Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-07-2021 kl. 08:04

Der er ingen af dem der kan køre 400 km på en ladning.

Kan hun lade både på arbejde og hjemme, så spiller Fiat'en fint med stor pakke.

Kan hun ikke, skal hun i noget med mindst 480 km opgivet på batteriet. Gerne mere.

Kig
ID3 510 km
ID4 max range
Hyundai Ioniq 5 max range
Kia Eniro/EV6 max range
Tesla model 3 LR
Polestar max range
Tesla model S LR


Men der er lidt dyrere end Fiat icon.

Tesla er så vidt jeg ved den eneste producent der tillader du selv smører bremser og efterser din bil og beholder garantien. De andre forlanger du kommer til service for hver 15 eller 20.000 km.

PS med 400 km om dagen og formoder en del motorvej, så forvent på vinter/regndage at hun skal have et ladestop på 5-10 minutter på vejen hjem. OGså selvom bilen er opgivet til 500+ km. Og dog måske en model 3 LR 2021 vil kunne efter de har optimeret og vist lagt 5-6 kWh mere batteri i den. så den er opgavet til 614 km.

pps: vær opm ærksom på eldrift er bare væsentlig billiger end fossil drift. Har gennem de sidste 27 måneder kørt 92.000 km i vores elbil, og det har samlet kostet ca 11.000 kr inklusiv udenbys og udenlands ladninger.

Dette indlæg blev 05-07-2021 08:11 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

O.G Pedersen

O.G Pedersen
bruger siden
24-05-2020

05-07-2021 kl. 10:45

Men kan din kæreste holde til at køre 400 km/dg ? - tænker ihvertfald det bliver drøjt at køre så langt i en UP på arbejde..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

05-07-2021 kl. 22:07

Ingen elbil idag kan i praksis leve op til de km uden at skulle bruge en del tid ved en ladestander undervejs, hvilket koster tid og omveje.

Forvent også udgift til et nyt batteri undervejs - priserne er svære at få nøjagtige, men med den kapacitet er vi oppe på 80-120.000kr. Et batteri er en sliddel - ligesom i en smartphone, laptop eller elværktøj. De mister kapacitet ved hver opladning, og på et tidspunkt er man nødt til at skifte.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-07-2021 kl. 22:47

KS! nu må du altså holde op. Selvfølgelig kan en elbil rende 400 på en ladning. Du skal bare have modet til at betale derfor.
Alle de nævnte kan over halvdelen af året, og med et lille stop på 5-6 minutter kan de resten af året.

Alle, som i alle mindre biler leveres idag med tanke på 35-44 liter, der kommer man altså heller ikke 1000 km på en tankfuld.
Selv en mercedes C klasse levers med en lille diminuitiv 44 liters tank, hvis ikke du bestiller den med større tank og betaler herfor(det er dog ikke alverden det koster, men du skal tage valget.)

Eller så gå ALL IN og nap en Tesla model S med 652 km opgivet range, og så vil jeg påstå at du alle dage kan komme 400 km på en ladning. Helvede skal fryse til og fanden have 2 fødselsdage før det går galt.

Dette indlæg blev 05-07-2021 22:48 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

06-07-2021 kl. 00:45

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
KS! nu må du altså holde op. Selvfølgelig kan en elbil rende 400 på en ladning. Du skal bare have modet til at betale derfor.
Alle de nævnte kan over halvdelen af året, og med et lille stop på 5-6 minutter kan de resten af året.

Alle, som i alle mindre biler leveres idag med tanke på 35-44 liter, der kommer man altså heller ikke 1000 km på en tankfuld.
Selv en mercedes C klasse levers med en lille diminuitiv 44 liters tank, hvis ikke du bestiller den med større tank og betaler herfor(det er dog ikke alverden det koster, men du skal tage valget.)

Eller så gå ALL IN og nap en Tesla model S med 652 km opgivet range, og så vil jeg påstå at du alle dage kan komme 400 km på en ladning. Helvede skal fryse til og fanden have 2 fødselsdage før det går galt.

Ja - hvis man er tilstrækkelig stor fan, så er alt jo muligt for ens yndlingsmærke/-teknologi, men i den virkelige verden som vi andre lever i, er det ikke så realistisk.



Og nej: Du nøjes ikke med "5-6 minutter", med mindre du finder den ene stander i landet, der kan lade med tilstrækkelig høj hastighed - og du tilfældigvis har den ene bilmodel, der kan modtage med den fornødne hastighed. Så skal du køre en stor omvej for at finde standeren - og dermed længere tid (+ evt. ventetid på de øvrige, der holder i køen) på omvej og ladning. De almindelige ladestandere kræver betydeligt længere tid - og er måske heller ikke ledige.

Men ja: De nyeste og dyreste har nu opgivet rækkevidde over 600km og kan med lidt held, forsigtig kørsel og godt vejr snige sig i nærheden af 400km. De er så ikke i samme prisklasse som de ønskede.

Så prøv med realisme i stedet for fanatisme. Elbiler når måske nok en dag et stadie, hvor de kan konkurrere med alm. biler, men der er lang vej endnu.



