Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

13-01-2007 kl. 13:01

Hej Lars,

Jeg har ikke personlig erfaring med nogle af de to biler - så ingen følelser involveret herfra :-)

På mit job, har vi en del Mondoer og du har fat i noget rigtigt - mange af dem som har dem klager over dit punkt med dyserne - og at problemet opstår flere gange. Pudsigt nok er det ikke nemt for Ford at konstatere... Passat kører der også nogle stykker af, men her har jeg ikke hørt om problemet... ikke at problemet ikke eksisterer.

PS. Jeg kører SAAB og har ingen aktier i de to mærker

God vind med valg af ny bil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

13-01-2007 kl. 15:02

Hej.
Begge biler er gode biler, men der er hverken flere eller færre problemer med dem, end med de fleste andre.
Mange nævner, at Toyota skulle give færre problemer end alle andre biler, men forskellen er altså så lille, at det nærmest ikke er målbar, når man sammenligner med de fleste andre populære bilmærker. Der imod er der visse mærker der skille sig ud fra mængden negativt, men det er hverken VW eller Ford.
Der er en grund til, at Mondeo og Passat er blandt de mest brugte firmabiler, og at bl.a. politiet foretrækker Mondeo.
Dette skyldes, at det er stabile biler med gode køreegenskaber, samt at de er billige at holde kørende i det lange løb. Husk på, at det i disse tilfælde ofte er professionelle indkøbere, der vurderer de forskellige alternativer på markedet, og herefter beslutter sig for et enkelt mærke.

Hvis Ford virkelig er så ringe, som mange herinde vil gøre dem til, og hvis Toyota virkelig er det eneste fornuftige alternativ, som endnu flere herinde altid siger, hvorfor mon politiet så meget ofte kører Mondeo og kun meget sjældent Avensis?

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

13-01-2007 kl. 15:54

Hej igen.

Lige lidt dokumentation.
På dette link, kan du se ADAC's statistik for nedbrud af de mest solgte bilmærker.
Listen er fra 2005, men jeg kan ikke umiddelbart finde den nyeste version.
http://www.weltzeituhr.com/reise/adac-pannenstatist2.shtml

Hvis du her sammenligner Ford Mondeo, VW Passat og Toyota Avensis, når de er 4 år gamle (dvs. årgang 2001), kan du se, at de ligger ret tæt.
Mondeo har 17,1 nedbrud per 1000 undregistrerede biler.
Passat har 15 nedbrud.
Avensis ligger i midten med 15,7 nedbrud.

Forskellen er lidt større ved andre årgange, men det kan f.eks. skyldes, at de enkelte modeller kom i nye versioner på forskellige tidspunkter.

Det jeg forsøger at bevise er blot, at der ikke er særlig stor forskel på kvaliteten af de fleste normale bilmærker.
Læg her især mærke til, at Mercedes C-klasse, som vinder i denne gruppe, ligger tæt på de tre ovennævnte modeller med 13,4 nedbrud.
Der imod har Laguna over 50 nedbrud, hvilket bekræfter min påstand om, at enkelte bilmodeller skiller sig ud negativt.

Mest klare og entydige tendens i denne statistik er nok, at de tyske og japanske biler dominerer toppen af listen, mens de franske og italienske ligger i bunden.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

13-01-2007 kl. 16:55

Hej Jacob.

Sjovt at du nævner whatcar.com, for de kårer faktisk selv de bedste biler i de enkelte klasser.
I mellemklassen kårer de VW Passat til bedste køb som ny bil - iøvrigt foran Avensis, som er nummer 2, og Mondeo er nummer 5.
I samme klasse kårer de Mondeo til bedste brugtkøb. Her er Passat nummer 5, og Avensis er ikke kommet med i top 5.

Se:
http://www.whatcar.com/used-car-reviews-by-type.aspx?RG=3

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

13-01-2007 kl. 17:06

Hej igen.

