Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

29-01-2007 kl. 23:24

3 års leje af bil = 268Kkr (36x6.75 + 25). 6 års leje af bil = 521Kkr (2x36x6.75 + 25). Min hjerne siger, at på en BMW er de første 6 års rep-udgifter minimale. Den har så kørt 180Kkm (6x30) (hvis du købte). En 6 år gammel BMW325d med 180Kkm er nok på ca. ½ ny pris. Og klart stadig meget attraktiv, og dermed let at sælge. Vælg selv. 520Kkr eller 320Kkr over 6 år = 72 mdr. Jeg ville proppe de 200Kkr ned i lommen ;=). Det er ca. 2.8Kkr at fyre af på andet tant og fjas HVER måned. Åh nej. Nu kom Jyden op i mig igen igen. Jeg ville købe. Det er vel drømmebilen ? Og 6 år går hurtigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-01-2007 kl. 23:27

Start med at prutte de første 30-40Kkr af nyprisen, og læg dem til side til service rep m.m.
SÅ passer regnestykket nok bedre ;=)

Profil slettet

Profil slettet

30-01-2007 kl. 10:47

Hej Henrik,

Jeg har selv en 320d touring fra 2001 som jeg er meget glad for, så jeg kan kun bifalde dit bilvalg 

3-modellen har altid været nem at komme af med, især touring og diesel udgaverne så derfor kan man vel med rette forvente at afskrivningen bliver god/acceptabel i forhold til andre biler (husk; Jo dyrere bil, jo større er afskrivningssummen…Lidt ”Jeppe-på-bjerget” logisk, men sådan er det vel). I leasing indregner selskabet en afskrivning som du ikke kender til en rente som de heller ikke oplyser. Én ting er sikkert – Leasingselskabet kommer ikke til at tabe penge på det !

Hvis du har 650.000 i frie midler, så vil jeg klart mene det er en fordel for dig at købe. (hvis du kan finde en demomodel, så må der være min. 25.000-50.000 at spare)
Omvendt er kapitalomkostningerne jo minimale med 25.000 i 1.gangs-ydelse, så det er jo klart en fordel at lease hvis ikke man har pengene stående på kontoen.

Service/reperationer, værditab og dæk bliver ikke forventeligt ikke voldsomt dyrt hvis du køber (i forhold til andre biler eller leasing) da det jo er en ny bil; Evt. reparationer kommer under garanti og serviceomkostninger er så vidt jeg husker, ca. 1800 for lille service og 4.500 for stort service og med dit km forbrug kan du vel forvente ca. 6.000 kr/år i service og ca. 5.000 kr i dæk (afhængig af mærke og størrelse).
Husk at du til en ny BMW kan købe en serviceaftale som dækker sliddele v/ service (kan ikke huske prisen, men prøv at høre hos Meiniche eller en anden forhandler)

Du skal lige være opmærksom på, at du i Leasing også skal betale grøn afgift selv (5.140 / år).

Desværre er privatleasing stadig meget nyt i Danmark, og derfor skal du være meget opmærksom på vilkårene for leasing: stand ved tilbagelevering, lånebil ved reparationer, pris for ekstra kørte kilometer, vilkår for at træde ud for bindingsperiodens udløb osv.

Måske kan FDM rådgive omkring privatleasing i danmark ?

Uanset om du vælger køb eller leasing, så får du en fed øse.

Mvh Torben

Profil slettet

Profil slettet

30-01-2007 kl. 14:27

I USA og UK kører 80-90% af alle biler på Leasing, det vil helt klart også vinde mere og mere frem herhjemme.

BMW ligger helt klart forrest herhjemme med deres privatleasings modeller. Når du leaser hos BMW el. Mercedes er der kun én taber - det er skattevæsnet !

Leasing bliver styret med hård hånd af BMW Bank og bilerne bliver af fabrikken solgt direkte til deres eget selskab, uden omkostninger/fortjenester til mellemhandlere - og altså ikke en forhandler, men til sig selv til en ublu lav pris, hvorfor beskatningen også er potentiel lav - derfor kan der tilbydes så lave leasing priser som det er tilfældet.

BMW forhandleren får kun cirka 3.000 kroner for leveringen, resten styrer BMW bank. I 2006 kunne du lease en 520D for cirka 5.200 kr/MD inkl. 30 t/km p.a. Terminalen, som er BMW forhandler, har aldrig nogensinde smidt så mange 520´er over disken som de gjorde de næste måneder - og det var også rørende billigt. Selv gamle pensionister kom og hentede et eksemplar. I løbet af ganske få måneder skruede BMW bank pludselig prisen op med cira 20% ! Ingen kunne få at vide hvorfor - måske prisen var sat for lavt, hvem ved. Faktum er at samme bil pludselig kostede 6200 kr/md.