Vores forrige bil - en Renault - blev leveret med 60l tank standard. Den var opgivet til godt 21km/l. Vores nuværende har en 80l tank og er opgivet til 15,6 km/l

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

06-07-2021 kl. 07:57

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Ja - hvis man er tilstrækkelig stor fan, så er alt jo muligt for ens yndlingsmærke/-teknologi, men i den virkelige verden som vi andre lever i, er det ikke så realistisk.



Og nej: Du nøjes ikke med "5-6 minutter", med mindre du finder den ene stander i landet, der kan lade med tilstrækkelig høj hastighed - og du tilfældigvis har den ene bilmodel, der kan modtage med den fornødne hastighed. Så skal du køre en stor omvej for at finde standeren - og dermed længere tid (+ evt. ventetid på de øvrige, der holder i køen) på omvej og ladning. De almindelige ladestandere kræver betydeligt længere tid - og er måske heller ikke ledige.

Men ja: De nyeste og dyreste har nu opgivet rækkevidde over 600km og kan med lidt held, forsigtig kørsel og godt vejr snige sig i nærheden af 400km. De er så ikke i samme prisklasse som de ønskede.

Så prøv med realisme i stedet for fanatisme. Elbiler når måske nok en dag et stadie, hvor de kan konkurrere med alm. biler, men der er lang vej endnu.



Vores forrige bil - en Renault - blev leveret med 60l tank standard. Den var opgivet til godt 21km/l. Vores nuværende har en 80l tank og er opgivet til 15,6 km/l

Hvor meget erfaring har du selv med el biler?
Har du selv haft en?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

06-07-2021 kl. 08:20

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Hvor meget erfaring har du selv med el biler?
Har du selv haft en?

Skub lige til pladespilleren - den er gået i hak!



Uafhængige tests og naturvidenskab er en lidt bedre kilde end fanboys, der fortæller om deres "erfaringer". Men vi har haft den diskussion før, da du ikke tåtle, at jeg ikke var imponeret over dit yndlingsmærke (trods vi selv har en bil i samme mærke), så vi stopper den bare her.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

06-07-2021 kl. 08:52

Har en elbil/batteriet i grunden godt af forventeligt at skulle fuldt oplades og blive ret meget tømt for strøm på daglig basis?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

06-07-2021 kl. 09:04

Nu er artiklen om en bil til +400 km og ja så er det altså ikke aktuelt med elbil desværre. person skal sidde i bilen 3½-4 time og så gider man ikke lede efter en elstander og bruge ½-1 time også der formentlig.

Så find en diesel som kører realistisk de 20-25 km/l.

Læste også en artikel om Polestar2, det var den bil i en stor test som havde dårligt batteri - har prøvet at google den, men kan ikke lige finde testen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

06-07-2021 kl. 13:18

Jacob Larsen

bruger siden
20-05-2017

skrev:
Har en elbil/batteriet i grunden godt af forventeligt at skulle fuldt oplades og blive ret meget tømt for strøm på daglig basis?

Nej.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-07-2021 kl. 23:14

Bortset fra det nye der sidder i de kinesisk producerede model 3 SR+, som anbefales af Tesla at lade jævnt tit om ikke hver dag til 100%.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

07-07-2021 kl. 09:27

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Bortset fra det nye der sidder i de kinesisk producerede model 3 SR+, som anbefales af Tesla at lade jævnt tit om ikke hver dag til 100%.

Det slides ligesom alle andre batterier - og fuld af- og opladning hver dag giver en kort levetid.



En benzin eller dieselbil bliver ikke slidt så voldsomt af mange daglige km, da motoren er arbejdsvarm langt de fleste km og sliddet dermed minimalt. Kører den derimod mange småture, går det ud over levetiden. Omvendt med en elbil, der er ligeglad med småture, men hvor sliddet på batteriet er større ved mange daglige km. Det er endnu et argument for, hvorfor kapaciteten skal markant op, da det vil betyde en meget bedre levetid på batteriet. Men som med f.eks. elværktøj, der var håbløst på batterier de første mange generationer, men som idag kan klare langt det meste på nutidens batterier, er der håb for, at batterierne om en årrække er gode nok til biler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

07-07-2021 kl. 10:25

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Nu er artiklen om en bil til +400 km og ja så er det altså ikke aktuelt med elbil desværre. person skal sidde i bilen 3½-4 time og så gider man ikke lede efter en elstander og bruge ½-1 time også der formentlig.

Så find en diesel som kører realistisk de 20-25 km/l.

Læste også en artikel om Polestar2, det var den bil i en stor test som havde dårligt batteri - har prøvet at google den, men kan ikke lige finde testen.

Ja, batterierne kan være en tikkende bombe:

https://bilmagasinet.dk/hyundai/hyundai-kalder-82-000-elbiler-tilbage-regningen-kan-blive-enorm

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

07-07-2021 kl. 16:24

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det slides ligesom alle andre batterier - og fuld af- og opladning hver dag giver en kort levetid.





