Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Anders Wickmann

Anders Wickmann
bruger siden
06-08-2004

30-08-2007 kl. 17:26

Må lige komme med en kommentar herfra. Jeg bor i Schweiz og her fungere alt i bedste velgående. Man kan få en ny Audi TT for ca 200,000kr og man betaler kun ca 18% i skat. En liter benzin koster knap 7 kr. Forskellen fra det danske til det schweiziske system er at alt koster penge - dvs læge og offentlige instancer. Samlet set incl alt hvis man regner det om i procent betales vel hvad der svarer til 30%. Og så er det ligesom i Danmark.

Til de tre punkter nævnt af Henrik må man forvente en overgangs fase med kompensation. Det er dog utænkeligt at alle for meget ud af sådan en sænkning.

Jeg stemmer for mere brugerbetaling og lavere skat og biler hvis jeg en dag kommer tilbage til Danmark. Det fungere upåklageligt her så hvorfor skulle det ikke også kunne det i DK?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Carsten Jensen

Carsten Jensen
bruger siden
06-01-2004

30-08-2007 kl. 22:38

Hmm, denne tråd er spændende. Min kæære hustru står netop og skal opereres, og da vi ønsker det skal ske hurtigt og proffesionelt i forhold til første gang offentligt "klamp" ofrer vi kassen på et privathospital....vi har ikke de bedste erfaringer med det danske sundhedsvæsen....ej heller med skoler......ej heller med dårlige hullede overtrafikerede veje...Danmark må snart tage sig sammen, men vi risikere nemt at skabe meget store forskelle på rig og fattig i et samfund der ikke tolerere janteloven rent faktisk eksistere og har det godt......
Schweiz er et fint eksempel på hvad man reelt bør betale for sin bil....men priser på fødevarer er vel tårnhøje.....??

Anders Wickmann

Anders Wickmann
bruger siden
06-08-2004

31-08-2007 kl. 09:53

Glemte at notere vedr Schweiz at man hernede er dækket gennem skatten til en basis sygeforikring men denne kan opgraderes for ca 500kr pr måned. Det er jo ikke galt hvis man regner det om i procent af en indkomst. Her eksisterer også bistand og dagpenge. Man undrer sig hver dag over hvor alle pengene bliver af i Danmark. Min kone er gravid og vi må erkende at vi på ingen måde vil skifte til det danske sundhedsvæsen. De ved hvad de gør her og ventelister eksisterer ikke.

Vedr fødevarer er det cirka som i DK. Momsen er differentieret så man betaler en lavere moms på noget og en højere på noget andet. Den kommer dog aldrig over 7.6%.

Martin S.

Martin S.
bruger siden
25-03-2007

31-08-2007 kl. 10:48

Det var ikke lige den debat, man er forvent med, her på forummet.. Men meget spændende må jeg sige.

Hvis det ikke var fordi jeg kun har en uddannelse som kan bruges i den danske stat, så var jeg da godt nok smuttet til Schweiz..

Men hvorom alting er, så er det en glimrende idé fra NA. Dog skal det følges op af en masse road pricing, for at det holder økonomisk så resultatet bliver nok det samme på bundlinien som nu.

Dog skal det tilføjes, at vi får et renere miljø når vi får nyere og sikrere biler på vejene. Det betyder også at vi ikke får så mange sygdomme releteret til bilers farlige udstødning, og så skulle partikkelfilter være et krav. Endvidere må der kunne spares noget i sundhedssystemet, ved at der ikke kommer så mange alvorligt kvæstede ind som for det første skal behandles og næst skal genoptrænes. Herefter kan det væres der kan spares nogle mennesker som kommer på førtidspension og overførselsindkomster som følge af en trafikulykke.

Man kan jo også overveje om roadpricing skal være differencieret efter tidspunktet på dagen, så man kan få fjernet nogle af dem som kører hyggekørsel i myldretiden, så kommer der måske lidt mere plads. Hvis roadpricing bliver indført må det vel være et rimeligt krav fra billisterne, at afgifterne på benzin bliver fjernet, således al betaling for brug af bilen bliver opkrævet via roadpricing.

Den sidste af mine tanker er, at al den transit trafik som foregår på Sjælland, skal pålægges kørselsafgifter, her tænker jeg hovedsageligt på svenskere som bare krydser igennem. Her kan der også differencieres alt afhængie af tidspunktet, således man undgår de svenske "ølpendlere" i myldretiden på Køgebugt mv. Denne afgift kan betales ved at de udenlandske billister køber mærkater til påsætning i ruden.

Det var lige mit hurtige indspark.

Martin S.

Martin S.
bruger siden
25-03-2007

31-08-2007 kl. 20:57

Du kører vel de mange kilometer ifm. dit arbejde. Hvis du kører uden for arbejdstid så får du fradrag, det skal muligvis opjusteres eller der være mulighed for undtagelse af roadpricing, hvis tog ikke er muligt/lige så hurtigt som din bil. Hvis du kører dine kilometer i firmaregi så får du kørepenge, denne takst skal da muligvis lidt op.. Og sidst men ikke mindst, hvis du kører så mange kilometer uden det er jobreleteret så er det bare ærgeligt så må du finde dig en anden hobby end køre bil!!

Profil slettet

Profil slettet

03-09-2007 kl. 01:43

Hej.
Jeg fuldstændig enig med Jan om, at beskatning pr. kilometer ikke er en specielt fed idé.

Staten m.f. flere skriger op om, at vi skal være villige til at pendle, men hvordan passer det sammen med roadpricing.

Jeg kører selv 150 km om dagen for at komme til og fra arbejde, så hvis roadpricing bliver en realitet er min geografiske mobilitet i hvert fald røget sig en tur - specielt eftersom jeg arbejder nat, hvor der ikke er ret gode forbindelser med kollektiv traffik.

Mvh. Anita

Martin Thomsen

Martin Thomsen
bruger siden
28-03-2005

03-09-2007 kl. 22:00

Hej Annette, hvor har du fra t de vil fjerne afgiften? link til artikel eller lign?