Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
Profil slettet
08-11-2007 kl. 10:14
Som far til småbørn er jeg pisket til at se på brugsværdien og inddele, de biler jeg finder interessante, i forskellige klasser.
Eks. baggagerum
Golf Variant: 505 liter
Passat Variant: 565 liter
Octavia Combi: 580 liter
Ergo kan jeg i min situation ikke sammenligne Golf og Octavia idet min nuværende Octavia H/B med 520 liter er i underkanten.
Get my point..??
Syntes i øvrigt at Golf´en er introduceret med for lille udvalg af motorer.
mvh Kim
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
08-11-2007 kl. 12:44
Jeg har f.eks. også fravalgt Vectra, da den godt nok har et kæmpe bagagerum, men desværre er for smal til mit behov.
F.eks. er Mondeo ca. 10-12 cm bredere inde i bagagerummet.
Noget helt andet er, at jeg ikke kan forstå, hvorfor man lige bruger undervognen til at bestemme, hvilken klasse en bil tilhører.
Ja, Golf og Octavia deler undervogn, men Skoda'en er altså meget større.
I "gamle dage" var der noget, der hed "rummelighedsindex". Hvor er det blevet af?
Jens Schaap Nygaard
bruger siden
24-04-2006
08-11-2007 kl. 13:03
Profil slettet
Profil slettet
08-11-2007 kl. 13:21
Profil slettet
09-11-2007 kl. 13:51
Der må findes et smart hovede i bilbranchen, der kan lave en klassifisering ud fra hvilket behov en given bil opfylder hos den målgruppe bilen henvender sig til.
I forlængelse af overskriften på denne tråd fastholder jeg i øvrigt stadigt at en Octavia opfylder fuldstændig de samme krav til en familebil som en Passat - undtaget VW mærket...!
Findes der bilejere der har skiftet fra Octavia til Passat eller modsat hører jeg gerne erfaringer.
Når en Octavia ydermere, i lang udstrækning, er lavet af de samme komponenter som Passat, mener jeg ikke at 131 mm i akselafstand er X antal 10tusind-lapper værd.
Som jeg ser det - måske farvet af eget valg - kan extraprisen kun beretiges ved et mere værdifuldt mærkenavn, og her syntes jeg da for alvor at VW er ved at "pisse i nælderne". Mit personlige indtryk når man taler med famile, venner og kollegaer er at VW ikke har samme anseelse som tidligere.....
Profil slettet
09-11-2007 kl. 14:20
Jeg er "kun" 185 cm men sidder mageligt "bagved mig selv" i min Octavia, endvidere har jeg også i flere tilfælde kørt lange ture med 3 voksne på bagsædet (uden at de har beklaget sig - tværtimod)
Det er møgsvært at inddele biler i forskellige klasser, for alle købere har individuelle behov - som dig selv.
Uden at have nogen form for bevis, dokumentation eller afprøvning tror jeg i øvrigt at bagsædet Octavia´en er anderledes monteret end i en Golf, netop for at give en anelse bedre benplads - muligt jeg tager fejl.
Det må der være en VAG kyndig herinde der kan svare på.
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
10-11-2007 kl. 10:42
Modsat størrelsen af bagagerummet giver akselafstanden en ide om hvor meget plads der er til personer, og det er jo personbiler vi taler om. Modsat du og mange andre mener jeg ikke Octavia er en kæmpestor personbil, fordi den har et stort bagagerum. Jeg har selv en Honda Civic årgang 2007 med, dens bagagerum er 5 liter større end Volvo S80 og Skoda Superb. Min personlige opfattelse er dog at de to sidstnævnte er noget større personbiler, set i forhold til min Civic.
Jeg kan ikke se hvor Octavia skulle være meget større end Golf, bort set fra udvendig længde og størrelsen på bagagerummet. Begge har en akselafstand på 258 cm, de forskellige mål i kabinen et svensk bilblad måler giver sammenlagt 633 cm for Octavia Combi og 632 cm for 5-dørs Golf. Det bladet kalder effektiv kupelængde og Motor komfortmål (maks. Benstræk for + rest bag) er for Octavia Combi 171 cm og for 5-dørs Golf 174 cm. Til sammenligning har min Civic en akselafstand på 262 cm og den effektive kupelængde er 176 cm, så den længere akselafstand giver også mere plads.
Med venlig hilsen Kim
Profil slettet
11-11-2007 kl. 20:08
Cremen af VW..vor herre bevares..!!!
Profil slettet
11-11-2007 kl. 21:37
Passat (og enhver Seat) er sgu da lige så meget stangvare som Octavia.
Der er da absolut intet eksklusivt over en Passat..en helt almindelig, lidt over gennemsnittet, sælgerbil.
For 3 år siden da jeg valgte min nuværende Octavia var Passat
med i overvejelserne, ligesom den er nu igen da Octavia´en står foran udskiftning.
Jeg er ikke 100% sikker på det bliver Octavia igen, men det står helt klart at en Octavia opfylder 100% de samme behov for mig som en Passat, uanset hvilken klasse Octavia´en puttes ind i.
Entydigt at mene at en Octavia ikke kan konkurrere med en Passat, til samme køber, pga. akselafstand giver, i min verden, ingen mening.
At skrive mellem linjerne at en Passat er en eksklusiv bil sender fandme et større råb om at komme ned på jorden end at sammenligne Octavia og Passat.
Vi kan åbenbart kun blive enige om at være uenige...så lad os parkere den her og hverisær glædes over at vi ikke kører rundt i en Volga på hullede russiske veje.
Thomas Pedersen
bruger siden
21-09-2004
11-11-2007 kl. 21:59
Fik endelig min superb da barnevognen var solgt.
Profil slettet
12-11-2007 kl. 18:09
Profil slettet
12-11-2007 kl. 19:15
Profil slettet
12-11-2007 kl. 19:39
Profil slettet
14-11-2007 kl. 15:05
Lur mig om ikke den nye Superb kommer med et bedre udvalg af motorer...for som du også har konstateret er det sgu lidt tyndbenet i øjeblikket.
Kunne være spændende at se hvad en Superb som stationcar med en ordenlig dieselkværn kunne gøre ved de flinke dengser i firmabilsklassen..????
Mon ikke de også skulle lure på et andet navn, for Superb er da lidt for nemt...
mvh Kim
Niels Richard Brunhøj
bruger siden
01-07-2007
29-12-2007 kl. 09:57
Profil slettet
29-12-2007 kl. 13:45