Når producenten forventer ca 1.000.000+ km på et batteri, eller 10.000 fulde op og afladninger, så er det 27 års kørsel af 35.000 km, det er der alligevel ikke alverden af biler der holdder til i karrossen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

07-07-2021 kl. 23:07

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Skub lige til pladespilleren - den er gået i hak!



Uafhængige tests og naturvidenskab er en lidt bedre kilde end fanboys, der fortæller om deres "erfaringer". Men vi har haft den diskussion før, da du ikke tåtle, at jeg ikke var imponeret over dit yndlingsmærke (trods vi selv har en bil i samme mærke), så vi stopper den bare her.

Ak ja.
Myterne og skræmmehistorierne fra dig vil ingen ende tage - apropos at pladespilleren er gået i hak.

Jeg vil personligt hellere lytte til brugernes egne erfaringer (den du kalder "fanboys"), fremfor en internet troll der ikke selv har erfaring fra bilbranchen.

Måske skyldes din misundelse over elbilsejerne at de stadig har 6 år tilbage af deres typisk 8 års batterigarantiperiode, samtidig med at din garanti på motor og gearkasse er udløbet på din selvkørende campingvogn.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

08-07-2021 kl. 10:58

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Ak ja.
Myterne og skræmmehistorierne fra dig vil ingen ende tage - apropos at pladespilleren er gået i hak.

Jeg vil personligt hellere lytte til brugernes egne erfaringer (den du kalder "fanboys"), fremfor en internet troll der ikke selv har erfaring fra bilbranchen.

Måske skyldes din misundelse over elbilsejerne at de stadig har 6 år tilbage af deres typisk 8 års batterigarantiperiode, samtidig med at din garanti på motor og gearkasse er udløbet på din selvkørende campingvogn.

Dine latterlige personangreb i mangel på argumenter, er ret værdiløse.



Jeg må skuffe dig meget: Jeg er på ingen måde misundelig på en ufærdig teknologi. Jeg har heller ikke behov for en værdiløs "garanti", da jeg anvender en gennemprøvet teknologi, der ikke forringes hver dag - men skulle jeg gå brug for det, har jeg stadig dækning, som jeg anvendte så sent som i forgårs - paradoksalt nok et batteri, der ikke duede mere.



Skal jeg dele "erfaringer" på samme måde som dig (og elbilsfanatikerne), så kører jeg 17 km/l og har med en 80l tank dermed en rækkevidde på 1.360km. Jeg har sjovt nok også hørt eksempler på negativ afskrivning, da biltypen er ekstremt populær.
Det er dog ikke påstande, jeg seriøst ville stå bag - derfor er uafhængige kilder langt mere relevante.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

08-07-2021 kl. 11:00

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Når producenten forventer ca 1.000.000+ km på et batteri, eller 10.000 fulde op og afladninger, så er det 27 års kørsel af 35.000 km, det er der alligevel ikke alverden af biler der holdder til i karrossen.

Det er der bare ingen af de nuværende batterier, der kan klare, men jeg vil tro, at det lykkes med tiden. Det er dog væsentligt at læse det med småt: Ethvert batteri kan klare 10.000 opladninger, men det kan være, at der kun er 10% kapacitet tilbage, hvilket er ubrugligt.



Tesla "garanterer" således kun 70% idag - andre er endnu længere nede.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

08-07-2021 kl. 12:24

Kunne du linke til nogen der garanter mindre end 70% efter 8 år?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

08-07-2021 kl. 15:35

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Kunne du linke til nogen der garanter mindre end 70% efter 8 år?

Volvo har f.eks. ligget på 55% indtil det blev opdaget og kritiseret:



https://fdm.dk/nyheder/bilist/2021-03-der-er-ikke-garanti-din-elbil-holder-som-lovet



Derudover er der stor usikkerhed omkring målemetoder m.m.



Fabrikanterne vil formentlig også kun skifte celler indtil målingen viser 71%. Det er stadig ubrugeligt - men indenfor "garantien".

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

08-07-2021 kl. 17:29

Så du kunne ikke finde et link til nogen på markedet der idag giver garanti under 70%?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

08-07-2021 kl. 21:26

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Så du kunne ikke finde et link til nogen på markedet der idag giver garanti under 70%?

Du kan jo selv gå igang. Men det er jo ganske relevant, at en 1 år gl. Volvo kun har "garanti" til 55% - og de sølle 70%, som andre lover, er jo ganske tvivlsomme, da de selv bestemmer, om de mener, at du er berettiget til garantien - og selv hvis det skulle lykkes at overbevise dem, bliver der kun skiftet celler til den når 71% og dermed står du stadig selv med regningen, hvis du ikke vil have en ubrugelig bil efter kun 8 år.



Så endnu engang kniber det med realismen i forsøget på at forsvare dit eget valg.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

08-07-2021 kl. 23:03

Næh du, realismen knibber for dig. Det var dig der bragte emnet op, men kunne ikke levere doku på mindre end 70% i garanti på biler solgt idag.

Så prøver du som vanligt at skubbe bevisbyrde over til omvendt. Men det er altså kun SKAT, der i dette land står med den ret.