Skal du finansere ny bil til 620 tkr. gennem banken så ryger tinglysning, stiftelsesgebyr mv. enormt hurtigt op på 25 tkr. Dette er bare for at starte finanseringen op ! Altså samme udgift som leasing opstart ! Skifter du bil hvert andet år, jaså er udgiften lig med leasing opstarten !

Låner du 620 tkr. over 10 år med 5% i ÅOP - så koster det dig cirka 6500 kr/md. Herfra kan du trække 1/3 af renteudgiften fra, det kan du ikke på leasing - men, faktum er at det er ikke det store.

På et lån på 620 tkr. over 10 år, har du efter 24 mdr. betalt cirka 59.340 kr i renter, og cirka 25.000 kroner i etableringsudgifter, og din restgæld på lånet er 540.000 tkr. Hvilket nok ikke svare overens med værdien på bilen om du ønsker at bytte den til en anden ! Altså skal du have en højere afdragsprofil - og den passer nok nærmere med 460.000 kr. som sjovt nok er nøjagtig det samme som udgiften ifm. lease !

Dog har du ingen risiko ifm. lease pris udsving mv.!

Ved leasing bruger du rundt regnet 168.000 kr hvert andet år, el. 84 tkr om året på bil. Grønafgift og forsikring kommer i begge tilfælde oveni - så dette kan udelukkes helt i dette eksempel. Med andre ord - du véd 100% din udgift - og du véd at om 24 måneder så er du ude af aftalen !

Leasing er en finansering form - ikke andet. Om det er Andeby Bank der ejer din BMW el. BMW bank er jo sådan set fuldstændig underordnet - du ejer den ikke alligevel, for så havde du nok købt den kontant.

Leasing har faktisk en anden fordel som mange ikke lige tænker over, og det er at leasing ikke belaster gearingen på dit samlede engagement. Dvs. du har på papiret mulighed for at låne flere penge i din bank til hus el.lign. om du ikke har et billån på 700 tkr.

Gearingen må ligge på cirka 3,5 gange hustands indkomsten alt inkl. Så piller du 700 tkr. ud af det samlede engagement - jaså er du faktisk bedre stillet hvad angår sikkerhed - og dermed også forhandling af renter og bidrag i dit penge institut på det resterende. Du kan derfor bevæge dig ned i banken når du har afskaffet billånet, og forhandle nye gebyrer renter mv. på plads. Dette kunne du ikke da du havde billån !

Hvis du leaser skal du bare være 100% sikker på at du kan holde dig indenfor det aftale antal kilometer - ellers koster det virkelig kassen 3,30 pr. km - og her er de benhårde.

Så jeg er ikke enige i at det er en dårlig finanserings måde at privatlease, det kommer helt an på dit behov for kørsel, og din samlede økonomiske situation, hvorlænge du ønsker at have bilen før du skifter mv.. Det svarer lidt til at have et Obligationslån i huset - du betaler lidt mere for det, men til gengæld kender du 100% din ydelse i afdragsperioden. Og når alt kommer til alt - så drejer det sig jo kun om sikkerhed i famileøkonomien, og om hvor meget af din månedlige indtægt du vil øremærkebetale til en bil.

En bil er verdens ringeste investering, nogen ringere end andre. Jeg har haft mange biler, kun ganske få har jeg decideret tjent penge på - og det har været peanuts. Så alle udtalelser om at så knaldede jeg 30 kg af prisen osv. - fint nok, men hvormeget fik du pillet af stiftelsesprovisionen og de årlige gebyrer i banken ? Det er hér du kan spare penge - og det er ikke de sidste 30.000 kr hos forhandleren.

Vælger du at købe en ny BMW, så kunne du overveje parallel-import - her kan du hente de førnævnte 30 tkr - og meget mere om du er heldig. Eksempelvis polske BMW´er er en god handel i parallel-import, idet BMW sælger dem billigt til polen. Også er der nogen der køber dem op i hobe tal - og sælger dem til udlandet herunder DK. Jeg har set priser på 85 tkr. under udsalgspris på sådan et eksemplar. Men som alt mulig andet, kræver det en masse forarbejde, og der er altid risici ved alt - leasing er ligesom at gå i brugsen og købe mælk, det er nemt og gennemskueligt.

Ang stand ved tilbagelevering vil jeg ikke være nervøs.Worst Case - har du børn der kaster med mudder og negerboller i bilen, så send den ned til Tidy Car inden du levere tilbage. Det koster ca. 5000 kr. også er din bil som ny. Ude som inde.

Men sluteligt - du bliver rigtig glad for din BMW, så rigtig god fornøjelse.

Hilsen
en BMW ejer