Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Profil slettet
26-03-2007 kl. 12:55
Jeg er selvfølgelig sælger, men må dog nævne at jeg ikke har haft reparationer på min Alfa 156 1,6 siden jeg købte den i 2003. Bortset fra ny forrude (stenslag) og rep. af en parkeringsridse. Bilen er fra 2002 og tidligere ejer var min arbejdsplads. Jeg skal flytte til Norge og har fået firmabil. Ellers beholdt jeg den. Se den i bilbasen. kan kendes på 90 000 km.
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
29-03-2007 kl. 13:07
Den problematiske motor er 2,0 TS fra bl.a. 156.
I denne motor kan plejlstangslejerne blive slidt med tiden. Umiddelbart hører man ikke mærkbar støj, før et pludseligt sammenbrud finder sted. Når det sker, skyder den et ben ud gennem siden/bunden - i enkelte tilfælde er det sket, at motorolien er løbet ud over den varme udstødning og bilen er brudt i brand! Som forsøg på at afhjælpe problemet er det blevet specificeret at benytte "racerolie" (f.eks. 5W-50) - men dette hjælper ikke altid...........
Vær desuden opmærksom på at tandremmen ofte ikke holder til det oprindelige interval specificeret i servicebogen, men skal skiftes oftere (dette er måske ændret på senere modeller).
Den variable knastforstiller er også et ømt punkt. Når den går lyder motoren som om der er diesel i tanken...
I denne motor kan plejlstangslejerne blive slidt med tiden. Umiddelbart hører man ikke mærkbar støj, før et pludseligt sammenbrud finder sted. Når det sker, skyder den et ben ud gennem siden/bunden - i enkelte tilfælde er det sket, at motorolien er løbet ud over den varme udstødning og bilen er brudt i brand! Som forsøg på at afhjælpe problemet er det blevet specificeret at benytte "racerolie" (f.eks. 5W-50) - men dette hjælper ikke altid...........
Vær desuden opmærksom på at tandremmen ofte ikke holder til det oprindelige interval specificeret i servicebogen, men skal skiftes oftere (dette er måske ændret på senere modeller).
Den variable knastforstiller er også et ømt punkt. Når den går lyder motoren som om der er diesel i tanken...
Profil slettet
08-04-2007 kl. 23:18
Et bud på et alternativ: En Fiat Marea 2,0 HLX. Fed motor (5 cyl. = superb lyd) og fedt design. Desværre er det også en italiener, ligesom alfaen, med alt hvad det indebærer af (el-)problemer. Til gengæld er en Marea billigere i indkøb end en Alfa 156.