Forøvrigt er det sjældent det kan betale sig for fabrikken at reparere så du får dit eget batteri tilbage. Du får en ombytter, Om de lige laver 71% finten, ved jeg ikke. Men tænker at hvis det har ramt 69%, så får du sgu nok et nyt.
Har du en enkelt celle der er død ud af 6000, så er det vel fair nok at de skifter dit batteri til et i samme nivea eller bedre, eks fra 84% til et med 86%.

Hvorom det er sjældent det sker.

Dette indlæg blev 08-07-2021 23:30 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

09-07-2021 kl. 00:06

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Næh du, realismen knibber for dig. Det var dig der bragte emnet op, men kunne ikke levere doku på mindre end 70% i garanti på biler solgt idag.

Så prøver du som vanligt at skubbe bevisbyrde over til omvendt. Men det er altså kun SKAT, der i dette land står med den ret.

Forøvrigt er det sjældent det kan betale sig for fabrikken at reparere så du får dit eget batteri tilbage. Du får en ombytter, Om de lige laver 71% finten, ved jeg ikke. Men tænker at hvis det har ramt 69%, så får du sgu nok et nyt.
Har du en enkelt celle der er død ud af 6000, så er det vel fair nok at de skifter dit batteri til et i samme nivea eller bedre, eks fra 84% til et med 86%.

Hvorom det er sjældent det sker.

Sjovt som du kan fordreje tingene gang på gang.



Du har fået rigelig dokumentation - du kan selv søge videre. Biler solgt for mindre en 12 mdr. siden må siges at være ganske relevante her.



Du har altid skyndt dig at påstå, at det ikke er dyrt med batterier, da man jo bare skifter enkeltceller. Når det så bliver en ulempe, vender du 180grader og påstår det modsatte.



Og selvfølgelig sker det - batterier er en sliddel - det er simpel fysik/kemi. At benægte det er - nå-ja - at benægte virkeligheden, men det er jo også dit speciale ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-07-2021 kl. 08:22

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-07-2021 kl. 10:10

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Interessant læsning.

https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Bestemt - ikke mindst, at lynladere koster voldsomt på batteriet levetid, så idéen om, at man bare kan lade hurtigt på turen og dermed ikke behøver stor kapacitet, er reelt skudt ned. Interessant, hvis man overvejer de nye Kia/Hyundai med 800V DC ladning.



Derudover kniber det med reelle data over længere tid. Man skal jo også huske på, at de batterier/biler, der blev solgt for f.eks. 5 år siden, adskiller sig en del fra dem, der sælges idag - og dem, der sælges idag, er forældet om 5 år.



Det er naturligt nok, da vi - som skrevet før - er igang med en betatest af en ufærdig teknologi. Det er det samme som de første plasma TV, smartphones m.m. - de så smarte ud, da de kom frem, men var hurtigt forældet. Idag er teknologien mere "stabiliseret" og det er evolution fremfor revolution med små skridt fra model til model.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

13-07-2021 kl. 21:14

Elbils teknologien er ovre de værste børnesygdomme.
Der forestår utvivlsomt forbedringer/udvikling i de nærmeste år. Men de indledende mangelfulde konstruktioner, med manglende køling, ringe rækkevidde er overstået.
Så de nyeste elbiler kan være en udmærket løsning for mange.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-07-2021 kl. 08:41

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Elbils teknologien er ovre de værste børnesygdomme.
Der forestår utvivlsomt forbedringer/udvikling i de nærmeste år. Men de indledende mangelfulde konstruktioner, med manglende køling, ringe rækkevidde er overstået.
Så de nyeste elbiler kan være en udmærket løsning for mange.

Det er en joke ?

https://ekstrabladet.dk/biler/nu-skal-der-nye-batterier-i-hundredvis-af-danske-elbiler/8699047



Rækkevidde er fortsat ekstremt kort, infrastrukturen er kun lige begyndt, ladetiden er meget lang på hovedparten af de få ladere, der er tilgængelige.



Så elbiler skal kun vælges, hvis man reelt ikke har det store kørselsbehov, men bare skal til nærmeste Netto engang imellem og/eller har kort til arbejde og mulighed for at opsætte en lader hjemme.



Der varsles elbiler med en teoretisk rækkevidde på 800 km (nok nærmere 600 i praksis), men desværre i eksotiske prisklasser - der er lang vej endnu til elbiler med en "normal" rækkevidde til "normale" priser (uden den subsidiering, der finder sted idag).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-07-2021 kl. 09:03

Så 45.000 km det foregående år i elbil, er kun gjort ved kørsel til Netto og bager?

Det foregående år har vi fra AAL været i Spanien 6000 km t/r. Været københavn/Roskilde 4 gange, Nyborg 2 gange, Thyborøn 4-5 gange, Oddesund 5-6 gange, Hobro 25-30 gange, Århus 4 gange, Horsens 2 gange, Frederikshavn 15 gange, ærtebølle 10 gange.
Så har konen en dagllig pendling på vekslende 12-100 km.

