Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

10-07-2007 kl. 12:40

Puhh, det er svært at svare på, da sådan en fejl kan skyldes rigtig mange ting.

Først og fremmest bør du få udlæst computeren, som forhåbentlig kan fejlmelde en sensor eller lignende.

Har bilen generelt svært ved at gå i tomgang når den er enten kold eller varm?

Når bilen går ud, foregår det så ved at omdrejningerne langsom falder til motoren dør (1), eller er det mere som pludselige udsættere (2)?

Det første vil typisk være forårsaget af forkert benzin eller luft mængde - dvs. enten en mør vakumslange, tilsodet/defekt tomgangssteppermotor, defekt temperatur sensor osv...

Det sidste tyder mere på fejl i tændingssystemet - tændspoler, kabler eller tændrør, eller måske bare en dårlig elektrisk forbindelse et sted...

Alt i alt kan det være en temmelig svær fejl at finde, og som privatmand uden generel kendskab til den specifikke models finurligheder eller adgang til fejludlæsningsudstyr, må man ofte benytte udelukkelsesmetoden, som dog tit bliver lidt dyr...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Serup

Kristian Serup
bruger siden
11-01-2006

10-07-2007 kl. 13:15

Jeg er enig med Kristian P - Tilsodet indsugning eller mørnet vakumslange mellem indsugning og bremsekraftforstærker.

Min tidligere Golf 3 2,0 8v gjorde som du beskriver: Gik ud når jeg koblede ud hen mod et rødt lys. Jeg rensede indsugningen med et Bell-Add produkt på trykflaske fra VW (ca. kr. 100,-) og en lille pensel - indsugning og gasspjæld var helt sort. Siden har den kørt 3 år upåklageligt.

Indsugning/gasspjæld sidder der hvor den sorte store plastslange fra luftfilteret ender på toppen af motoren. Tag slangen af og rens studsen og den klap, der sidder ca. 5 cm. inde.

Alternativet - en mør vakumslange - kan undersøges ved at klemme på slangen forskellige steder (typisk ved knæk og bøjninger) og se efter revner i gummiet.

mogens H

mogens H
bruger siden
06-01-2004

10-07-2007 kl. 22:07

Den fejl du har .... har ikke noget at gøre med gasspjældet eller sod!!

Hvis o/min tælleren falder til nul er det sansynlig vis din krumtapføler, problemet er bare at du skal ha gearkassen af for at skifte den!!! det kan også være spændingsforsyningen til motorstyringen.... Der er sansynligvis ingen fejl i fejllageret Hej MKI