Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

05-04-2007 kl. 01:55

Den har sikker kørt for mange små ture. Prøv først en Belladd-kur, hvis ikke dette hjælper, er olietyvene blevet hårde. Skift dem, og så bruger den intet. Mine forældre havde en tilsvarende, der hovedsageligt kørte lange ture. Den blev solgt, da den havde kørt 240.000 km, og den brugte INTET.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

23-04-2007 kl. 17:31

Ved olieforbrug er de normale indikatorer da paraplyer og stempelringe, så vidt jeg ved...

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

07-06-2007 kl. 08:03

Den pågældende motor (4A-FE) er generelt en meget slidstærk motor, som ikke er kendt for at have problemer med olieforbrug.

Olieforbruget kan skyldes forskellige ting, så start med at tjekke de mindst komplicerede: Oliekøler inkl. rør og slanger - ofte ruster rørerne til oliekøleren, og der opstår oliespil. Vær opmærksom på, at spildet måske kun finder sted når olien er helt varm (tynd) og motoren er i gang (olietryk er til stede).

Tjek desuden pakninger (budkar + ventildæksel).

Hvis ovenstående er i orden, kan olieforbruget skyldes aflejringer i motoren (ventilstammer + stempel-/olieringe) forårsaget af mange korte ture, hvor motoren ikke bliver gennemvarm. Dette kan måske løses ved hjælp af olie-/benzinadditiver f.eks. BellAdd.

Hvis ovenstående heller ikke har nogen effekt, kan olieforbruget som tidligere nævnt skyldes "olietyvene", som er de pakningsringe, der tætner omkring ventilstammerne.

Endelig kan det skyldes, at toppakningen er gået mellem en oliekanal og et forbrændingskammer - men denne fejl ville nok hurtigt medføre startbesvær og dårlig motorgang.

Som Niels skriver, kan olietypen også have indflydelse på forbruget - men på ingen måde så meget at man opnår et forbrug på 1l/1500km! At skifte til en 20W/50-olie vil muligvis nedsætte forbruget en smule, MEN den olietype kan absolut IKKE anbefales til vinterkørsel!

Profil slettet

Profil slettet

08-06-2007 kl. 23:55

Kender til flere der har haft det problem. Pt en kollega's søn... Hans holder på værksted pt og er ved at få nye stempelringe i... Men prøv da en Belladd kur, og kryds fingrene...

held og lykke,.
klaus

Vladimir Groshevyj

Vladimir Groshevyj
bruger siden
17-03-2007

09-06-2007 kl. 22:09

Hej! Jeg har svært ved at tro at bilen har kørt 145000km.Sådan en Toyota Carina 1,6 har jeg kørt i 6 år,både små og lange ture.Og det var INTET med olie forbrug.Ja,nogen gange igenem Tyskland med genemstit hastiged over 130, men der er tale om100-150gram.4A-FE motoren "skal"bruge olie efter ca.250000km.Og det skuldes primert på grund olieringers slitage.Omgående olie af høj kvalitet,vil jeg tilføle,min Toyota kørt kun med Mobil 1,og som sagt,var alt i orden.