Der har aldrig været noget ladeproblem. eks AAL- Thyborøn t/r 365 km, er der en kold vinterdag eller strid vind og regn, så stopper man 5 minutter og topper op i Haverslev og kommer hjem med 150 km til bage på pakken istedet for tæt på tom.


Man SKAL ikke partout holde til den er fuldt ladt, man kan nøjes med et lille skud elektroner. Lidt ligesom når sønneke låner fars bil og lover at tanke den, så hælder han også kun 5 liter på, ikke.

Dette indlæg blev 15-07-2021 09:10 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-07-2021 kl. 17:48

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Så 45.000 km det foregående år i elbil, er kun gjort ved kørsel til Netto og bager?

Det foregående år har vi fra AAL været i Spanien 6000 km t/r. Været københavn/Roskilde 4 gange, Nyborg 2 gange, Thyborøn 4-5 gange, Oddesund 5-6 gange, Hobro 25-30 gange, Århus 4 gange, Horsens 2 gange, Frederikshavn 15 gange, ærtebølle 10 gange.
Så har konen en dagllig pendling på vekslende 12-100 km.

Der har aldrig været noget ladeproblem. eks AAL- Thyborøn t/r 365 km, er der en kold vinterdag eller strid vind og regn, så stopper man 5 minutter og topper op i Haverslev og kommer hjem med 150 km til bage på pakken istedet for tæt på tom.


Man SKAL ikke partout holde til den er fuldt ladt, man kan nøjes med et lille skud elektroner. Lidt ligesom når sønneke låner fars bil og lover at tanke den, så hælder han også kun 5 liter på, ikke.

Man kan også tage samme tur i en hestevogn. Det er besværligt, men muligt. Det samme med elbiler: Hvis man vil lade sig diktere af en mangelfuld teknologi, er alt selvfølgelig muligt.



Der er ikke ladestandere allevegne - og lynladere er endnu sjældnere. Så en ferietur vil blive kørsel fra stander til stander, lange pauser på de kedeligste rastepladser og ingen mulighed for at se/opleve noget på turen.



Hvis jeg skal lade teknologien bestemme rute samt hvor, hvornår og hvor længe, jeg skal holde pauser, kan jeg lige så godt tage toget - det er langt bedre egnet.



Jeg foretrækker at opleve noget undervejs, køre af de små veje, hvor der ikke findes ladestandere og holde pauserne, hvor der er hyggeligt og noget at se på. Det er ikke en mulighed med dagens elbiler og infrastruktur.



Men som bil nr. 2, der kun kører kortere ture, vil en elbil være brugbar, hvis prisen er rigtig.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

15-07-2021 kl. 18:42

Hej KS,

Respekt for dine meninger.

Men om man vil kører 300 km imellem hver ladestation på motorvejene eller kører turer på de små bjerngveje for at nå destinationen synes jeg ikke er relevant i den her sammenhæng, hvis målet er bare at komme frem til ønsket sted.

Mvh Jørgen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-07-2021 kl. 22:24

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Hej KS,

Respekt for dine meninger.

Men om man vil kører 300 km imellem hver ladestation på motorvejene eller kører turer på de små bjerngveje for at nå destinationen synes jeg ikke er relevant i den her sammenhæng, hvis målet er bare at komme frem til ønsket sted.

Mvh Jørgen

Hvordan kan det undgå at være relevant?



Scenaire 1: Man kører efter at turen er en del af ferien. Besøger hyggelige små byer og oplever noget undervejs. Pauser holdes efter behov på hyggelige steder. Der tankes med 8-900km mellemrum på 5 min på en vilkårlig tank i selv den mindste flække.



Scenarie 2:Bilens navigation lægger ruten efter, hvor ladestanderne står. Man kører på de største veje, og bilen dikterer pauser for hver 2-300km. på store rastepladser. Man venter en halv til en hel time på opladning (hvis der er en ledig stander - ellers længere) og kører derefter næste ladestander på en stor rasteplads, hvor sceneriet gentager sig.



Scenarie 1 er en hyggelig og oplevelsesrig tur, scenarie 2 er spild af tid og uden oplevelser. Man kunne med fordel tage toget, hvor rute og pauser også er fastlagt på forhånd.



Hvis man bare vil have overstået selve strækningen mod en destination hurtigst muligt, kan man med fordel stadig vælge diesel. Langt mellem tankninger, ruten lægges efter at komme hurtigst muligt til destinationen og ikke efter placeringen af ladestandere, og selve tankningen tager maks 5 minutter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

16-07-2021 kl. 09:13

Jo men nu har ham som kører til Spanien jo ikke en dieselbil, men en elbil.

Og toget til Spanien med 3-4 personer er sikkert 3-4 gange dyrere end el bil.

Og han skal bare til Spanien og ikke på sightseeing på vej derned.

Så ikke noget med om det er hyggeligt eller ej - ikke relevant her.

Så må han lade op for hver 300 km og er man indstillet på det, så er planen klar.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-07-2021 kl. 09:44

VIl æde min gamle hat på, at procenten der kører snørklede veje for, at se natur på vej på ferie i Italien eller vestkysten fra københavn, er meget lav.

Vi taler måske endda i promiller.

