Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
23-11-2007 kl. 23:31
Jeg har erfaring med dem fra Norge hvor jeg har boet. Grundlæggende er det en ok ide, såfremt man stiller dem op på strækninger hvor det giver mening at begrænse farten. Problemet med dem er at folk lynhurtigt lærer hvor de står og så sænker farten når man når dem. Rent faktisk giver det den modsatte effekt, nemlig at der opstår farlige situationer fordi folk 50 m før dem bremser op og derved skaber uro i kolonnen. Teknologisk ved jeg at de første kasser i Norge var med gammeldags film, som betød at filmen dåligt var sat i før den var brugt. Idag mener jeg at de er digitale så billederne overføres med det samme til en central enhed. Det er også langt fra alle kaser som er aktive, men som størstedelen af tiden ikke er slået til, men det er jo et spørgsmål om hvor markant en overvågning man vil have.
Personligt er jeg positiv til dem da jeg finder det bedre at have en stærekasse til at uddele fastbøder end 3-5 politibetjente som derved er fjernet fra andre opgaver. Vi ved jo alle at politiet har begrænsede ressourcer i disse år. Men det er klart at antallet og brugen af dem ikke skal overdrives. Farten er trods alt langtfra den eneste farlige faktor i trafikken. Det ville f.eks være mindst ligeså relevant at lave nogle stærekasser som kunne måle om du holdt afstand til den forankørende bil, da det efter min mening er mindst lige så farligt, specielt på motorvejene.
Personligt er jeg positiv til dem da jeg finder det bedre at have en stærekasse til at uddele fastbøder end 3-5 politibetjente som derved er fjernet fra andre opgaver. Vi ved jo alle at politiet har begrænsede ressourcer i disse år. Men det er klart at antallet og brugen af dem ikke skal overdrives. Farten er trods alt langtfra den eneste farlige faktor i trafikken. Det ville f.eks være mindst ligeså relevant at lave nogle stærekasser som kunne måle om du holdt afstand til den forankørende bil, da det efter min mening er mindst lige så farligt, specielt på motorvejene.
jesper fabrin
bruger siden
06-01-2004
24-11-2007 kl. 13:20
Godt indlæg. Har svært ved at vurdere for- imod, men må jo konstatere antallet af dræbte i trafikken stiger. Kan stærekasser og fotovogne redde blot 1 menneskeliv, ja så er jeg med på ideen. Men jeg så da helst massiv indsats af politifolk/færdselspoliti på alle mulige listige steder og tidspunkter, så får man jo også fat i alle dem der kører spirituskørsel osv., samtidig får man jo måske også en forklaring på "forseelsen" - virker ikke som speedometer afgift på samme måde efter min mening. Der må vel være nogle "kloge" som kan beregne hvor man får mest for pengene. Førnævnte politifolk kan jo også hjælpe ved ulykker, hasarderet kørsel, lygtefejl osv osv....her hjælper stærekasser jo ikke en dyt. KORT OG GODT: mere politi på vejene.