Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

22-08-2007 kl. 19:39

Der er mange der har oplevet samme problem - men det er nok mest sandsynligt at det er din køestil der skal rettes til - jeg har ganske vist ikke en HDI Berlingo men ved at rette mig efter anvisninger fra en "ældre" Berlingo kører fik jeg min tidligere Berlingo 1,4 benzin til at køre længere på literen - optil 15km/L
FDM har tidligere haft nogle gode anvisninger til hvordan man kan ændre kørestil så man opnår max benzin økonomi.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-08-2007 kl. 20:55

Jeg tror ikke din bil fejler noget. Nu kender jeg dog ikke dit kørselsmønster, så fortæl evt. lidt mere om det. Jeg har også en Berlingo 2,0 hdi, og jeg kører 14-15 km/l. Jeg kører næsten kun bykørsel og motorvej (skidt for økonomien). Jeg er begyndt at skære toppen af farten på motorvejen, og det gør at jeg nærmere kører 16 km/l. Så en mere defensiv kørestil, samt udnyttelse af bilens moment har hjulpet lidt på det.

Når jeg en gang imellem kører noget mere landevej kommer mit forbrug i nærheden af EU-normen på 17,5 km/l, og jeg har da en gang imellem kørt 18-19 km/l på en tankfuld.

Men høj fart og modvind er ikke godt for økonomien i en bil med den facon :-)

Profil slettet

Profil slettet

24-08-2007 kl. 08:31

Ok, så det vil sige at du aldrig kører hurtigere end 90 km/t (omkring 2000 o/min i 5. gear)? Eller er det når du accelererer op i gennem gearene at du holder dig under 2000 o/min? Kører du fortrinsvis landevej, eller er det også by- og motorvejskørsel? Og er der mange korte ture?
Hvis det mest er landevej du kører (hvor bilen når at blive varm), og du holder så moderate omdrejninger, som du gør, synes jeg også at max 15 km/l er for lidt - men hvad siger værkstedet?
kig evt på citronik.dk hvor der er flere, der deler deres erfaringer med brændstoføkonomien i deres diesel-berlingoer.
Vh Anders