Husker for uhyggeligt mange år siden, mine forældre havde slæbt os med til Italien på bilferie. Vi var forholdsvis lavt okonomisk funderet, så de besluttede at istedet for autostradaen der kostede, skulle vi prøve landevejen.
3 timer senere og 2 køresøge var vi kommet 150 km. Så blev det autostrada resten af vejen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

19-07-2021 kl. 15:31

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
VIl æde min gamle hat på, at procenten der kører snørklede veje for, at se natur på vej på ferie i Italien eller vestkysten fra københavn, er meget lav.

Vi taler måske endda i promiller.

Husker for uhyggeligt mange år siden, mine forældre havde slæbt os med til Italien på bilferie. Vi var forholdsvis lavt okonomisk funderet, så de besluttede at istedet for autostradaen der kostede, skulle vi prøve landevejen.
3 timer senere og 2 køresøge var vi kommet 150 km. Så blev det autostrada resten af vejen.

Fuldstændig enig. Langt de fleste skal fra a til b og så kører man evt. ud fra destinationen.

i det hele taget lidt ærgerligt hvor meget vrøvl enkelte personer kan sprede baseret på uvidenhed / egne forhold

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

20-07-2021 kl. 16:15

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Fuldstændig enig. Langt de fleste skal fra a til b og så kører man evt. ud fra destinationen.

i det hele taget lidt ærgerligt hvor meget vrøvl enkelte personer kan sprede baseret på uvidenhed / egne forhold

Godt du ved, hvad andre har brug for. Stop dit personfnidder og forhold dig istedet til virkeligheden - det kunne være, at du kunne lære noget.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

20-07-2021 kl. 16:17

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Jo men nu har ham som kører til Spanien jo ikke en dieselbil, men en elbil.

Og toget til Spanien med 3-4 personer er sikkert 3-4 gange dyrere end el bil.

Og han skal bare til Spanien og ikke på sightseeing på vej derned.

Så ikke noget med om det er hyggeligt eller ej - ikke relevant her.

Så må han lade op for hver 300 km og er man indstillet på det, så er planen klar.

Godt, at du ved, hvad alle har og hvad alle ønsker og gør. Det er nok ligesom du ved, at alle, der låner biler ud til vanvidsbillister er uskyldige engle.



For mannge er det relevant at kunne køre andre steder end på de største veje og holde pauser, hvor de vil og ikke mens de stirrer på en ladestander, der snegler strøm ind batteriet for hver 200km.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

20-07-2021 kl. 16:59

Emnet handler om El-biler og 400 km pr dag og ikke overtrædelser af færdselslove samt sightseeing ned igennem tyskland

Dette indlæg blev 20-07-2021 17:00 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Kolding

Jan Kolding
bruger siden
23-05-2021

08-08-2021 kl. 09:08

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Man kan også tage samme tur i en hestevogn. Det er besværligt, men muligt. Det samme med elbiler: Hvis man vil lade sig diktere af en mangelfuld teknologi, er alt selvfølgelig muligt.



Der er ikke ladestandere allevegne - og lynladere er endnu sjældnere. Så en ferietur vil blive kørsel fra stander til stander, lange pauser på de kedeligste rastepladser og ingen mulighed for at se/opleve noget på turen.



Hvis jeg skal lade teknologien bestemme rute samt hvor, hvornår og hvor længe, jeg skal holde pauser, kan jeg lige så godt tage toget - det er langt bedre egnet.



Jeg foretrækker at opleve noget undervejs, køre af de små veje, hvor der ikke findes ladestandere og holde pauserne, hvor der er hyggeligt og noget at se på. Det er ikke en mulighed med dagens elbiler og infrastruktur.



Men som bil nr. 2, der kun kører kortere ture, vil en elbil være brugbar, hvis prisen er rigtig.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Kolding

Jan Kolding
bruger siden
23-05-2021

08-08-2021 kl. 09:25

KS, der er ingen, der tvinger dig til at købe en moderne bil. Du udstråler vrede, som hvis der var nogen der nedgør dit valg af bil. Det er jo ikke det, der tales om.

Som mange andre har jeg også investeret i en EV - både fordi man får enormt meget lir og bil for pengene, og fordi det for mig giver god mening at bruge størstedelen af de månedlige omkostninger på bil, og ikke på brændstof.
Det er også en rar fornemmelse at vide, man forsøger at gøre lidt for miljøet. Selvom man somme tider skal strække sig lidt for det.



Du skriver, at du kan køre 900 km. uden at tanke op. Lyder det som en god ide, synes du? Jeg tænker en pause hver tredje time kun er fornuftigt ift sikkerheden.

Jeg kører omkring 30.000 km om året, så det er lidt mere end en tur i Netto. Jeg har 100 km hver dag på arbejde, som let klares uden at lade op, og der er ikke et sted i Danmark, jeg ikke kan nå på en opladning. Så hvis det kun handler om den årlige ferietur tænker jeg at man nok overlever en ekstra pause med is og kaffe ind imellem. Det er nemlig også gode oplevelser.

