Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Irriterende lyd fra forfjeder

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

03-03-2009 kl. 19:17

Min bil har fået en irriterende lyd. Fejlen har jeg lokaliseret, men jeg aner ikke hvordan, jeg skal udbedre den. Problemet er startet efter, at bilen har været løftet op, og det drejer sig om en irriterende lyd, som stammer fra fjedren foran i højre side. Lyden kan nærmest beskrives som lyden af en fjeder, der giver sig (eller en dunke-lyd). Problembeskrivelse: Når man drejer rattet stille og roligt (og man behøver slet ikke at dreje det ret meget), kommer der en lyd fra højre fjeder foran - det lyder som om, den giver sig. Lyden kommer også, når bilen er slukket og står stille, og man drejer på rattet. Lægger man en hånd på fjedren samtidigt med, at der er én, der drejer på rattet, kan man også mærke, at fjedren giver en vibration idét, lyden kommer. Der kommer ingen lyd fra fjedren, når man kører over bump e.lign., det er kun, når man drejer rattet samtidigt. Hvordan udbedres problemet? Kan det være fordi, at fjedren har givet sig idét, bilen har været løftet op, og således skal "skubbes" på plads? (Bilen har jo været løftet mange gange før, uden at den har sagt en lyd bagefter). Eller er det snarere tårnlejet, der er slidt og færdigt? Sidst rettet: 3/3-09 (af administrator)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

03-03-2009 kl. 19:49

Nu skriver du ikke hvad det er en Bil! men det lyder helt sikker som Tårnlejerne øverst i støddæmperen over fjederen som ikke duer mere og så er det at adskille fjerdeben og nyt leje ind

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

03-03-2009 kl. 20:17

Det lyder til, at I mener, at det er tårnlejet, der er slidt og færdigt. Synes bare, at det er pudsigt, at lyden er kommet, lige efter bilen har været på lift... er der større risiko for at tårnlejerne begynder at skabe sig, når bilen har været på lift? Altså at en tur på liften lige giver 'den sidste dråbe' der bevirker, at tårnlejet er færdigt.