Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

26-06-2007 kl. 09:06

Hej Christian!

Hvis du søger lidt i nogle gamle tråde kan du finde flere indlæg om samme emne. De fleste siger nej. Den kører ca. 17-19 km/l med LET speederfod!. Især hastighed på motorvejen trækker gennemsnittet ned dvs. maks 110 km/t, hvis du er pendler og ønsker god brændstoføkonomi (gælder forøvringt næsten alle bilmærker). Har selv en Picasso 1,6 HDI 110 hk og da jeg tankede igår havde den kun kørt 16,2 km/l selvom den er opgive til 20,4 km/l. Jeg kører pænt og kunne nemt få min forrige Saxo 1,6i Sport til at køre 17-18 km/l uden de helt store problemer. Var engang helt oppe på 19,2 km/l i Saxo'en. Så jeg er lidt skuffet over skiftet til diesel. Picassoen er dog meget større, højere og tungere og det koster sikkert brændstof.

Teknikken fejler intet. Hyundai er en koreansk Toyota. Karossen står af før motoren!. Jeg læser Autobild der langtidstester biler over 100.000 km og 2 år (mener jeg). Getzen havde ingen fejl!. En Citroën C8 var på værksted ca. 40 gange under samme test!. Ups og jeg er tilhængere af franske biler!. Eneste egentlig svaghed er dårlig rustbeskyttelse!.

Men prøv den lille 3 cyl en god lang tur. Hør den kold, mærk den i tomgang. Den ryster og Bilmagasinet beskyldte den for at kunne give "hvide fingre". En arbejdsskade jord og betonarbejdere kan få hvis de kører med en stampemaskine!. OK overdrivelse fremmer forståelsen!.

Overvej en ny 4 cyl til 147.000 kr!. Det skal du ihvertfald have med i baghovedet da de 3 cyl SKAL være tilsvarende billigere efter de nye bilafgifter!.

Getz er en fil bil. Overvejede selv een. Men kan ikke leve uden aircon - det kan eftermonteres for ca. 14.000 kr. En hamper pris til en billig bil!. Overvej evt. en Peugeot 206 1,4 HDi. De fåes til 136.000 kr. pt. og det er inkl. aircon!. HDi'en er dog langt fra så stærk som en Getz!.

Min personlige favorit blandt superminier med diesel er en Yaris 1,4 D4-D SOL. Men koster bare ca. 250.000 kr men ned til 220.000 kr. nu. Der får du fx. keyless go samt fuldautomatisk aircon mv.

God fornøjelse!.

Mvh Morten

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

26-06-2007 kl. 10:22

Hej igen!

Jeg fandt lige en tråd vedr. brændstoføkonomi på en Getz!:

http://www.bilbasen.dk/Forums/ForumReadPost.aspx?PostId=50326&Page=1

Var lige inde og kigge priser på en Yaris 1,4 D-4D 3 dørs (220.000) og en Hyundai Getz 1,5 CRDi 3 dørs (148.000). En forskel på 72.000. Hertil kan du trække aircon (14.000) samt alufælge (5.000). Så nærmer du dig en reel forskel på ca. 50.000 kr. Ydermere mangler Getz'en stadig 3 airbags, ESP, oliefyr ovs. Yaris er en dyr lille bil!. Men du får ALT i udstyr.

Mvh Morten

Kurt Preben Thomsen

Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004

27-06-2007 kl. 20:51

Jeg har haft en 3 cyl.Getz,kørte 60000 km i bilen,heraf ca 5000 km med campingvogn,uden nogen problemer,var meget tilfreds med bilen,havde a/c og fartpilot monteret,gennemsnit over alle km er 17,4 km/l,den stod til 20,8 så den holder ikke helt hvad de lover,men man kan så glæde sig over at grønafgiften er billig og at bilen kun skal på værksted når den skal have service hver 15000 km ( 1500-2500 kr pr. gang )
a/c og fartpilot kostede i 2004 15000 kr. monteret.

Morten H. Kjær

Morten H. Kjær
bruger siden
06-01-2004

29-06-2007 kl. 10:13

Hej igen!

