Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Michael Miller

Michael Miller
bruger siden
11-02-2007

12-02-2007 kl. 19:58

Det lyder som om Ford er begyndt at hælde VW's longlife olie på deres dieselversioner. Det er en dyr olie men garantien dækker ikke motorskader hvis du påfylder en ringere olie!! Men den rigtige olie kan bestilles til helt andre penge på tyske hjemmesider...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

14-02-2007 kl. 20:29

Ford Formel E 5W-30 er en semisyntetisk motorolie med en ACEA A1/B1 profil. Iflg. denne kategori er olien en ”standard olie” specielt udviklet til at opnå en optimal brændstoføkonomi. Den har intet med VW Longlife olie at gøre. Hvordan du kan betale kr. 220 pr. liter er uforståeligt.

Jeg ejer selv en C-Max 2,0 TDCI og da jeg havde den årseftersyn gav jeg kr. 115 pr. liter for denne olie. Der skal anv. 5,5 liter incl. filter.

Da jeg købte bilen for 1 1/2 år siden var jeg ligeledes forundret over at der iflg. Fords instruktioner kun måtte anvendes Ford Formel E 5W-30.

For at beskytte motoren bedst muligt ville jeg have anvendt Mobil 1 0W-40 fuldsyntetisk med en ACEA A3/B3 profil. Denne er kategoriseret som en ”high performance” olie. En ACEA A3/B3 olie beskytter motoren klart bedre en en A1/B1 olie.

Men jeg kunne ikke få hverken Ford forhandleren eller importøren til at anerkende Mobil 1 0W-40 til min bil. De holdt stædigt fast i at kun Ford Formel E måtte anvendes. Jeg gad til sidst ikke længere diskutere med Ford, ej heller ønskede jeg at risikere at miste garantien med påfyldningen af en anden olie, så jeg valgte blot at lade dem fylde Ford Formel E på.

2,o TDCI motoren har PSA koncernen (Citroen og Peugeot) bygget i samarbejde med Ford. Jeg har læst at Peugeot ikke har de samme restriktioner på olien til denne motor. Der må man godt anvende ACEA A3/B3 olie, eks. 5W-40.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg