Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

John Egede Jeppesen

John Egede Jeppesen
bruger siden
04-02-2007

11-09-2007 kl. 22:50

1. Det kan være din toppakning, men da vil du også se det gule/hvide snask på knasten under låget til oliepåfyldning og på pejlepinden.

2. Hvis bilen står meget ude og du kun kører mange korte ture hvor motoren ikke når at blive rigtig gennemvarm kan det være kondens som blandes med smøreolien og sætter sig i påfyldningsdækslet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

12-09-2007 kl. 13:27

Den logiske forklaring på "snotklatten" i låget til oliepåfyldningen er typisk som John skriver, at toppakningen er røget.

Men jeg har set flere VAG-motorer (bla. 1,4 60HK 8V og 1,6 102HK 8V) som laver en voldsom "snotklat" uden at toppakningen fejler noget. I stedet skyldes det mange korte køreture. Hvordan er dit kørselsmønster?

Når snotklatten dannes pga. en defekt toppakning, er det fordi der kommer kølervand i motorolien - derfor bør du holde øje med om din bil bruger vand. Hvis ikke, fejler toppakningen intet. Der skal et rimeligt stort vandforbrug til at skabe en stor "snotklat", så du er ikke i tvivl.

Næste gang du har kørt en lang tur - min 100km - så tjek igen låget, og se om alt ikke pludselig ser normalt ud. Hvis ikke, så kan det måske, som Tonny skriver, være at din krumtapudluftning er tilstoppet. Krumtapudluftningen er sådan set bare en ånderørsslange fra ventildækslet til luftfilterkasse eller indsugningsmanifold.

PS. VAG havde for år tilbage problemer med, at netop denne krumtapudluftning om vinteren kunne fryse til, og derved forårsage at oliepind og olie blev "skudt" ud af motoren, med fare for afbrænding til følge. Jeg tror dog kun at det var på 1,4 16V-motorer...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg