problemer og utætte dørlister og meget mere. Det tager glæden af fornemmelsen over at eje en ny bil. Lige pt kører jeg i min hustru´s 3 år gl. Punto FL 1,2. Og den gør det den skal.
Det handler jo også i den grad om forventninger til det man køber.
Vi har flere bekendte der køber en bil, og 8 år efter skifter de den ud, for så er billånet betalt og så starter de igen med en ny bil.
Så enten er bilen et "nødvendigt onde" der uanset hvor mange excell ark der bruges bare koster penge, eller også er det en kilde til køreglæde og smil, og en omvej hjem fra arbejde, men så ved man måske også hvorfor det koster penge.
Værditab og teoretisk afskrivning hænger sjældent sammen mere. Måske fordi forhandlerne idag har andre muligheder for at justere priser på ny bil og byttebil, så oplever vi noget andet end for 10 år siden. Men da jeg i 1987 var nødsaget til at sælge min 6 mdr gl. 205 1,3 XR der havde kørt 11.000km tabte jeg svimlende 10.000 ved at sælge den privat. En ny kostede lige omkring 110.000. Det går aldrig idag....
Men køber du ny, så køb med fornuften så langt at du får ESP og minimum 4 x * i crashtest og diverse airbags, og glæd dig over du har en eller anden form for sikkerhed, og køber du diesel er det jo med partikel filter.... :-)
Rigtig god fornøjelse og undskld den lange smøre....