Så nyd du bare din bil, og lad os andre nyde vores.Det er jo ikke enten eller endnu...

hav en dejlig sommer
mvh Jan

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

08-08-2021 kl. 10:53

Jan Kolding

bruger siden
23-05-2021

skrev:
Som mange andre har jeg også investeret i en EV - både fordi man får enormt meget lir og bil for pengene, og fordi det for mig giver god mening at bruge størstedelen af de månedlige omkostninger på bil, og ikke på brændstof.
Det er også en rar fornemmelse at vide, man forsøger at gøre lidt for miljøet. Selvom man somme tider skal strække sig lidt for det.

Jeg kører omkring 30.000 km om året, så det er lidt mere end en tur i Netto. Jeg har 100 km hver dag på arbejde, som let klares uden at lade op, og der er ikke et sted i Danmark, jeg ikke kan nå på en opladning. Så hvis det kun handler om den årlige ferietur tænker jeg at man nok overlever en ekstra pause med is og kaffe ind imellem. Det er nemlig også gode oplevelser.

Dejligt med lidt positiv stemning ;-)

Har selv kørt på el et stykke tid og er helt enig. Kører også en del km, men har man en Ellert med fornuftig rækkevidde og hjemmeladning virker det rigtig fint.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

08-08-2021 kl. 13:20

Jan Kolding

bruger siden
23-05-2021

skrev:
KS, der er ingen, der tvinger dig til at købe en moderne bil. Du udstråler vrede, som hvis der var nogen der nedgør dit valg af bil. Det er jo ikke det, der tales om.

Som mange andre har jeg også investeret i en EV - både fordi man får enormt meget lir og bil for pengene, og fordi det for mig giver god mening at bruge størstedelen af de månedlige omkostninger på bil, og ikke på brændstof.
Det er også en rar fornemmelse at vide, man forsøger at gøre lidt for miljøet. Selvom man somme tider skal strække sig lidt for det.



Du skriver, at du kan køre 900 km. uden at tanke op. Lyder det som en god ide, synes du? Jeg tænker en pause hver tredje time kun er fornuftigt ift sikkerheden.

Jeg kører omkring 30.000 km om året, så det er lidt mere end en tur i Netto. Jeg har 100 km hver dag på arbejde, som let klares uden at lade op, og der er ikke et sted i Danmark, jeg ikke kan nå på en opladning. Så hvis det kun handler om den årlige ferietur tænker jeg at man nok overlever en ekstra pause med is og kaffe ind imellem. Det er nemlig også gode oplevelser.

Så nyd du bare din bil, og lad os andre nyde vores.Det er jo ikke enten eller endnu...

hav en dejlig sommer
mvh Jan

Jeg kører skam en moderne bil, der tilmed er brugbar. Jeg er ikke "vred" - men træt af den tåbelige forherligelse af en teknologi, der endnu kun er på betatest-stadiet. Tilmed fritages de for afgtift på et helt forkert grundlag - alene for at nogle politikere kan kalde sig "grønne" - og for at køberne kan klappe sig selv på skuldrene og påstå, at de gør noget godt for miljøet, hvilket reelt er en sandhed med ganske alvorlige modifikationer (mildt sagt). Miljøet har det ikke bedre af at forureningen flyttes til andre steder.



At jeg kan køre 900km (og stadig have en margen på 2-300km) betyder ikke, at jeg ikke holder pauser, men at jeg ikke behøver at holde pauser på kedelige rastepladser på de største motorveje. Jeg kan køre, hvor jeg vil, holde pauserne i en hyggelig havn eller strand/skov etc. Optankning kan klares på 5 min. hvorsomhelst.



Vi kører mange ture i løbet af året, og elbiler er bare ikke brugbare til det endnu. Til vores bil nr. 2, kan elbiler være en fin løsning, men jeg foretrækker at vente så længe den nuværende er problemfri. Batteriteknologien bliver kun bedre.



Så lad os respektere hinandens valg - uden at nedgøre dem ved at påstå, at "mit valg er mere "moderne" - og mere grønt", når virkeligheden er, at alle biler medfører miljøbelasning, og vi har endnu ikke et reelt, grønt alternativ.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

08-08-2021 kl. 15:47

Enig vi behøver ikke nedgøre hinandens valg. Det er bare just det du gør.

Hvis ikke du kører 1000 km på en tank/ladning, så er bilen ikke noget værd, du kan jo ikke køre til Hartzen i et stræk og samtidig gøre det via små bjergveje med lodrette skrænter på vejen, vel, ergo er din elbil ikke brugbar. Dertil kan den heller ikke gøre det med en 2,5 tons trailer med en rendegraver bagefter. Så er den jo helt håbløs.

Jeg har et job med udsigt til dagligt samt oplvelse af elementerne på førstehåndsbasis, og derfor er det fint med mig bare at komme fra a til b via motorvejen. Det har jeg sådan set haft altid. Men folk der sidder parkeret foran en skærm til dagligt, kan jo selvfølgelig have større behov desangående.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

08-08-2021 kl. 15:57

Den profil KS ! er en ubehøvlet og ubehagelig mandsperson.