Ang. langt på literen drejer det i høj grad om ham/hende bag speederen. Prøv at downloade følgede ang. energirigtig kørsel. Der er godt nok 43 sider at læse, men uha jeg er da blevet klogere.

http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw100943.asp

Jeg har altid selv kørt efter "æg metoden" og ikke kørt synderligt langt på literen og hurtig blevet træt af det. Nu kører jeg efter "eco-drive" metoden - hmmm lidt sjovt at læse at du skal træde speederen 1/2 - 3/4 ned under kortvarig acceleration og bruge gearne på lidt anderledes måde. Samt at udnytte bilens fuel-cut-off funktion når du kan "læse" trafikken er ved at stande.

Det virker bare. Min Picasso 1,6 HDi har aldrig været under 5,0 l/100 km ifølge kørecomputeren før. Igår skrev den - endda med endel bykørsel - 4,4!. At den så er lige vel optimistisk er en anden sag. Men princippet bag "eco-drive" det virker!.

Det passer godt sammen med Shells nye kampagne. Og ja, jeg kom ligeså hurtig frem på job her til morgen!.

Mvh Morten

-----------------------------

Miljøbevidste Shell

Shell lancerer i dag et nyt globalt initiativ, der har til formål at hjælpe bilister med at nedsætte deres brændstofforbrug med mindst ti procent. Første del af initiativet er en stor international undersøgelse, der bl.a. afslører, at danskernes kørevaner ikke ændrer sig i takt med de stigende brændstofpriser.

Shell har i 11 lande foretaget en omfattende undersøgelse af bilisters holdning til benzinøkonomi, og hvordan de kan motiveres til at køre mere økonomisk.
Undersøgelsen viser blandt andet: Fire ud af ti bilister har aldrig undersøgt hvor mange kilometer, de kører på literen. Seks ud af ti bilister har aldrig forsøgt at forbedre deres benzinøkonomi. Over halvdelen af alle bilister ville prøve at spare benzin, hvis de vidste, at det kunne gavne miljøet. Globalt set er penge den største motivationsfaktor, når bilister skal spare brændstof. Modsat den globale tendens holder tre ud af fire danskere øje med, hvor mange kilometer de kører på literen.
Danskerne ændrer dog ikke på deres kørevaner, selvom brændstof priserne stiger. Hele 71 % svarede, at de sidste to års prisstigninger ikke har haft indflydelse på deres kørevaner.

Rapporten viser endvidere, at danskerne gerne vil spare brændstof, men at de mangler viden om, hvordan de kan køre mere økonomisk. Undersøgelsen er første trin i et større projekt: Shell vil gennem en række globale initiativer forsøge at vise, at det er realistisk at spare ti procent brændstof. Besparelsen skal opnås ved hjælp af en kombination af Shell Fuel Economy brændstof og en række simple køretips.

En anden væsentlig del af initiativet er det samarbejde, som Shell har indgået med firmaer verden over, der skal teste hvor meget brændstof, de kan spare ved at følge Shells Fuel Economy program i en given periode. Firmaerne vil forsøge at spare minimum 10 procent på brændstofforbruget ved at uddanne deres ansatte i økonomisk kørsel samtidig med at de kører på Shell Fuel Economy brændstof.

”Hvis alle bilister i verden nedsatte deres brændstofforbrug med ti procent, ville vi ud fra en grov beregning kunne spare 170 milliarder liter brændstof om året , hvilket svarer til alt det flaskevand, der drikkes i verden på et år . Det ville få stor betydning for både husholdningsbudgettet og det globale miljøbudget,” forklarer Regitze Reeh, kommunikationschef i Shell i Danmark. “Mange bilister er interesserede i at få gode råd – de ved bare ikke, hvem de skal gå til. Det vil vi gerne gøre noget ved.”
Shell har en lang historie inden for udvikling af økonomisk brændstof. I 1939 startede Shell forløberen til det populære Shell Eco-marathon, der op igennem tiden har udviklet sig til et årligt løb, hvor 250 hold studerende fra 20 lande konkurrerer om at køre længst på en liter benzin. I 2006 lancerede Shell det særlige Fuel Economy brændstof og indskrev sig samtidig i Guinness Rekordbog, da det australske ægtepar John og Helen Taylor kørte jorden rundt på kun 24 tanke Shell Fuel Economy benzin.