Iøvrigt skal du være opmærskom på, at den J.D.Power undersøgelse, som du nævner, ikke er en statistik over fejl på biler.
Det er derimod en vurdering af kundetilfredshed. Dvs. at også vurdering af værkstedet, sælgeren etc tæller med.
Iøvrigt viser sådan en undersøgelse brugernes tilfredshed i forhold til deres forventninger. Dermed kan man ikke umiddelbart sammenligne de forskellige biler, da folk har forskellige forventninger til forskellige biler.
F.eks. ligger Suzuki Liana nummer 3 på listen, men dermed vil du vil ikke påstå, at den er en bedre bil end f.eks. Audi TT, som ligger nummer 78. Folk har ganske enkelt større forventninger til en Audi TT, og bliver derfor også lettere skuffet.

Profil slettet

Profil slettet

14-01-2007 kl. 02:46

VW Pasat skal være af 2002-modellen (let at se på face-liftet). Husk at få den med 130TDI. 100TDI synes jeg ikke er stærk nok. Og 130TDI er en ret solid TDI'er fra de årgange. En del Audi A6 (dejlig bil ellers) findes med samme motor. Ønsker du mere kraft, så chip den til 160TDI.
Skal det være benzin så er der 1.8T 150hk.
Mondeoen skal mindst være årgang 2001-modellen. Den fås også med en 130TDI motor. Igen, synes du det er for lidt; så chip den til 160.
Skal det være benzin så er der 145hk modellen.

Men der jo kun en løsning. Ud at prøve en del af hver model med forskellige motorer. Det er hårde ord; og det tager tid. Men der er ingen let vej udenom.
At have en bil man ikke er "rigtig" glad for er bare ikke sagen.

De begge er nogle "morfar"-biler, men designmæssigt er Passat'en flottest. Det ovale Mondeo-ur i midtfront er godt nok grimt. Ahhh... så kom jeg af med det. Men det kan vel fjernes og erstattes af et lækkert anlæg ?
Stod selv i din situation sidste år med 200Kkr på lommen. Prøvede temmelig mange mærker med diverse motorer, ja selv en Avensis Jacob N ;=).
Om jeg valgte rigtigt ? Det fortæller jeg om 4-6 år, når jeg skifter igen :=)

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

14-01-2007 kl. 23:07

nemlig ja VW holder sgu meget tit på værksted min fars tidl firmabil en Sharan 2,0 årg 2001 den har været ret meget på værksted det seneste år med alle mulige "små ting" så om en Sharan kan jeg ikke sige andet end billige l...

har du iøvrigt kigget på en Seat Toledo?

Profil slettet

Profil slettet

15-01-2007 kl. 03:27

Hej Lars. Jeg er ejer af en Mondeo 2.0 TDCi, med 130 hk. Købte bilen i maj06, med 149000 km på tælleren. Den har nu rundet 170000 km, og jeg kan komme med flg. beretning. Jeg kan nikke genkendende til dyseproblemet, der bliver omtalt i nogle af de ander indlæg. Har selv prøvet det 2 gange, indenfor en måned. Omkostningen pr. dyse er 3900,- inkl. alt. (Nåede at få begge skiftet under garantien, PUUUHA!) I et indlæg navnes det at FORD har svært med at konstatere problemet. Begge gange har værkstedet ret nemt, ved hjælp af deres testudstyr fundet den defekte dyse. Men de har svært ved at give et konkret svar, når jeg har spurgt ind til hvad der forårsager denne defekt. Motoren er kraftfuld (330 Nm v/ 1800 omdr/min), og er perfekt til evt. campingvogn. Trak min campingvogn til Sydfrankrig i sommer, uden problemer. Så er der lige det med rusten. Der er problemer med døre og bagklap. På min blev 3 døre udskiftet (hos FORD), og en kunne nøjes med nye sealinger. Altsammen uden omkostninger, ud over at bilen må undværes. Og det skal siges at min Mondeo er importeret brugt fra Luxemborg, og er købt ved en uautoriseret forhandler. Service og reservedele er overkommelige i pris. Min står foran det store service og det koster 2930,- inkl. olie, oliefilter, brændstoffilter osv. Min er udtyret med Xenonlys, og det er dyrt at skifte pære i sådan noget. 1870,- pr. lygte. Og alle motorer er med kæde, så du skal ikke tænke på udskiftning af tandrem. Men skal du have diesel, så husk at vælge en "Duratorq" (står på plasticcoveret i motorrummet) med enten 115 eller 130 hk. Den har en væsentlig bedre gangkultur end de første modeller med 90 hk. Ellers har jeg kun positive ord om Mondeo'en. Min er en stc. og det er nok noget nær den perfekte familiebil, rent størrelsesmæssigt. Masser af plads i kabinen, både på for- og bagsæder. Bagagerummet sluger nemt barnevogn og ferieoppakning. Passat har jeg ikke noget kendskab til, og kan derfor ikke komme med udtalelser om denne. Held og lykke med købet. Se evt. www.michaeljacobsen.dk Her er der et stort udvalg af diesel-Mondeo'er i mange prisklasser og udstyrsniveauer. Mvh. Jan K.

Profil slettet

Profil slettet

15-01-2007 kl. 20:28

Hæ. Har selv haft en Mitsubishi Carisma. den har stadig mit hjerte min røde, men ikke min hjerne. Den blev totalskadet i en sandwich mellem en Volvo og en Volvo af en BMW 500-model. De andre havde bare mindre buler (kvalitetsforskel ?!?!). den havde de klassiske Carisma problemer som skrat imellem 2. og 3. , lidt op/ned i omdr.pga. den automatiske speeder (uden kabel).
Skulle jeg vælge imellem Carismaen og Mondeoen og Passaten OG Mazda6(den er lille), så gik min stemme til Passaten'en.
Prøvede selv dem alle, og Passaten føltes bare mere kvali. Men jeg vil nu hellere vælge en 2002+ MB, BMW eller en Audi A6 ;=). De er self også lidt dyrer. Men ligesom så meget andet, KVALITET KOSTER.
Og nu kommer der sikkert en der kender en fætters kusines onkels mors A6 der gik -1 km og sprang i luften når den ikke stod på værksted 55 uger om året og rustede sønder og sammen.

Carsten Johannes Lopdrup

Carsten Johannes Lopdrup
bruger siden
02-02-2006

15-01-2007 kl. 20:30

Hej Lars. Det er jo lækre biler begge to. Ford har et problem med rust, som de har håndteret flot, men det bliver aldrig det samme med en bil der har fået nye døre m.v. Der har været problemer med at dørene bliver utætte og suser. Tjek også undervognens bøsninger og bremserne. Tdci motoren går rigtig godt, men er ikke uden problemer med bl.a pumpe og indsprøjtning. Mondeo kører lidt mere sportsligt end Passat. Passat er mere solid, og rust er meget sjældent et problem hos VW. Efter facelift i 2001 er samlekvalitet og driftstabilitet helt i top, lige som bremserne er forbedret. Tdi pumpe-dyse motorerne volder sjældent problemer, især ikke den 100 hk. der stadig produceres. 100 hk. lyder ikke af meget, men den har et kanon moment. Tdi støjer lidt mere end Tdci, men er til gengæld meget driftsikre. Begge motorer kan godt bruge lidt olie, men ikke overdrevet. Prøv dem begge, og tænk dig om mht. motorstørrelse. Vælg en med manuel gearkasse - det giver sjældent problemer.Sikkerheden er i top i begge biler. Held og lykke med jagten.

Profil slettet

Profil slettet

16-01-2007 kl. 01:08

Hej Lars.
Nu har jeg jo ikke en chance for at vide om du er medlem af FDM. Er du ikke det så kan du eventuelt sende mig en mail på k.j.kronborg@privat.tele.dk og så vil jeg sende dig brugttest, samt sammenligningstest af Mondeo og Passat.
/Jan K.

Profil slettet

Profil slettet

16-01-2007 kl. 10:44

Hej Nils.
Jeg kender en med en Octavia RS med en FSI motor. Det er 200HK versionen, og der kommer Passat's 1.8T 150HK og Mondeos 2.0 145HKbenz til kort.
Men om den kan holde til 0,5Mkm på den 2.0 4cyl, se det aner jeg ikke. Med de tæsk den er beregnet til, så tror jeg det næppe. Så må du have fat i noget med Diesel, hvis den skal leve længe.
Og Lars, køb nu bare den Passat TDI130. Hvor svært kan det være ? ;=)