Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

06-09-2007 kl. 09:37

Det lyder absolut som et godt køb! Mazda 626 er en holdbar og pålidelig bil, prisen og km-standen er lav, tandrem skiftet for kort tid siden, og vigtigst: Undervognsbehandlet fra ny! Kig stadig bilen efter for rust - på trods af undervognsbehandlingen kan den måske alligevel have rust i f.eks. bundkarret eller træls kantrust osv.

Vær opmærksom på ventiltikken fra motoren - dette skal forsvinde kort efter start. Modellen er kendt for at der var problemer med oliepumpen i de tidlige årgange, og dette viser sig ved omtalte tikkeri.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

06-09-2007 kl. 14:39

Sikkert et ok køb, men tro nu ikke, at bare fordi det er en Mazda, så er den helt sikkert ok.

Jeg har haft sådan en 626 af samme årgang. Det er uden sammenligning den mest fejlbehæftede bil, som jeg nogensinde har haft.

Den havde dengang kun kørt ca. 120.000 km, men den var alligevel slidt op.
Motoren var færdig med et kæmpe olieforbrug til følge.
Hele undervognen (drivaksler, hjulophæng, styrekugler, diverse led etc) var slidt op.
Et normalt service - på en iøvrigt nysynet bil - kostede mig ca. 25.000 kr. Og det beløb gik kun til udskiftning af dele i undervognen. Motoren måtte jeg leve med, selvom den brugte 2 liter olie med hver tank benzin.

Og ja, jeg ved godt, at jeg bare var uheldig, og at en Mazda 626 normalt er en god og holdbar bil, men se den nu alligevel godt efter, før du beslutter dig.

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

07-09-2007 kl. 10:27

Jesper: Det er oliepumpen der kan forårsage tikkeriet, ikke benzinpumpen - tikkeriet skyldes at der ikke er nok olietryk til de hydrauliske ventil-spillerums-udlignere. Hvis oliepumpen skulle være fejlbehæftet og mod forventning ikke skiftet under garantien for mange år siden, så aner jeg faktisk ikke hvad en ny koster, da det ikke normalt er en komponent der går i stykker.... I hvert fald kan den næppe fås uoriginal.
Som du selv skriver, så er "moderat" ventiltikken ikke nødvendigvis et problem der skal gøres noget ved, og det kan også bare skyldes at de hydrauliske ventil-spillerums-udlignere ikke er nye længere. Tikken er et tegn på at ventilerne har for stort spillerum, og dette er ikke slemt sammenlignet med for lille (eller manglende) spillerum, som kan forårsage brændte ventiler.

Søren: Man kan være uheldig med alle biler, og du har sikkert været udsat for en bil, som er blevet kørt totalt råddent af den tidligere ejer, og så kan alting slides op langt hurtigere end forventet. Hvis omtalte bilmodel behandles ordentligt fra ny, kan den normalt nemt holde til 400.000km eller mere...

torben schmidt

torben schmidt
bruger siden
31-05-2006

27-09-2007 kl. 11:10

Jeg har selv det problem med oliepumpen,jeg fik at vide at den koster 1800kr +moms og montering(fåes ikke uoriginal)Jeg fik også samtidig at vide jeg skulle hælde en 20/50W olie på og det var ved en mazda forhandler.Det har taget noget af tikkeriet.Det er 5 år siden jeg undersøgte det. M.V.H Torben

Profil slettet

Profil slettet

04-10-2007 kl. 18:17

det tikken kommer ventillerne som bliver stille at motorolien og der for det en nye oliepump og ikke en benzinpumpe der skal til og den fåes for ca 2000 kr...så problemet løst....det komme ca. ved 170000km og igen ved ca 400000km