Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
28-11-2007 kl. 21:40
Alt i alt er der forsat en en lille gevinst ved køb af diesel, men det er især for pendlere med mindre biler.
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
29-11-2007 kl. 12:18
Afgift for 1 liter diesel (inkl. moms) = 3,41
Så bare vent til den dag afgiften bliver ensrettet.... :-)
Det er rigtigt, at diesel fremkommer tidligere end benzin under raffineringsprocessen af råolien, så derfor må man forvente at fremstillingsprisen på diesel er lavere end for benzin.
Prisen på verdensmarkedet er dog styret af mange andre faktorer end fremstillingsprisen - hovedsageligt efterspørgslen. Derfor stiger dieselprisen også markant, når det er vinter på den nordlige halvkugle og forbruget til opvarmning stiger...
Profil slettet
29-11-2007 kl. 21:14
Profil slettet
30-11-2007 kl. 17:20
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
30-11-2007 kl. 17:57
I øvrigt er jeg ikke enige I at dieselbiler er overvurderede. Forudsat at bilen er en privatbil (og ikke firmabil) er der fortsat meget god økonomi i store dele af dieselbilerne, og man behøver ikke køre mange tusinde km om året. Den største økonomiske gevinst ved diesel er at bilen kører flere km pr liter, og ikke så meget at dieselprisen er lavere.
Niels-Juel Nielsen
bruger siden
02-01-2005
01-12-2007 kl. 16:38
Niels-Juel Nielsen
bruger siden
02-01-2005
01-12-2007 kl. 16:38
Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003
02-12-2007 kl. 12:59
Profil slettet
Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003
03-12-2007 kl. 16:08
der er jo en politisk dagorden, om C02, miljø mm, samt en fordeling af statens indtægter bl.a fra brændstof. Prisfastsættelse er derudover tilpasset de enkelte markeder, dvs købekraft. Olien på det frie marked handles i $, kursen er lav, måske en fordel. Som du selv tidligere har skrvet din kone fra sydamerika, hvor købekraft og miljø politik måske ikke er tilsvarende vort kontinent.