Det er næsten alle indlæg som vedkommende er uenig med.

Det er rigtig mange andre brugere som bliver svinet til hvis indhold ikke passer KS !

Som mange har skrevet tidligere, lad være med at fodre trollen, så stopper han nok.

Dette indlæg blev 08-08-2021 16:06 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

09-08-2021 kl. 08:15

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Den profil KS ! er en ubehøvlet og ubehagelig mandsperson.

Det er næsten alle indlæg som vedkommende er uenig med.

Det er rigtig mange andre brugere som bliver svinet til hvis indhold ikke passer KS !

Som mange har skrevet tidligere, lad være med at fodre trollen, så stopper han nok.

Skrevet af ham, der vælger at gå efter manden istedet for bolden, når han ikke får støtte til sit forsvar for vanvidskørsel.



Stik hellere piben ind og lær at køre efter færdselsloven - så slipper du for at blive sagt imod.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

09-08-2021 kl. 08:17

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Helt OK, det støtter jeg 200% op om



Det gør du bare ikke selv!

Du spammer løs om alt der er imod hvad du selv ville vælge.

OK vi kan alle flade igennem i ny og næ.

Uanset om vi foreslår El eller Hybrid, så kommer du med alt dit hjernedøde pis, kalder andre fanboys og internet krigere.

Jo, det gør jeg. Men jeg tillader mig også at forholde mig kritisk til lovprisninger, der ikke har hold i virkeligheden.



Der er desværre nogle, der tror, at fysikkens love ikke gælder for deres valg - og det tillader jeg mig at gøre opmærksom på.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

O.G Pedersen

O.G Pedersen
bruger siden
24-05-2020

10-08-2021 kl. 09:54

Hvilken bil valgte kæresten så til 400 km.pendling ? Kune da være interessant at vide.. men i det lange løb tror jeg kæresten bliver træt af pendlingen før bilen gør...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-08-2021 kl. 19:27

Var til syn med en firma bil idag.

Synsmanden fortalte han tidliger på dagen havde en Opel Carl der var 4 år og havde kørt 249.000 km.

Så kan man dælme også gøre det i en UP.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-08-2021 kl. 21:16

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Var til syn med en firma bil idag.

Synsmanden fortalte han tidliger på dagen havde en Opel Carl der var 4 år og havde kørt 249.000 km.

Så kan man dælme også gøre det i en UP.

Har du prøvet sæderne i en Up?



Det er selvfølgelig individuelt, men jeg sidder ikke godt - der er ingen støtte i ryggen.

Men ellers gør den det s'mænd OK - så længe man ikke rammer noget. Jeg blev påkørt bagfra af en Up i vores forrige bil. Up'en blev totalskadet, føreren sad fortsat i ambulancen, da jeg kørte derfra.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-08-2021 kl. 10:05

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jo, det gør jeg. Men jeg tillader mig også at forholde mig kritisk til lovprisninger, der ikke har hold i virkeligheden.



Der er desværre nogle, der tror, at fysikkens love ikke gælder for deres valg - og det tillader jeg mig at gøre opmærksom på.
Nej!



Du forholder dig til din agenda, det gør vi alle.

men hvis ens agenda kommer til kort, dvs. taber, så angriber man andres agenda.
Og det er det du gør.

Jeg er bedøvende ligeglad med din agenda.

Jeg er bedøvende ligeglad med hvad du vælge at køre i.

Jeg er bedøvende ligeglad med hvad du eller andre foreslår andre.



Når det kommer til en anden bruger, lukker du ud at den pågældende kun har læst reklamer. Det ved jeg ikke om passer.
Men jeg har en hybrid, jeg har ganske vist kun kørt 40.000 km i den. Men det har ivet mig et nogenlunde overblik over hvad den kan og ikke kan, der er nogle få områder hvor jeg ikke har knækket koden endnu, mht. brændstof forbrug.

I fht fysikens love, sikke noget vrøvl at lukke ud. Du ved åbnelyst ikke hvordan tingene fungerer.
Hvis du gerne vil blive klogere, kan du blot oprette en tråd, så skal jeg gerne foklare det.

Det handler netop om at forholde sig realistisk til tingene - ikke mindst fysikkens love. Så hvis du mener, at batterier ikke følger fysikkens love og ikke blive slidt, hvis de sidder i en bil, vil både jeg og frygtelig mange andre gerne se dokumentationen. Den findes naturligvis ikke, da man ikke kan ændre på fysikkens love.



Af samme årsag bliver det meget utroværdigt, når en bruger altid fremhæver eget mærke og påstår, at fysikkens love ikke gælder for deres biler - og "beviset" er reklamer for samme fabrikat.



Man skal vælge det, der passer til egne behov, men man skal have lov til at vælge på et oplyst grundlag og ikke ønskedrømme fra fans af et bestemt mærke eller teknologi.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

15-08-2021 kl. 12:36

Hej Jan,

Husk ikke at fodre trollen KS ! så stopper han sikkert selv her på forum, så bliver det så meget bedre for alle

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-08-2021 kl. 21:31

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Vås.

Så du tror ikke på fysikkens love?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg