Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

04-08-2003 kl. 20:46

Du har da også valgt 2 vidt forskellige biler. En Golf er da så grim og kedelig som dagen er lang (en bil du køber med hjernen), hvorimod Alfa´en er en bil du køber med hjertet. En hurtig check viste at du da sagtens kan finde en Alfa med Airc. til under 175.000 hvis du handler privat. Har du tænkt på andre, f.eks. en Peugeot 406 eller en Seat Toledo ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-08-2003 kl. 06:40

Har i egentlig selv haft en Alfa? Er i mekanikere? Eller hvor har i jeres dårlige erfaringer med alfa fra?
I 100.000 km test i tyskland klarede alfa´en sig langt bedre end golfen.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

07-08-2003 kl. 16:15

Jacob du skriver ikke noget om hvorfor de mener det, er det fordi Alfa er kram eller fordi Alfa holder dem i live?

Med venlig hilsen Kim

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

17-08-2003 kl. 17:30

FDM gav 4 stjerner for Alfa 156 som brugtbilkøb. Det er faktisk lige så meget som f.eks. Toyota Avensis fik og mere end f.eks. Golf. - - Jeg tror ikke, at FDM uddeler stjerner til Alfa, fordi "den holder dem i live". Det var dog et underligt argument. Mon ikke en VW forhandler gør præcis det samme?

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

17-08-2003 kl. 20:28

Du fik vist hægtet mig og sikkert også andre af Søren, for jeg kan ikke se hvad du mener.

Jacob fortæller at "Mange mekanikere, mener at Alfa er sukkertøj." og så spørger jeg "Jacob du skriver ikke noget om hvorfor de mener det, er det fordi Alfa er kram eller fordi Alfa holder dem i live?

Selv har jeg svært ved at se andet end et spørgsmål til en udtalelse, ingen argumentation fra hverken Jacob eller mig.

FDM tror jeg ikke tænker på mekanikerne, men jeg ved det ikke. De uddeler nok stjerner til brugte biler efter det de har foran dem, og bedømmer den tilstand bilen/bilerne har.

Helt ærlig så tror jeg ikke en VW forhandler uddeler sjerner til Alfa Romero eller andre mærker, mon ikke de som alle andre holder sig til at rose deres egne produkter.

Hvis du gerne vil have argumenter for at købe Golf''en eller 156''eren, eller oplysninger som kan hjælpe til en beslutning kunne det sagtens være. At JD Powers 2003 undersøgelse af hvor tilfredse folk i UK er med deres biler placerede Golf''en noget højere end 156''eren. De spurgte 24.255 bil ejere om hvor tilfredse de er med deres bil, de 24.255 mennesker havde 138 forskellige bilmodeller. Golf landede på plads nummer 48 og Alfa Romeo på plads 136.

Se det er til nød et argument, det havde været et rigtigt argument hvis jeg havde sagt du skal købe Golf''en fordi.......

Nu sagde jeg jo ikke at en 156 HOLDER mekanikerne i live, det er et "argument" du har konstrueret ved kun at tage den smule ud af mit spørgsmål. Selv kender jeg godt svaret, og hvis du også gerne vil kende det kan du se på www.lansforsakringar.se under "pressrum" "rapporter og undersøgelser" er der en maskinskaderapport.

Med venlig hilsen Kim

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

20-08-2003 kl. 14:02

Jeg har så åbenbart misforstået dig. Der findes mange undersøgelser og mange test, der sammenligner de forskellige bilmodeller. Du nævner en engelsk undersøgelse, som du stoler mest på. Jeg vælger i stedet at stole mest på FDM, som jo nok er den mest "uvildige" bilorganisation i Danmark. Jeg tror ikke på, at det er Alfa der bestemmer, hvor mange stjerner FDM skal give deres biler, så når de uddeler 4 ud af 5 mulige, må jeg gå ud fra at de mener det. Iøvrigt kan jeg da lige nævne, at FDM''s tyske pendant ADAC ligeledes gave Alfa 156 en god score som brugtbilkøb. Undskyld hvis jeg misforstod dig.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

20-08-2003 kl. 20:00

Helt i orden Søren. Jeg ved ikke om jeg stoler mest på den test jeg henviser til, den er ikke nødvendigvis bedre eller mere rigtig end FDM''s test. Nu har jeg da jeg ikke er medlem ikke adgang til FDM''s test, så jeg ved ikke engang hvordan den er udført eller hvor mange biler den gælder. Jeg ser nu ingen grund til at stole mindre på FDM end på JD Powers, men JD Power er nok et af de firmaer der globalt bliver regnet mest med inden for kvalitetsundersøgelser. Mig bekendt var det faktisk JD Powers resultater i kvalitetsundersøgelser på det amerikanske markede der i sin tid fik Alfa Romeo til at trække sig ud af landet, ganske enkelt fordi det fik nogle meget dårlige resultater. Jeg tvivler ikke på at FDM kun formidler data og observationer som de oplever uden at pynte eller på anden måde at ændre på resultatet. Jeg ved som sagt ikke hvordan deres undersøgelse er foregået, men hvis det er et spørgsmål om at hente en håndfuld biler hos brugtvognsforhandlere eller ejere hvor stor er chancen så for at eventuelle fejl ikke er rettet? Der er jo næppe forhandlere der sætter en bil fyldt med fejl i vinduet, og der er nok heller ikke ret mange ejere der bare kører videre med fejl på bilen. Er det grundlaget for undersøgelsen giver jeg ikke meget for den, dels på grund et meget lavt antal biler og dels fordi biler som er i drift eller til salg sjældent er fyldt med alvorlige fejl uanset mærke. Så niveauet vil næsten være ens på det punkt, uanset om ejer/sælger har bekostet 100 eller 3 reparationer på bilen før FDM kigger på den. Den JD Power har lavet er i hvert fald på mange biler, 138 modeller og ialt 24.255 biler hvilket giver et teoretisk antal af hver model på knap 176. Bilerne er alle indregistreret inden for de samme 12 måneder så alderen er næsten ens, og de har tilsammen kørt 492 millioner miles (ca. 792 millioner km) hvilket betyder at alle bilerne i gennemsnit har kørt ca. 32.653 km. Undersøgelsen er baseret på 100 spørgsmål hvor ejeren kan give karakteren fra 1-10 på alle forhold omkring bilen, og alle modeller der kom under 50 spørgeskemaer retur på er ikke taget med. De har også sørget for a spørge et bredt udsnit af bilejere så det ikke kun er meget positive eller meget negative der kommer til orde, så jeg har stor respekt for det stykke arbejde. Hvis man vil have en 156''er på grund af udseendet, måden den kører på, lyden, de signaler den sender eller noget helt andet så køber man sådan en og lever med den/de bagside den har. En Toyota, en VW eller noget andet kan ikke give en det man er ude efter, og omvendt hvis det er Toyota''en eller VW''en man vil have så kan 156''eren ikke erstatte nogen af dem.

Med venlig hilsen Kim